သွဂုတျလထုတျ-၂၀၁၅၊ မောျကှနျး မဂ်ဂဇငျးအမှတျ(၂၆) စာအုပျစငျကဏ်ဍမှ စာအုပျအညှှနျး ဖွဈပါသညျ။
သင့ျနောျ ရေးသညျ။
(၁)
ဘူမိဗဒေပညာနဲ့ Ph.D ရထားတဲ့ ပုဂ်ဂိုလျတဈ ယောကျက စငျကာပူမှာ အနမြေားတယျ။ ဘူမိဗေ ဒလုပျငနျးတဈခု ထူထောငျထားတယျ။ အသကျမှေးဝမျးကြောငျးအလုပျက ဘူမိဗဒေပညာရပျနဲ့ ပါပဲ။ သို့ပမေဲ့ အဲဒီပုဂ်ဂိုလျက စာနဲ့ ပနေဲ့ အထုံအလေ့ ခိုငျခိုငျမာမာ ရှိလတေော့ လှနျခဲ့တဲ့ ဆယျနှဈ၊ ဆယ့ျငါးနှဈလောကျက ရှှမွေနျမာ ဆိုတဲ့ နာမညျနဲ့ မဂ်ဂဇငျးတဈစောငျ ဖွဈအောငျ ဖနျတီးပွီး ပွညျပက မွနျမာတှကေို အဓိကထား ဖွန့ျခြိရောငျးခပြါ တယျ။ (အခုတော့ ရှှမွေနျမာကို ခတေ်တခဏရပျနား ထားတယျ ထငျပါရဲ့။)
ပွီးခဲ့တဲ့ ၂ဝ၁၃ မှာ မွနျမာနိုငျငံ စကျမှုလကျမှုကုနျသညျ ကွီးမြားနှင့ျ လုပျငနျးရှငျမြားအသငျး (UMFCCI) ရဲ့ ပညာရပျ ဆိုငျရာ ဟောပွောပှဲတဈခုမှာ သူက ‘သဘာဝသိပ်ပံ၊ လူမှုဘဝနှင့ျ လကျတှေ့အသုံးခခြွငျး အနုပညာ’ဆိုတဲ့ ခေါငျးစဉျနဲ့ ပါဝငျဟော ပွောပါတယျ။ ဒီအကွောငျးအရာကိုပဲ စငျကာပူမှာ ရောကျနတေဲ့ မွနျမာဘူမိဗဒေပညာရှငျ မြားအသငျး (MGSS) က ဘူမိဗဒေ သမားတှကေို ဒုတိယအကွိမျ ပွနျဟောဖွဈပါတယျ။ ကွားနာခဲ့ ရတဲ့ စာရေးဆရာ မောငျကြောျသာ(ပဲခူး)က ပိုပွီး ကယြျကယြျပွန့ျ ပွန့ျနဲ့ မွနျမာစာဖတျပရိသတျတှေ၊ မွနျမာလူငယျတှအေတှကျ အတှေးအခေါျသဈတှေ ရစခေငြျလို့ စာအုပျအဖွဈ ရေးဖို့ တိုကျ တှနျးတဲ့အတှကျ မူလခေါငျးစဉျနဲ့ပဲ ၂ဝ၁၃ နှဈကုနျမှာ စာအုပျ ဖွဈလာပါတယျ။ ကာယကံရှငျက ဒေါကျတာခငျမောငျလတျပါ။ ရှှမွေနျမာမဂ်ဂဇငျးကို သံယောဇဉျ ကွီးမားတာကွောင့ျ သူ့နာမညျ နောကျမှာ ကှငျးစ ကှငျးပိတျနဲ့ (ရှှမွေနျမာ)လို့ ထည့ျထားပါတယျ။
”…သဘာဝဖွဈစဉျတှနေဲ့ သဘာဝသိပ်ပံအယူအဆတခြို့ကို သသေခြောခြာကွည့ျတော့ လူ့ဘဝအတှကျ သိပျကို အဖိုးတနျတဲ့ အတှေးအခေါျတှေ၊ နမူနာယူစရာတှနေဲ့ လကျတှေ့အသုံးခလြို့ ရတာတှကေို သှားတှေ့တယျ။ ကိုယျကိုယျတိုငျနဲ့ ကိုယ့ျပတျဝနျး ကငြျမှာ နေ့တိုငျး ထိတှေ့ကွုံဆုံနရေတဲ့ အဖွဈအပကြျတှခေညြျး ပါပဲ။ သတိမထားမိကွလို့၊ သိပ်ပံအယူအဆတှနေဲ့ မရငျးနှီးကွလို့ သာပါ။ လကျတှေ့အသုံးခတြတျရငျ နေ့တိုငျးကွုံနရေတဲ့ လူမှုဘဝ အတှကျ၊ လူ့အသိုငျးအဝိုငျးအတှကျ၊ တိုငျးပွညျအတှကျ အကြိုးရှိ မယျလို့ ယူဆပွီး အရေးကွီးဆုံးလို့ ထငျရတဲ့ အကွောငျးအရာ၊ အယူအဆ ၁ဝ ခုကို ရှေးလို့ တိုးတကျဖို့ တာစူနတေဲ့ လူငယျတှနေဲ့ ဖှံ့ဖွိုးဖို့လမျးစပေါျရောကျနတေဲ့ တိုငျးပွညျအတှကျ ထုတျနုတျ ဟောပွောရေးသားရရငျ တတပျတအားဖွဈလမေလားလို့ ခံယူ တာကွောင့ျ စာတဈအုပျဖွဈအောငျ ကွိုးပမျးလိုကျပါတယျ”တဲ့။
(၂)
စာအုပျခေါငျးစဉျက ရှငျးလှနျးလို့၊ လှယျလှနျးလို့ အမှုမဲ့ အမှတျမဲ့ ခပျပေါ့ပေါ့ပဲ သဘောထားမိပမေယ့ျ ဖတျမိတဲ့အခါ သူ့ စာက ဆှဲဆောငျမှုရှိတယျ။ သူပေးခငြျတဲ့အခကြျအလကျတှကေို သူက အတိအကပြွဋ်ဌာနျးပွီးသား ဖွဈတယျ။ သူမွငျတဲ့ အမွငျက ဘူမိဗဒေပညာရပျကို အခွခေံတဲ့ အမွငျဖွဈတယျ။ ဘူမိဗဒေဘာ သာရပျဟာ သဘာဝသိပ်ပံ (Nautral Science) ပညာရပျဖွဈ တယျ။ သူ့အဆကျအစပျက ရုတျတရကျဆိုရငျ ထူးဆနျးနတေယျ ထငျရပမေယ့ျ လူတကာ မွငျသိတှေ့ကွုံပွီးသား အနအေထားက နေ ခှဲထှကျလာတဲ့ ဒီဇိုငျးဖွဈနပွေနျတယျ။
လူမှုဘဝမှာ ဖွဈပကြျနတောတှကေို သဘာဝသိပ်ပံထဲက အဖွဈအပကြျတှေ၊ အယူအဆတှနေဲ့ ဆကျစပျတှေးခေါျပွီး အကြိုးဖွဈထှနျးအောငျ ခငျးကငြျးပွသထားတဲ့အတှကျ ဒေါကျ တာခငျမောငျလတျက ဒါကို Geological Philosophy ဒါမှ မဟုတျ Philosophical Geology လို့ ကငျပှနျးတပျရမလိုလို ဖွဈနတေယျလို့ဆိုတယျ။ ဒီလိုခဉြျးကပျမှုမြိုးကို တဈခါမှ မတှေ့ရ ဖူးဘူးလေ။ ဒါကွောင့ျ သူက အခနျးတိုငျးမှာ ဘူမိဗဒေ အခွခေံ အခကြျအလကျတှကေို အရငျဆုံးမိတျဆကျပေးပွီးမှ ဖှင့ျတယျ။
သူစီစဉျထားတဲ့ အခနျး ၁ဝ ခနျးစလုံးဟာ ဘူမိဗဒေအခွခေံ အခကြျအလကျတှနေဲ့ပဲ တညျဆောကျထားတာ ဖွဈတယျ။ ပထမ ဆုံး ‘သဘာဝနဲ့ သင့ျတင့ျမြှတစှာ နထေိုငျခွငျး’မှာ ကမ်ဘာမွကွေီးရဲ့ ဖှ့ဲ့စညျးပုံ၊ ဖွဈတညျလာပုံ၊ တညျဆောကျထားပုံနဲ့ မြှခွတေဈရပျ အဖွဈ သဘာဝက ပွုပွငျပုံတှကေို အခွခေံပွီး ဘဝမှာ ကနြျးမာ ရေးအတှကျ ကွံ့ကွံ့ခံနိုငျမယ့ျကိစ်စကို သူက တငျပွတယျ။ ဆကျ စပျမှုဟာ ဝေးသယောငျယောငျရှိပမေယ့ျ လကျတှေ့ဆနျတာတှေ့ ရလို့ ကြနေပျရတာပေါ့။ သဘာဝနဲ့ သင့ျတင့ျမြှတစှာ နတေတျရငျ ခန်ဓာကိုယျဟာ မြှခွတေဈခုမှာ ရှိနနေိုငျတာကို သူက ဘူမိဗဒေ ဘာသာရပျထဲက ကြောကျတှရေဲ့ ဖွဈစဉျနဲ့ နှိုငျးယှဉျပွထားတာ ဟာ မွငျပုံရှုပုံအသဈနဲ့ အသုံးခပြုံ အသဈဖွဈတယျဆိုတာ တှေ့ရတယျ။
‘လလေိုကငြ့ျရအောငျ’ဆိုတဲ့ အခနျး ၂ မှာတော့ ကမ်ဘာမွေ ကွီးကို အခြိနျရှိသရှေ့ ပွုပွငျမှုတှေ ပွုနကွေတဲ့ မိုးရှာတာ၊ လေ တိုကျတာ၊ ရစေီးတာ၊ ဒီရတေကျတာ၊ လှိုငျးပုတျတာ၊ မွအေောကျ ထဲမှာ ရတှေေ ခိုအောငျးနတော အစရှိတဲ့ ကိစ်စအဝဝတှထေဲက လရေဲ့ အလုပျကို မီးမောငျးထိုးပွထားပါတယျ။ အခုဖောျပွထားတဲ့ ကိစ်စအဝဝဟာ သဘာဝရဲ့ ကိုယျစားလှယျတှပေဲလို့ ဒေါကျတာက သတျမှတျတယျ။ အဲဒီလုပျငနျးတှကေ တိုကျစားတယျ(Erosion)။ သယျယူပို့ဆောငျတယျ (Transportation)။ ပွီးတော့ ပွနျလညျ ပို့ခတြယျ (Deposition)။ ဒီသုံးခုကို ရတေို့၊ လတေို့၊ လှိုငျးတို့က အခါမလပျ လုပျဆောငျတာပေါ့။
လူတှကေို လလေို ကငြ့ျရအောငျလို့ စာရေးသူက တိုကျ တှနျးထားရာမှာ လကေ တိုကျစားပှနျးတီးလို့ ရနိုငျသမြှကို တိုကျ စားပှနျးတီးပဈမယျ၊ သယျသှားလို့ ရနိုငျသမြှကို အငျအားရှိ သလောကျ အကုနျသယျမယျ။ မသယျနိုငျတော့ဘူးဆိုရငျ ခထြား ခဲ့မယျ။ ဒီသုံးခကြျကို စာရေးသူက ထောကျပွတယျ။ လူ့သဘာဝနဲ့ ညှိပွတယျ။ လူတှကေ လလေောကျ မရိုးစငျးဘူးလို့ ဆိုလိုတယျ။
‘လဟော အမှနျကို အမှနျ၊ အရှိကို အရှိအတိုငျး ဆောငျ တတျတယျ။ စံပယျရုံကို ဖွတျတိုကျလာရငျ စံပယျရနံ့ကို ယူဆောငျ လာမယျ။ နှငျးဆီရုံကို ဖွတျတိုကျလာရငျ နှငျးဆီရနံ့ သယျလာ မယျ။ အပုပျနံ့ကို ဖွတျတိုကျလာရငျ အပုပျနံ့ဆောငျလာမယျ။ လူ တှကေရော ဒီလို ဆောငျတတျပါသလား။ ဘယျဆောငျလိမ့ျမတုံး။ လိုရငျ လိုသလို၊ မလိုရငျ မလိုသလို အမြိုးမြိုးဆောငျတတျကွတာ ကလား’ဆိုပွီး လလေို ကငြ့ျစခေငြျတာပါ။
အလားတူပဲ အခနျး ၃ ရဲ့ ‘မှတျကြောကျအတငျခံနိုငျကွပါ ရဲ့လား’မှာ တှငျးထှကျတှရေဲ့ ရုပျလက်ခဏာတဈခုဖွဈတဲ့ Streak Colour ကို စံထားပွီး လူတှရေဲ့ ပငျကိုစရိုကျဟာ သမိုငျးအတငျခံ နိုငျဖို့ လိုတယျဆိုတာကို ခိုငျးနှိုငျးထားပါတယျ။
အခနျး ၄ မှာ ‘ဂုဏျရညျလက်ခဏာသညျ ဖွဈစဉျမှ လာ သလော’ကို တှေ့ရတယျ။ သဘာဝသိပ်ပံပညာရပျတှကေို ခဉြျးကပျ ရာမှာ ဖွဈစဉျတဈခုခု Process ကနေ Product ရလဒျတဈခုခု ပေါျထှကျလာပွီး အဲဒီမှာ Properties ဂုဏျရညျတဈရပျ ထှနျး ကားလာတယျဆိုတဲ့ P သုံးလုံးရဲ့ တဈခုနဲ့ တဈခု အပွနျအလှနျ သုံး ဦးသုံးဖလှယျ သကျရောကျနတေဲ့ကိစ်စကို အခွခေံထားတယျ။ ဒါ ကို လူမြိုးတဈမြိုး၊ တိုငျးပွညျတဈပွညျနဲ့ ထငျဟပျကွည့ျလိုကျရငျ ‘ပစ်စညျးတဈခု အရညျအသှေး အကောငျးအညံ့၊ လူတဈယောကျရဲ့ ထူးခြှနျမှု၊ ညံ့ဖငြျးမှု၊ လူမြိုးတဈမြိုးရဲ့ အဆင့ျအတနျး အနိမ့ျအမွင့ျ၊ တိုငျးပွညျတဈပွညျရဲ့ ခတျေမီဖှံ့ဖွိုးမှုနဲ့ အောကျကနြောကျကြ ဖွဈနမှေုတှဟော ဘယျ Process ဖွဈစဉျကွောင့ျလဲဆိုတာ ခန့ျ မှနျးတတျဖို့’ လိုတိုရှငျး တငျပွထားတာ ကှငျးကှငျးကှကျကှကျတှေ့ ရတယျ။ ကိုယ့ျဂုဏျရညျလက်ခဏာကွောင့ျ ကိုယ့ျကိုယျကိုယျ မထိ ခိုကျသင့ျဘူးဆိုတာ သဘောပေါကျရတယျလေ။
အခနျး ၅ ရဲ့ ခေါငျးစဉျကို ‘အဖိုးတနျဆုံးအရာသညျ အရိုး ရှငျးဆုံး သဘာဝရှိ၏’လို့ ပေးထားပွီး သကျမဲ့လောကထဲက တနျ ဖိုးအကွီးဆုံး စိနျရဲ့ ဓာတုဖှဲ့စညျးပုံဟာ ကာဗှနျတဈမြိုးတညျးမို့ အရိုးရှငျးဆုံးဖွဈနတောကို ထောကျပွတယျ။ သူ့ရဲ့ ဓာတုဖှဲ့စညျးပုံ ကလညျး C တဈခုတညျးပဲလေ။ ဒီအခကြျကို မှီးပွီး လူ့အဖိုးတနျ တှရေဲ့ ဘဝဟာ ရိုးရှငျးနလေေ့ရှိတဲ့အကွောငျးကို တှေ့ကွရ တာပေါ့။
နောကျတဈခနျးမှာ တှေ့ရတဲ့ ‘အရာရာတိုငျးတှငျ စနဈ ကိုယျစီ ရှိကွသညျ’မှာတော့ သကျမဲ့လောကရဲ့ တှငျးထှကျတိုငျး မှာ စနဈကိုယျစီရှိကွတဲ့ သဘာဝကို စံထားပွီး သကျရှိလောကက လူတှအေနနေဲ့ လိုအပျတဲ့ စနဈတှကေို ကိုယ့ျဘာသာတညျ ဆောကျနိုငျမှ တိုးတကျမှုကို ရနိုငျမယျဆိုတဲ့ အခကြျကို ဖောျပွ ထားတယျ။
တိုးတကျဖို့ လမျးစရှာနတေဲ့ ဗမာပွညျအတှကျ အုပျခြုပျ ရေး၊ ငှကွေေးနဲ့ ဘဏျလုပျငနျး၊ တရားဥပဒေ၊ ပညာရေး၊ ကနြျး မာရေး၊ မွယောအသုံးခရြေးနဲ့ နယျပယျအသီးသီးက လုပျငနျးခှငျ စနဈတို့ကို စနဈတကဖြွဈအောငျ အားထုတျရမယ့ျ အခကြျတှေ ကို ဥပမာ၊ ဥပမယေတြှနေဲ့ အသအေခြာရှငျးပွထားတယျ။ ကိုယျ တှေ့ဖွဈရပျတှနေဲ့ ဝဝေဆောဆာပေါ့။ ‘တနျဖိုးမဲ့တဲ့ တှငျးထှကျ အသေးအမှှားလေးတှကေို ဖှဲ့စညျးရာမှာတောငျမှ စနဈဆိုတာ အသအေခြာရှိသေးတာ။ နိုငျငံကွီးတဈခု တညျဆောကျတဲ့ ကိစ်စ မှာ အဲဒီထကျပိုပွီး တိကတြဲ့ အရေးပါတဲ့ စနဈမြိုးတှေ လိုမှာ သေ ခြာတယျ’တဲ့။
အခနျး ၇ ရဲ့ ခေါငျးစဉျမှာ ‘ဆန့ျကငြျဘကျ ဂုဏျအရညျ အသှေးတို့သညျ တိုငျးတာမှုစကေးပေါျတှငျ တညျ၏’ကို တှေ့ရပါ တယျ။ ဒီမှာလညျး ဆန့ျကငြျဘကျကိစ်စတှရေဲ့ အရညျအသှေးဟာ အတိုငျးအတာ Scale ပေါျမှာ တညျတယျဆိုတဲ့ အခကြျကို အခွေ ခံပွီး လူမှုဘဝမှာ ဆောငျရှကျရမယ့ျ လုပျငနျးတှအေပေါျ အခြိနျနဲ့ ခှနျအားကို ခြိနျဆစီမံဆုံးဖွတျဖို့ တငျပွထားတာပါ။ အခြိနျအခါ နဲ့ အခွအေနကေို ကွည့ျပွီး ခဉြျးကပျတတျဖို့ လိုအပျတဲ့သဘောပါ။ တဈလကျမရှညျတဲ့ သံမဏိခြောငျးကို အခြိနျတိုတိုအတှငျးမှာ ကှေးညှှတျစခေငြျရငျ အငျအားအပွည့ျသုံးဖို့ လိုအပျပမေယ့ျ ပေ ၅ဝ ရှညျတဲ့ သံမဏိခြောငျးကို ကှေးညှှတျစခေငြျရငျတော့ အငျ အားအမြားကွီး စိုကျစရာမလိုဘူးလေ။
(၃)
ဆန့ျကငြျဘကျတှဟော အတူတကှ ရှိနကွေတယျ။ အဲဒီ သဘာဝအခွငျးအရာကို ပွုပွငျလို့မရ၊ ဖနျတီးလို့မရ၊ ငွငျးပယျလို့ မရ။ အမညျးမရှိရငျ အဖွူက မပေါျလှငျ။ အမှောငျကွောင့ျ အလငျး က အဖိုးတနျ။ အနိမ့ျရှိလို့ အမွင့ျက ထငျရှား။ ဆန့ျကငြျဘကျကို ရနျသူလို့ မမွငျဖို့၊ အားနညျးတဲ့ ဆန့ျကငြျဘကျအပေါျ မတေ်တာစိတျ ထားပွီး အကူအညီပေးရငျ ခမြျးမွေ့မှုရနိုငျရဲ့။ ဆန့ျကငြျဘကျနှဈ ခုကို ပေါငျးစညျးနိုငျရငျ အငျအားအသဈကို ရနိုငျတယျ။ အဲဒီ အမွငျကို ‘ကမ်ဘာကွီးသညျ မူလစတငျကတညျးက ဆန့ျကငြျဘကျ တို့နှင့ျ ဖှဲ့စညျး၏’ဆိုတဲ့ အခနျး ၈ မှာ ဒေါကျတာခငျမောငျလတျက တငျပွထားပါတယျ။ ကိုယ့ျမှာ အရညျအခငြျးရှိနဖေို့သာ လိုပါ တယျတဲ့။
‘လူ့ဘဝသညျ ကမ်ဘာကွီး၏ သကျတမျးနှင့ျ ယှဉျလိုကျလြှငျ တိုလှနျးလှ၏’နဲ့ ‘မတညျမွဲသော မွကေမ်ဘာ’တို့ကို အခနျး ၉ နဲ့ ၁ဝ အဖွဈ တှေ့ရပွီ။ ဒီအခကြျနှဈခုစလုံးဟာ နီးလှနျးလို့ မမွငျ၊ ကွီး လှနျးလို့ မထငျ။ လူ့သဘာဝအရ အတ်တဖုံး၊ အဝိဇ်ဇာ ဖုံးနလေတေော့ အမှုမဲ့ အမှတျမဲ့ ဖွဈနကွေတဲ့ ကိစ်စ။ လူ့သကျတမျးက နှဈတဈရာ ဆိုရငျ ပွီးပွီ။ ကမ်ဘာမွကေ အခုအသကျအရှယျမှာ နှဈသနျးပေါငျး (သနျးပေါငျး)လေးထောင့ျငါးရာ (၄၅ဝဝ) ရှိခဲ့ပွီ။ ‘ကမ်ဘာမွေ ဖြား နာနတေယျ’ဆိုရုံပဲ ရှိသေးတယျ။ လူ့ဘဝမှာနရေတာဟာ လြှပျစီး လကျသလောကျသာဖွဈတယျ။ လောဘ၊ မောဟ၊ ဒေါသတှေ ကွောင့ျ ဒါကို မဆငျခွငျမိတာ။ ဒီလောကျတိုတဲ့ ဘဝလေးထဲမှာ အခငြျးခငြျး သတျကွ၊ ဖွတျကွ၊ စိတျဝမျးကှဲကွ၊ အသအေကြေ ခြမှေုနျးကွ၊ အနိုငျအထကျ ပွုကငြ့ျကွ၊ တရားလကျလှတျ ရကျ စကျကွ၊ အဓမ်မကငြ့ျကွံကွ၊ ကြှနျပွုရိုငျးစိုငျးကွ။ အဲဒါတှနေဲ့ပဲ လူ့ ဘဝတိုတိုလေးရဲ့ အခြိနျတှကေို ဖွုနျးတီးပဈကွနဲ့ အေးခမြျးမှုကို မရနိုငျဘဲ…။
ဘူမိဗဒေဆရာက ကမ်ဘာမွကွေီးရဲ့ မမွဲတဲ့ သဘာဝကို ကောငျးကောငျးသိထားလတေော့ ကမ်ဘာဟာ တညျစက စလို့ ခုထိ လုံးဝမငွိမျသကျနိုငျတဲ့ သဘာဝကို ရောငျစုံရုပျပုံကားခပြျတှေ နဲ့ တနျဆာဆငျပွပွီး သကျသအေခိုငျအမာထူတယျ။ ဟုတျကဲ့၊ ငလငြျလှုပျလိုကျ၊ မီးတောငျတှေ ပှင့ျလိုကျ၊ ပွတျရှေ့တှေ ပေါျလိုကျ နဲ့ ကမ်ဘာမွဟော တဈခကြျကလေးမှ မငွိမျခဲ့ဘူး။ လှုပျရှားဆဲ၊ ရှေ့ လြားဆဲ။
‘ပေါလောပေါျနတေဲ့ အခပြျကွီး’တှေ တိုးတိုကျနဆေဲ။ သမုဒ်ဒရာအောကျခငျးကွမျးပွငျက ဖွန့ျထှကျဆဲ။ လုံးဝမတညျမွဲတဲ့ မဟာပထဝီ ကမ်ဘာမွကွေီးပေါ့။ သိပျအဝေးကွီး တှေးကွည့ျနေ စရာ မလိုပါဘူး။ ကမ်ဘာမွဟော သူ့ဘာသာသူ ၂၄ နာရီ တဈပတျ ပတျအောငျ လညျနရေုံမက နကေိုပါ ၃၆၅ ရကျမှာ တဈပတျပွည့ျ အောငျ ပတျနခေဲ့တာ ကွာကွာလလှေပေါ့။ အဲဒီလောကျကို အငွိမျမနတေဲ့ မွကေမ်ဘာ။
အဲဒီသဘာဝဖွဈစဉျထဲကနေ Nowhere is stable, Nobody is stable နဲ့ Nothing is stable ဆိုတာတှဟော ဗုဒ်ဓ ရဲ့ အနိစ်စတရားနဲ့လညျး အတိအကပြါပဲ။ ဒီသဘောတရားနဲ့ သဘာဝကို ဆငျခွငျပှားမြား သတိထားနိုငျကွမယျဆိုရငျတော့ မတညျမွဲတဲ့ ကမ်ဘာပေါျမှာ နရေငျးနဲ့ အခိုကျအတန့ျ စိတျခမြျးမွေ့တဲ့ ပြောျရှှငျမှုတှေ ခံစားကွရအောငျ ဒေါကျတာခငျမောငျလတျက အဖောျညှိထားလရေဲ့။
အတှေးအခေါျမပါတဲ့ သိပ်ပံပညာဟာ ြှသဘသအ နဲ့ တူတယျ။ သိပ်ပံပညာမပါတဲ့ အတှေးအခေါျကတြော့ အစှနျးတဈဖကျကို ရောကျပွီး လှဲခြောျနိုငျတယျ။ ဒီနှဈခုကို အဆငျပွအေောငျ ဆကျ စပျနိုငျမှ အရာရောကျမယျ။
ဒီစာအုပျဟာ အဟန့ျသေးပွီး ခေါငျးစဉျက ဆှဲဆောငျအား နညျးတဲ့ လက်ခဏာရှိပမေယ့ျ ဒီလိုအကွောငျးအရာမြိုးကို ဘယျ သူမှ မရေးဖူးသေးတဲ့အတှကျ မွညျးစမျးကွည့ျရငျ ခံတှငျးတှေ့ ကောငျးတှေ့မယ့ျ စာတဈအုပျဖွဈလရေဲ့လို့သာ။ ။