Home အက္ေဆး ေမတၱာဆုံမွတ္

ေမတၱာဆုံမွတ္

185
0
Advertise Here

သမုိင္းဦးဘုံေျမေခတ္ကေန ဒီေန႔ထိတုိင္ အသုံး ဝင္ေနတဲ့ သင့္ပတ္ဝန္းက်င္မွ လူလုပ္ပစၥည္းတစ္ခု အေၾကာင္း ေျဖဆုိပါ။ (၁ဝ) မွတ္။

အဲဒီလုိ ေမးခြန္းေမးခဲ့ရင္ မိတ္ေဆြတုိ႔ ေျဖ မယ့္အေျဖကုိ ကြၽန္ေတာ္ သိခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ ေတာ္သာ အဲဒီေမးခြန္းရဲ႕ အေျဖလႊာေတြကုိ စစ္ ေဆးရတဲ့ စာစစ္သူျဖစ္ခဲ့ရင္ မိတ္ေဆြတုိ႔ေျဖတဲ့ အေျဖအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ဖတ္ရမွာပဲ။ လူအမ်ဳိးမ်ဳိးစိတ္ အေထြေထြဆုိသလုိ အေျဖေတြလည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္ေနမွာ ျမင္ေယာင္ေသးတယ္။

ကြၽန္ေတာ္သာ အဲဒီအေၾကာင္း ေျဖခြင့္ရရင္ ေရတြင္းေတြ အေၾကာင္း စီကာပတ္ကုံး ေျဖျဖစ္မယ္ထင္တယ္။ ဟုတ္ပါတယ္။ ေရတြင္းေတြက ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ အမွန္ တကယ္ အသုံးတည့္ခဲ့တယ္။ ၿမိဳ႕ျပမွာ ေရတြင္းေတြကုိ အရင္ ထက္စာရင္ အသုံးျပဳသူ နည္းလာေပမယ့္ ေက်းလက္ေဒသအခ်ဳိ႕ မွာေတာ့ အခုထိ အသုံးတည့္ေနဆဲျဖစ္တယ္။

Advertise Here

ေရတြင္းဆုိတာ ေျမေအာက္ေရကုိ ထုတ္ယူသုံးစြဲတဲ့ တြင္း ႀကီးတစ္ခုပါပဲ။ စက္ဝုိင္းပုံသဏၭာန္ ရွိတယ္။ ေရတြင္းေတာ္ေတာ္မ်ား မ်ားက အုတ္႐ုိးစီထားၾကတယ္။ ေရတြင္းမွာ သုံးတဲ့ အုတ္ေတြက တစ္ဖက္႐ွဴးၿပီး အျခားတစ္ဖက္မွာ ကားေပးထားရတယ္။ အဖ်ား ႐ွဴးတဲ့အပုိင္းကုိ အတြင္းဘက္မွာ ထားၿပီး အုတ္႐ုိးစီၾကရတယ္။
အဲဒီလုိစီမွသာ အုတ္ခဲေတြက ေရတြင္းထဲကုိ ျပဳတ္မက် မွာေလ။

Illustration : THIHA

ကြၽန္ေတာ္ကုိယ္တုိင္လည္း ေရတြင္းေတြကုိ ဆယ္စုႏွစ္ တစ္စုေက်ာ္ ၾကာတဲ့အထိ အသုံးျပဳခဲ့ရတယ္။ အခုေတာ့ ေရစီမံ ကိန္းက ေပးတဲ့ေရကုိ ပုိက္နဲ႔ သြယ္တန္းသုံးေနရလုိ႔ ေရတြင္းမသုံး ျဖစ္ေတာ့ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အဘုိး၊ အဘြားေတြကေတာ့ ေရတြင္း ေတြကုိ ေသတပန္သက္တဆုံး သုံးခဲ့ၾကသူေတြျဖစ္တယ္။ အခု ေခတ္မွာေတာ့ ေရပုိက္က ဘဲႏႈတ္သီးကုိ ေကာက္လွည့္႐ုံနဲ႔ ေရ ေတြ ေဝါခနဲက်လာတာဆုိေတာ့ ေရတြင္းေတြဘက္ကုိ ၿမိဳ႕ျပက လူေတြ ေျခဦးမလွည့္ျဖစ္တာ ၾကာလွေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းေတြမွာေတာ့ ေရတြင္းေတြကုိ အခုထိ သုံးေနၾကတာ ေတာ့ရွိတယ္။

ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အိမ္ေဘးမွာ အမ်ားျပည္သူသုံး ေရတြင္းတစ္ တြင္း ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ အမ်ဳိးသားေတြက ေရတြင္းက ေရကုိ ငင္ၿပီး ေရတြင္းအနီးမွာ ခ်ဳိးႏုိင္ေပမယ့္ အမ်ဳိးသမီးေတြအတြက္ ေရတြင္း အနီးမွာ အုတ္ေရကန္ေလးေတြ ေဆာက္ေပးထားတယ္။ ေရတြင္း ထဲက ေရကုိ ငင္ၿပီး အုတ္ေရကန္ေလးထဲ ထည့္ၿပီးမွ ခ်ဳိးၾကရ တယ္။ ကေလးငယ္ေတြဆုိရင္လည္း မိဘေတြက အႏၱရာယ္မ်ား လုိ႔ ေရတြင္းအနီးမွာ ေရမခ်ဳိးခုိင္းၾကဘူး။

အမ်ဳိးသမီးေတြ ခ်ဳိးတဲ့ကန္နဲ႔ ကပ္လ်က္မွာ ကေလးငယ္ ေတြအတြက္ အုတ္ေရကန္ေသးေသးေလး ရွိတယ္။ အဲဒီ ကန္ ေသးေသးေလးထဲ ေရျဖည့္ၿပီးမွ ကေလးေတြ ေရခ်ဳိးၾကရတယ္။

ေရတြင္းမွာ ေရငင္ဖုိ႔ စက္သီးႏွစ္ခုရွိတာ အမွတ္ရမိတယ္။ စက္သီးတစ္ခုက အဂၤလန္က လာတာျဖစ္ၿပီး စက္သီးတစ္ခုက ဂ်ပန္ျပည္လုပ္ပစၥည္းေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ အဲဒီစက္သီးေတြ ဘယ္ အခ်ိန္ကတည္းက ဘယ္အလွဴရွင္က လွဴခဲ့မွန္းမသိဘူး။ ကြၽန္ ေတာ္သိတတ္စအရြယ္မွာ စက္သီးေတြက ေရတြင္းမွာ ရွိေန ၾကၿပီ။

ေရတြင္းတစ္ဖက္တစ္ခ်က္စီမွာ လူတစ္ဖက္စာရွိတဲ့ ကြၽန္း တုိင္ႀကီးႏွစ္တုိင္ စုိက္ထူထားၿပီး လက္တစ္ေဖာင္ေလာက္ ျမင့္ တယ္။ အဲဒီတုိင္ႀကီးႏွစ္တုိင္ကုိ ျဗက္ကုိးလက္မ၊ အထူႏွစ္လက္မ ရွိတဲ့ သစ္မာျပားကုိ စေရြးစြပ္ၿပီး ကန္႔လန္႔ျဖတ္တင္ထားတယ္။ စက္သီးႏွစ္လုံးကုိေတာ့ အဲဒီသစ္မာျပားမွာ သံႀကိဳးတုတ္တုတ္နဲ႔ ခ်ည္ေႏွာင္ထားတယ္။ ေႏြကာလေတြေရာက္လုိ႔ ေရတြင္းအသုံး ျပဳတဲ့သူမ်ားရင္ ရွိတဲ့ စက္သီးႏွစ္လုံးစလုံး မအားေတာ့ဘူး။ အေလာ တႀကီး ေရခ်ဳိးခ်င္ၾကသူေတြကေတာ့ စက္သီးအားတဲ့အခ်ိန္ထိ မေစာင့္ေတာ့ဘဲ ေရငင္ပုံးကုိ ေရတြင္းထဲခ်ၿပီး ဒီအတုိင္းငင္ ၾကတယ္။

ေရတြင္းေတြရဲ႕ အနက္ကုိ တုိင္းတဲ့အခါ ေတာင္နဲ႔ တုိင္းၾက တယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အိမ္နားက ေရတြင္းကေတာ့ အေတာင္ႏွစ္ ဆယ္၊ အစိတ္ေလာက္ နက္တယ္။

ေႏြရာသီေရာက္ရင္ မနက္ေစာေစာ ေရတြင္းကုိ ေျပးၾကရ တယ္။ ေသာက္ေရအုိးအတြက္ လူသုံးမမ်ားခင္ ခပ္ထားမွ အဆင္ ေျပမွာေလ။ လူသုံးမ်ားခ်ိန္ေရာက္ပါမွ ေရသြားခပ္ရင္ အနည္ ေတြထေနၿပီ။ မနက္ကုိးနာရီေလာက္ဆုိ ေရတြင္းမွာ လူစုံေလ့ရွိ တယ္။ သီခ်င္းတေၾကာ္ေၾကာ္ေအာ္ဆုိတဲ့ ကာလသားေတြလည္း ပါတယ္။ သားေရးသမီးေရးအေၾကာင္း ဇာတ္စုံခင္းတဲ့ သားသည္ အေမေတြ ပါတယ္။ ေရဒီယုိအၿမဲနားေထာင္တဲ့ ပင္စင္စားႀကီး ေတြ ပါတယ္။

ရတနာပုံေခတ္ကတည္းက အသုံးျပဳခဲ့ၾကတဲ့ ေရတြင္းေတြ ထဲက တခ်ဳိ႕ေရတြင္းေတြက အခုထိ အသုံးတည့္ေနတဲ့ ေရတြင္း ေတြ ရွိတယ္။ တုိင္ေတြ၊ ထုတ္တန္းေတြမွာ ျခဴးပန္းျခဴးႏြယ္ေတြ၊ ကႏုတ္ပန္းေတြ၊ ျမန္မာမႈ အေျပာက္အမြမ္းေတြက ျမန္မာ့ယဥ္ ေက်းမႈကုိ ေဖာ္ျပေနတယ္။ တခ်ဳိ႕ ေရွးေဟာင္းေရတြင္းေတြက ေတာ့ ေခတ္ကာလရဲ႕ တုိက္စားမႈေၾကာင့္ ေပ်ာက္ကြယ္ကုန္ပါၿပီ။ က်န္ေကာင္းက်န္ရာ ေရတြင္းေတြကုိ ျပဳျပင္မြမ္းမံၿပီး ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ၾကရင္ ေရွးေဟာင္းအေမြလည္း ထိန္းရာေရာက္တဲ့ အျပင္ မီးေရးထင္းေရးအတြက္လည္း မီးသတ္ေရကန္အျဖစ္ သုံး လုိ႔ ရႏုိင္တာေပါ့။
ေရတြင္းေပါင္းမ်ားစြာ တူးေဖာ္လွဴဒါန္းခဲ့တဲ့ သူေဌးႀကီး တစ္ဦး ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ၿမိဳ႕မွာ ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ သူက နာမည္ေက်ာ္ ဒါး တန္းဦးသန္႔ရဲ႕ ဖခင္ေလ။
သူ႔အေၾကာင္း အေမလူထုေဒၚအမာက ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေရးၿပီး ဂုဏ္ျပဳခဲ့ေသးတယ္။

ေရတြင္းေတြက အမ်ားအားျဖင့္ ရပ္ကြက္အလယ္မွာ အမ်ားျပည္သူအသုံးျပဳႏုိင္ေအာင္ ေစတနာရွင္ေတြ စုေပါင္းလွဴ ဒါန္းထားၾကတာ မ်ားတယ္။ တခ်ဳိ႕အိမ္ေတြမွာေတာ့ ကုိယ္ပုိင္ တြင္းေတြ တူးထားၾကတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔အိမ္နားက ေရတြင္း ကလည္း အမ်ားျပည္သူ လာေရာက္သုံးၾကတဲ့ တြင္းျဖစ္တယ္။ ေသာက္ေရ၊ သုံးေရအတြက္ ေရတြင္းထဲက ေရကုိ သံေခ်ာင္းပုံး ေတြနဲ႔ လက္ေမာင္းေတာင့္ေအာင္ ဆြဲခဲ့ရတာ အမွတ္ရမိတယ္။ မိသားစုဝင္မ်ားတဲ့ အိမ္ေတြဆုိ အေခါက္ေလးငါးဆယ္ သယ္ၾက ရတာေပါ့။ တခ်ဳိ႕ကေတာ့ ဆယ္ပိႆာဝင္ ေလးေထာင့္သံပုံးႀကီး ေတြကုိ ထမ္းပုိးနဲ႔ ထမ္းသယ္ၾကတယ္။ စက္ဘီးခ်ိန္းေတြကို ထမ္း ပုိး ဟုိဘက္ထိပ္ ဒီဘက္ထိပ္ တြဲလြဲခ်ည္ၿပီး ေရထမ္းၾကတာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ထမ္းပုိးနဲ႔ မထမ္းခဲ့ရေပမယ့္ ငါးပိႆာဝင္ သံ ပုံးေတြထဲ ေရထည့္ၿပီး လက္ဖ်ံအေၾကာၿဖိဳင္းၿဖိဳင္းထေအာင္ သယ္ခဲ့ရတယ္။

ေရတြင္းလာသုံးၾကသူတုိင္း ေရငင္ပုံးရွိတာ မဟုတ္ဘူး။ ေရငင္ပုံးက အေလာေတာ္အရြယ္ျဖစ္ၿပီး လက္မေလာက္တုတ္တဲ့ ႏုိင္လြန္ႀကိဳးကုိ ေရငင္ႀကိဳးအျဖစ္ သုံးၾကရတယ္။ တခ်ဳိ႕အိမ္ေတြ က သစ္ေစးသုတ္ထားတဲ့ ႏွီးပုံးကုိ ေရငင္ပုံးအျဖစ္ သုံးၾကတယ္။ ႏွီးပုံးေတြနဲ႔ ေရငင္တဲ့အခါ ေရထဲကုိ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ မျမဳပ္ႏုိင္ဘူး။

ေရငင္တဲ့ပုံး ထူေထာင္မထားျဖစ္သူေတြက ေရငင္ပုံးရွိတဲ့ သူဆီက ငွားသုံးၾကရတယ္။ အသုံးျပဳၿပီးရင္လည္း မေမ့မေလ်ာ့ ပုိင္ရွင္ထံ ျပန္အပ္ၾကရတယ္။

ေရတြင္းထဲက ေရကုိ အေပၚေရာက္ေအာင္ ငင္တယ္ဆုိတာ သိပ္ေတာ့ မလြယ္လွဘူး။ ေရပုံးထဲက ေရေတြကုိလည္း မဖိတ္စဥ္ ေအာင္ ငင္ႏုိင္ရတယ္။ ေရတြင္းထဲက ေရကုိ ငင္တယ္ဆုိရာမွာ တစ္ေခါက္တည္းနဲ႔ ၿပီးတာ မဟုတ္ဘူး။ အေခါက္ေလးငါးဆယ္ သယ္ၾကရတာကလား။ ေရလည္း လုိသေလာက္ရေအာင္၊ လူ လည္း သိပ္မပင္ပန္းေအာင္၊ အခ်ိန္ကုန္လည္း သက္သာေအာင္ ရဖုိ႔ဆုိရင္ ေတာ္႐ုံစေကးနဲ႔ မရႏုိင္ဘူး။ ဒါလည္း အေတြ႕အႀကံဳကပဲ သင္သြားတာေလ။

ၿမိဳ႕ျပမွာ လူလားေျမာက္ၾကတဲ့ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ေနာက္မ်ဳိး ဆက္ေတြကေတာ့ ေရတြင္းကေရကုိ သုံးတဲ့အေလ့အထနည္း သြားပါၿပီ။ သူတုိ႔အတြက္ ေရတြင္းက ေရကုိ သုံးစရာမလုိေတာ့ဘူး။ ေရပုိက္က ဘဲႏႈတ္သီးကုိ ေကာက္လွည့္လုိက္တာနဲ႔ ေရေတြက ေဝါခနဲက်လာၿပီးသားမဟုတ္လား။ ေရပုံးႀကိဳးတုိ႔၊ စက္သီးတုိ႔ဆုိ တဲ့ ေဝါဟာရေတြ သူတုိ႔အတြက္ သိစရာမလုိဘူး။

ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ေရတြင္းသုံးတုန္းကဆုိရင္ ေရတြင္းတစ္ တြင္းကုိ အိမ္ ၂ဝ ေလာက္ ဝုိင္းသုံးၾကတာ။ တစ္ခါတစ္ရံ သက္ ႀကီးရြယ္အုိေတြနဲ႔ ေရတြင္းမွာ ဆုံၾကရတယ္။

အဲဒီလုိ ဆုံၾကၿပီဆုိရင္ လူငယ္ေတြက ေရကုသုိလ္ယူတဲ့ အေနနဲ႔ ငင္ေပး၊ ခပ္ေပးၾကရတယ္။ အဲဒီလုိအခါမ်ဳိးမွာ လူႀကီး ေတြကလည္း ေရအက်ဳိးဆယ္ပါးဆုိၿပီး ဆုေတြ တသီႀကီးေပးၾက စၿမဲ။ အပ်ဳိ၊ လူပ်ဳိဆုံတဲ့အခါမွာေတာ့ စၾကေနာက္ၾက၊ ပုိးၾကပန္း ၾကတဲ့ ဇာတ္လမ္းေတြလည္း ရွိတာပဲ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ရပ္ကြက္ထဲက အတြဲတခ်ဳိ႕က ေရတြင္းဖူးစာေတြေလ။

ေရတြင္းမွာ ေရငင္ရင္း ေရပုံးႀကိဳးျပတ္တာတုိ႔၊ ေရငင္ေန တုန္း လက္ကေခ်ာ္ၿပီး လြတ္သြားလုိ႔ ေရငင္တဲ့ပုံး ျပဳတ္က်သြား တာတုိ႔လည္း ရွိတတ္တယ္။ အဲဒါဆုိရင္ ေရပုံးဆယ္ၾကရတယ္။ သံခ်ိတ္ေလး၊ ငါးေခ်ာင္းကုိ ႀကိဳးထိပ္မွာ ခ်ည္ၿပီး ေရတြင္းၾကမ္း ျပင္ေရာက္ေနတဲ့ ပုံးကုိ စမ္းတဝါးဝါးနဲ႔ ဆယ္ၾကရတာေပါ့။ တစ္ခါ တေလ ေရငင္ပုံးက ေရတြင္းၾကမ္းျပင္မွာ ေမွာက္လ်က္အေန အထားရွိေနရင္ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ ဆယ္လုိ႔မရႏုိင္ဘူး။ စိတ္ရွည္လက္ ရွည္ထားၿပီး စမ္းၾကရတယ္။ ေရပုံးကုိ ခ်ိတ္နဲ႔ ခ်ိတ္မိျပန္ရင္လည္း အေလာတႀကီးဆယ္လုိ႔မရဘူး။ အသက္ေအာင့္ၿပီး ျဖည္းျဖည္း ခ်င္းဆယ္ၾကရတယ္။ အဲဒီလုိ ဂ႐ုစုိက္ေနရဲ႕သားနဲ႔ လမ္းခုလတ္မွာ တင္ ျပဳတ္က်တဲ့အခါေတြလည္း ရွိတာပဲ။ ေရပုံးဆယ္တဲ့အခါ မိနစ္ပုိင္းအတြင္း ျပန္ဆယ္လုိ႔ရတဲ့အခါလည္း ရွိတယ္။ ေလး၊ ငါး၊ ေျခာက္ရက္ေနမွ ျပန္ဆယ္လုိ႔ရတဲ့အခါလည္း ရွိတယ္။ ကံေသ ကံမ ဘယ္သူမွ တပ္အပ္ေသခ်ာမေျပာႏုိင္ၾကဘူး။

ေရပုံးျပဳတ္က်လုိ႔ေတာ့ ေရတြင္းထဲကုိ ဘယ္သူမွ ဆင္းၿပီး မဆယ္ၾကဘူး။ ေရပုံးႀကိဳးကုိ သံခ်ိတ္ခ်ည္ၿပီးေတာ့ပဲ ဆယ္ၾက တယ္။ ေရတြင္းထဲက ေၾကး(ဂ်ီး)ေတြ၊ အမႈိက္ေတြ ဆယ္ပါမွ ဆင္း ေနက် လူေတြက ဆင္းၾကတယ္။

ေရတြင္းဆယ္တာကုိ ႏွစ္ဆန္းတစ္ရက္ေန႔ေရာက္တုိင္း ကာလသားေခါင္းကုိယ္တုိင္ဆင္းၿပီး ဆယ္တာ အမွတ္ရတယ္။ ေရတြင္းထဲ ဆင္းခါနီးတုိင္း ဖေယာင္းတုိင္မီးညႇိၿပီး ေရတြင္းထဲ ခ်ၾကည့္တယ္။ ဖေယာင္းတုိင္မီးၿငိမ္းရင္ ေအာက္ဆီဂ်င္ျပတ္ ေတာက္တယ္လုိ႔ ယူဆၾကၿပီး ဘယ္သူမွ မဆင္းၾကဘူး။ ဖေယာင္း တုိင္မီးက ေရတြင္းထဲက ေရနဲ႔ ထိခါနီးထိ မၿငိမ္းဘူးေသခ်ာၿပီဆုိ မွ ဆင္းၾကတာပါ။

ကာလသားေခါင္းက ေရတြင္းထဲဆင္းခါနီးရင္ ဆုိင္ရာပုိင္ ရာေတြကုိ ေမတၱာပုိ႔ အမွ်ေဝတာကုိ ယုံယုံၾကည္ၾကည္လုပ္တယ္။ လုပ္ၿပီးၿပီဆုိရင္ ေရတြင္းနံရံေျခကန္၊ ေရပုံးႀကိဳး လက္တစ္ဖက္ က ထိန္းၿပီး ဆင္းသြားေတာ့တာပါ။ ကုန္းေပၚ က်န္ခဲ့ၾကသူေတြ က တူရြင္းတုိ႔၊ ေဂၚျပားတုိ႔ကုိ ေရပုံးႀကိဳးနဲ႔ ေသခ်ာခ်ည္ေႏွာင္ၿပီး ေရတြင္းထဲကုိ ျဖည္းျဖည္းခ်င္း ခ်ေပးၾကရတယ္။

ကာလသားေခါင္းက ေရတြင္းထဲက ေၾကးေညႇာ္အမႈိက္ သ႐ုိက္ေတြကုိ ေဂၚျပားနဲ႔ ေကာ္ၿပီး ေရပုံးထဲကုိ ထည့္ေပးတယ္။

ေရပုံးထဲ ႏြံေတြ၊ အမႈိက္ေတြျပည့္ရင္ ေရပုံးႀကိဳးကုိ လႈပ္ၿပီး အခ်က္ေပးတယ္။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ကေလးတစ္သုိက္က ေရပုံးကုိ ေရတြင္းကန္ေပါင္ေပၚေရာက္ေအာင္ ေျခစုံကန္ၿပီး ဆြဲေပးၾကရ တယ္။ ေရတြင္းပတ္လည္မွာရွိေနတဲ့ ကာလသားေတြက အေပၚ ေရာက္လာတဲ့ ႏြံေတြနဲ႔ ေရပုံးကုိ ေရတြင္းနဲ႔ ေဝးရာ ေရဆုိးကန္ထဲ သြားသြန္ၾကရတယ္။

ေရတြင္းဆယ္ၿပီးရင္ ကာလသားေခါင္းနဲ႔အဖြဲ႕ကုိ ေရတြင္း အသုံးျပဳတဲ့ အိမ္ေထာင္စုေတြရဲ႕ စုေပါင္းထည့္ဝင္ေငြနဲ႔ ဝုိင္းၿပီး ဧည့္ခံၾကတယ္။ ဧည့္ခံတယ္လုိ႔သာ ဆုိရတယ္၊ ေထြေထြထူးထူး လည္း မဟုတ္လွပါဘူး။ ရွိဟင္းရွိထမင္းရယ္၊ အေၾကာ္ပူပူရယ္၊ လက္ဖက္ရည္ခ်ဳိပ်စ္ပ်စ္ ဒန္ခ်ဳိင့္တစ္လုံးစာေလာက္ရယ္ပါပဲ။ လုပ္ကုိင္ေပးကတည္းက ေငြစေၾကးစတံစုိးလက္ေဆာင္ ရပါေစ ရယ္လုိ႔ စိတ္နဲ႔ လုပ္ၾကတာမဟုတ္ဘူး။ ငါတုိ႔ရပ္ကြက္သူ ရပ္ကြက္ သားေတြ သုံးေနတဲ့ ေရတြင္း ငါတုိ႔ လုပ္ေပးၾကရမယ္ဆုိတဲ့ ႐ုိးရွင္း တဲ့ စိတ္နဲ႔ လုပ္ကုိင္ေပးၾကတာဆုိေတာ့ ဘာမွ ေမွ်ာ္လင့္မထားၾက တာလည္း ပါတာေပါ့။ လူေတြကလည္း အခ်ိန္ေတြက ပုိၾကတယ္။ ေလာဘသကၠာယကလည္း နည္းၾကတယ္ေလ။ အဲဒီတုန္းက လူ႔ အဖြဲ႕အစည္းက ႐ုိးရွင္းတဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း၊ တစ္ေယာက္အေၾကာင္း တစ္ေယာက္ အူမေခ်းခါးမက်န္ သိေနၾကသူေတြ၊ အခုေခတ္မွာ ေရတြင္းေတြ ရွိလုိ႔ သုံးေနၾကရင္ေတာင္ အဲဒီလုိ အခမဲ့ကူလီထမ္း မယ့္သူေတြ၊ ႀကီးေတာ္ႏြား အငွားေက်ာင္းမယ့္သူေတြ ရွိမွ ရွိပါ့ မလား စုိးရိမ္မိတယ္။

တကယ္ေတာ့ ၁၉၈ဝ ေက်ာ္ ကာလေတြအထိ တြင္းေရ တစ္မ်ဳိးတည္းကုိသာ ေသာက္ေရ၊ သုံးေရ၊ ခ်ဳိးေရ ထည္လဲသုံးခဲ့ ၾကတာကလား။ ေရတြင္းတစ္ခါတူးၿပီးရင္ တစ္သက္လုံးသုံးေပ ေတာ့ပဲ။ ေရတြင္းထဲက ေရကုိ စိတ္ရွိလက္ရွိ ႀကိဳက္သေလာက္သုံး ႏုိင္ၿပီး ဘာအခြန္အခမွလည္း ေပးစရာမလုိဘူး။ ကုိယ္သုံးမယ့္ေရ ကုိယ္တုိင္ငင္ရတာျဖစ္လုိ႔ ကုိယ္လက္လႈပ္ရွားမႈေတာင္ ျဖစ္ေသး တယ္။ ေႏြရာသီဆုိ တြင္းေရက ေအးတယ္။ ေဆာင္းတြင္းဆုိ ေႏြး ေႏြးေလး။ ခ်မ္းေအးလွတဲ့ ေဆာင္းတြင္းမနက္ေတြမွာ ေက်ာင္း သြားခါနီး ေရတြင္းထဲက ေရခပ္ၿပီး ေလာင္းခ်ဳိးလုိက္ရင္ ခႏၶာကုိယ္က အပူေတြ တရွိန္ရွိန္ ထြက္ကုန္တာေပါ့။

၁၉၈ဝ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြ ေရာက္လာေတာ့ အဝီစိတြင္းလုိ႔ ေခၚတဲ့ ဘုံပုိင္တြင္းေလးေတြ တူးလာၾကတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေရ ဘုံပုိင္ေတြအားလုံးနီးပါးက အနီေရာင္ရဲရဲေလးေတြ။ အိမ္တုိင္း ေစ့ ေရဘုံပုိင္မတူးႏုိင္ၾကေသးဘူး။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ဝန္းက်င္မွာ ေတာ့ ေစ်းခ်ဳိထဲမွာ အေအးေရာင္းတဲ့အိမ္ရယ္၊ ေစ်းထည္ေတြ ခ်ဳပ္တဲ့ အပ္ခ်ဳပ္ဆုိင္အိမ္ရယ္က အေစာဆုံး ဘုံပုိင္တြင္းတူးၾက တာပဲ။

၁၉၉ဝ ျပည့္လြန္ႏွစ္ေတြမွာေတာ့ ေရဘုံပုိင္တူးၿပီး သုံးတဲ့ အိမ္ေတြ နည္းနည္းမ်ားလာတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီအခ်ိန္ထိ ေရ တြင္းကုိ လက္မလႊတ္ႏုိင္ၾကေသးဘူး။ ၂ဝဝဝ ျပည့္ႏွစ္ ေနာက္ပုိင္း ကာလေတြမွာေတာ့ ေရတြင္းသုံးသူ သိသိသာသာနည္းလာၾက တယ္။ ေရဘုံပုိင္က ေရသုံးတဲ့သူ ရွိသလုိ စည္ပင္သာယာ ေရေပး ေရးစီမံကိန္းက ေရကုိ ပုိက္ေတြနဲ႔ သြယ္တန္းသုံးလာၾကတာလည္း ရွိတယ္။

ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ လက္က်န္နည္းေနၿပီျဖစ္တဲ့ ေရတြင္း ေတြ ေပ်ာက္ပ်က္ကုန္မွာ ႏွေျမာလွတယ္။ ျပဳျပင္ဖုိ႔ လုိအပ္ေနတဲ့ ေရတြင္းေတြကုိလည္း အျမန္ျပဳျပင္ေစခ်င္တယ္။ မူလအလွဴရွင္ ေတြကုိလည္း ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာ သာဓုေခၚပါတယ္။ ျပဳျပင္ထိန္း သိမ္းေစာင့္ေရွာက္ၾကမယ့္ သူေတာ္ေကာင္းအေပါင္းတုိ႔ကုိလည္း သာဓုေခၚခ်င္ပါေသးတယ္။ ေရတြင္းေတြမွာ ေရမျပတ္ရွိေနရင္ မီး ေရးထင္းေရးႀကံဳလာတဲ့အခါ မီးသတ္ေရကန္အျဖစ္ အလြယ္ တကူသုံးလုိ႔ရတာေပါ့။ သႀကၤန္ေရာက္လုိ႔ ကေလးေတြ ေရကစား တဲ့အခါ ေဖာေဖာသီသီ ေရကစားလုိ႔ ရတာေပါ့။ ေရတြင္းေတြ ရွိ ေနလုိ႔ ဘာမွ ဆုံး႐ႈံးစရာ မရွိ။ SAVE (ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္)စရာမ်ားလွတဲ့ ေရႊျပည္ႀကီးမွာ SAVE THE WELL (ေရတြင္း ေတြကုိ ထိန္းသိမ္းၾကရေအာင္)ပါ။
မိတ္ေဆြတုိ႔ရဲ႕ ေရတြင္းပုံျပင္ေတြကုိလည္း ကြၽန္ေတာ္ၾကား နာခ်င္ပါေသးတယ္။    ။

၂၀၁၆-ၾသဂုတ္လထုတ္၊ ေမာ္ကြန္း မဂၢဇင္း အမွတ္(၃၇) မွ အေမ့ခံ ေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္။

ေမာင္ဥယ်ာဥ္ ေရးသည္။

Advertise Here

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here