Home ပံုရိပ္လႊာ ျမန္မာမႈ ဒီဇုိင္းသုေတသီ

ျမန္မာမႈ ဒီဇုိင္းသုေတသီ

229
1
Advertise Here

အသက္သံုးဆယ္ေက်ာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားအားလံုး ဆရာ ဦးေအးျမင့္နဲ႔ ပတ္သက္ခဲ့တယ္ဆိုရင္ စာဖတ္သူအေနနဲ႔ အံ့ဩ ေကာင္းအံ့ဩေနလိမ့္မယ္။ မအံ့ဩပါနဲ႔။ အမွန္တကယ္ပတ္သက္ ခဲ့တာေသခ်ာပါတယ္။ သူ႔ကို နာမည္ၾကားဖူးခ်င္မွ ၾကားဖူးပါလိမ့္ မယ္။ လူကိုယ္တိုင္လည္း ျမင္ဖူးခ်င္မွ ျမင္ဖူးပါလိမ့္မယ္။ ေသခ်ာ တာက သူနဲ႔ တိုက္႐ိုက္မဟုတ္ရင္ေတာင္ သြယ္ဝိုက္ဆက္စပ္မႈရွိ တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ လုပ္ရပ္ေတြက ထင္ရွားတယ္။

ဆရာဦးေအးျမင့္က ျမန္မာမႈဒီဇိုင္းသုေတသီနယ္ပယ္မွာ ထင္ရွားသူတစ္ေယာက္ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏက ထုတ္တဲ့ေငြစကၠဴေတြရဲ႕ ျမန္မာမႈဒီဇိုင္းေတြကို ဖန္တီးခဲ့သူျဖစ္တယ္။ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္ က ထုတ္ခဲ့တဲ့တစ္က်ပ္တန္၊ ငါးက်ပ္တန္၊ တစ္ဆယ္က်ပ္တန္ ေငြစကၠဴေတြရဲ႕ ဒီဇိုင္းကို ဆရာဦးေအးျမင့္ ေရးဆြဲခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။

ဆရာဦးေအးျမင့္နဲ႔ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခြင့္ရဖို႔ ကာလအတန္ၾကာကတည္းက ကြ်န္ေတာ္ႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ ကြ်န္ေတာ့္ဆရာေတြျဖစ္ၾကတဲ့ ဆရာေက်ာ္ရင္ျမင့္၊ ဆရာဆူးငွက္၊ ဆရာညီပုေလး တို႔ကလည္း ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းၾကဖို႔ တိုက္တြန္းၾကတယ္။ ဆရာဆူးငွက္က “ဆရာဦးေအးျမင့္က ပညာရွင္ပီသတဲ့ ပညာရွင္တစ္ ေယာက္ျဖစ္တယ္။ စက်င္ေတာင္က ေက်ာက္ေတာ္ႀကီးဘုရား ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းအတိုင္း သယ္မယ္ဆိုေတာ့ ဆရာဦးေအး ျမင့္က သူတာဝန္ယူထားတာမဟုတ္ေပမယ့္ ဆင္းတုေတာ္ႀကီး သယ္မယ့္ေရယာဥ္ကို ျမန္မာမႈဒီဇိုင္းေတြ သူ႔ဘာသာသူ ဆြဲထား တာ။ ပညာရွင္ဆိုတာ ကိုယ္လုပ္ရသည္ျဖစ္ေစ ကိုယ္မလုပ္ရသည္ ျဖစ္ေစ ကိုယ့္အလုပ္ကို လုပ္ေနတာပဲ”။

Advertise Here

ဆရာေက်ာ္ရင္ျမင့္ကလည္း ကြ်န္ေတာ့္ကို အခုလို အားေပးတယ္။ “ဆရာဦးေအးျမင့္က စကားေတာ့နည္းတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူ႔မွာေျပာစရာအမ်ားႀကီးရွိတယ္”။ (ဆရာေက်ာ္ရင္ျမင့္ကိုယ္တိုင္ ဦးေအးျမင့္အေၾကာင္း ကုမုျဒာဂ်ာနယ္မွာ ဘဝဇာတ္ခံုေရးသားခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။)

ဆရာေတြရဲ႕တြန္းအားေၾကာင့္ ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းမႈလုပ္ဖို႔ ဆရာ့ႀကိဳးဖုန္းကို အႀကိမ္ႀကိမ္ဆက္သြယ္ခဲ့ေပမယ့္ မရခဲ့ဘူး။ ဇူလိုင္ေနာက္ဆံုးပတ္မွာ ဆရာနဲ႔ ေတြ႕ဆံုခြင့္ရဖို႔ အဆက္အသြယ္ ရတယ္။

ကြ်န္ေတာ္ ဆရာ့အိမ္ကိုေရာက္ခ်ိန္မွာ ဆရာ့ကိုအဆင္သင့္ေတြ႕ရပါတယ္။ ဆရာဦးေအးျမင့္အိမ္က အမရပူရ (ေတာင္ၿမိဳ႕) မဟာဂႏၶာ႐ံုေက်ာင္းတိုက္အနီးမွာ တည္ရွိတယ္။ ဆင္ဝင္ထုတ္ထားတဲ့ ႏွစ္ထပ္အေဆာက္အအံုျဖစ္ၿပီး အိမ္ရဲ႕အေရွ႕ဘက္မွာ ကြက္လပ္က်ယ္က်ယ္ရွိတယ္။ ၿခံဝင္းတံခါးမွာ ေၾကးေခါင္းေလာင္းေလး ခ်ိတ္ဆြဲထားတယ္။ ၿခံဝင္းတံခါးရဲ႕ေဘးမွာ ေရအိုးစင္တည္ထားၿပီး လမ္းသြားလမ္းလာေတြကို ကုသိုလ္ျပဳထားတယ္။ ဆရာ့ၿခံဝင္းနဲ႔ ဆရာ့အိမ္ဟာ ျမန္မာမႈေတြ ထံုမႊမ္းထားသလိုခံစားမိေစတယ္။ ဆင္ဝင္ေအာက္က ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚ မွာ ျမန္မာမႈ ဒီဇိုင္းေတြကို ေျမျဖဴနဲ႔ဆြဲထားတဲ့ ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ လက္ရာေတြကိုေတြ႕ရတယ္။ ေက်ာက္သင္ပုန္းေပၚမွာ ေစတီေတာ္ပံု၊ ဓမၼာ႐ံုပံု၊ ခိုနန္းျပာသာဒ္ပံုစတဲ့ ျမန္မာမႈႏြယ္တဲ့ ဒီဇိုင္းေတြကို ေရးဆြဲထားတာပါ။

ကြ်န္ေတာ္ဆင္ဝင္ေအာက္ကို ေရာက္ခ်ိန္မွာ ဆရာဦးေအးျမင့္ အိမ္ထဲကထြက္လာတယ္။ လည္ကတံုး အက်ႌအျဖဴေရာင္ လက္တိုကို ဝတ္ဆင္ထားၿပီး မ်က္မွန္အထူႀကီး တပ္ထားတဲ့ ဆရာက ေဖာ္ေဖာ္ေရြေရြႏႈတ္ဆက္တယ္။ အသက္ ၈၅ ႏွစ္အရြယ္ကို ေရာက္ေနၿပီျဖစ္တဲ့ အဘိုးအိုအရြယ္ ဆရာဦးေအးျမင့္က ေျမးအရြယ္ ကြ်န္ေတာ့္ကို တေလးတစား ဆက္ဆံေနတယ္။အခုလက္ရွိ ဘဘ ဘာေတြလုပ္ေနသလဲလို႔ အဖြင့္ေမးခြန္းကို စေမးလိုက္တယ္။ ကြ်န္ေတာ့္ေမးခြန္းကို ဆံပင္ေတြ ျဖဴေနတဲ့ အဘိုးအိုက ေအးေအးသက္သာ တံု႔ျပန္တယ္။“မသိေသးတာေတြ ထပ္ျဖည့္ေနတယ္။ သိထားတာေတြ ျပန္ေဝမွ်ေနတယ္”ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ အေျဖၾကားေတာ့ ကြ်န္ေတာ္ ဖ်ားခ်င္သလိုလို ျဖစ္သြားတယ္။ အႏွစ္ခုနစ္ဆယ္လံုးလံုး ပညာရပ္တစ္ခုအေပၚ ေဇာက္ခ်လုပ္ကိုင္ခဲ့သူဆီက ဒီလိုအေျဖမ်ိဳး ရလာလိမ့္မယ္လို႔ မေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ဘူး။ ဆရာ့ရဲ႕ စကားသံေတြထဲမွာ ကိုယ့္ကိုယ္ ကိုယ္ႏွိမ့္ခ်တဲ့ ေလသံေတြပါေနတာ သတိထားမိတယ္။

ဒါေၾကာင့္လည္း ဦးေအးျမင့္ ျဖစ္ေပတာပဲလို႔ ကြ်န္ေတာ္ ေကာက္ခ်က္ခ်မိတယ္။“ဘဘရဲ႕ ငယ္ဘဝေတြကို ဘယ္လိုျဖတ္သန္းခဲ့သလဲ”“၁၉၃၀၊ ေဖေဖာ္ဝါရီလ ၂ ရက္ေန႔မွာ မႏၱေလးၿမိဳ႕ တ႐ုတ္တန္းမွာ ေမြးတယ္။ စစ္ႀကီးၿပီးေတာ့ ဒါးတန္း ေရခဲစက္နား ေရာက္သြားတယ္။ လြတ္လပ္ေရးရခါနီးေတာ့ ျပာသာဒ္ဒကာဝင္းက ဆရာဦးၾကြယ္ေလးဆီမွာ ပန္းခ်ီပညာ စသင္တယ္”ျပာသာဒ္ဒကာဝင္းက ဘယ္နားဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္မသိ ဘူး။ ဘယ္ေနရာမွာလဲ ဘဘလို႔ ေမးခြန္းထုတ္တယ္။

“ဆိုင္းတန္း႐ုပ္ရွင္႐ံုအေရွ႕ဘက္၊ ကိုေဇာ္ျမင့္တို႔နားေလာက္မွာေပါ့။ (ကိုေဇာ္ျမင့္က ရီျမင့္ထုတ္လုပ္ေရးပိုင္ရွင္ျဖစ္ ၿပီးသႀကၤန္မိုး႐ုပ္ရွင္ဇာတ္ကားထုတ္လုပ္ခဲ့သူျဖစ္ပါတယ္။) အဲဒီေခတ္က ဆရာဦးၾကြယ္ေလးတို႔၊ ဆရာဦးညိဳေလးတို႔ဆိုတာ လူသိမ်ားတယ္။ ညီအစ္ကိုလို႔ထင္ေနၾကတာ။ သူတို႔က႐ႈမဝဆရာ ေငြရဲ႕တပည့္ေတြေပါ့။ ဆရာေငြက ၿမိဳ႕မတူရိယာ အသင္းႀကီး ထူေထာင္ရာမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့သူ”

ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ စကားေတြထဲမွာ ေရွးေခတ္မၱေလးရဲ႕ လူမႈစီးပြားပံုရိပ္ေတြ ပါဝင္ေနတယ္။ ငယ္ဘဝပံုရိပ္ေတြ ကို ေျပာေနတဲ့ ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ ပံုသ႑ာန္က တည္တည္ၿငိမ္ၿငိမ္ပါပဲ။

“႐ႈခင္းပန္းခ်ီပညာကိုေတာ့ ဆရာဦးခင္ေမာင္(ဘဏ္)ဆီ မွာ သင္တယ္။ ဒုတိယကၻာစစ္ျဖစ္ေတာ့ ေက်ာင္းေတြ ပိတ္ေရာ။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ခုနစ္တန္းေရာက္ေနၿပီ။ စစ္ႀကီးအၿပီးမွာ ေက်ာင္း ေတြ ျပန္ဖြင့္ေတာ့ ေက်ာင္းျပန္မေနေတာ့ဘူး”

ပန္းခ်ီပညာသင္ယူထားတဲ့ လူငယ္တစ္ေယာက္၊ စစ္ၿပီး ကာလမွာ ဘဝကို ဘယ္လိုရပ္တည္မလဲ၊ ကြ်န္ေတာ္ စိတ္ဝင္ တစား နားစြင့္ေနတုန္းမွာပဲ ဆရာဦးေအးျမင့္က သူ႔ဘဝဇာတ္ေၾကာင္း ဆက္ေျပာပါတယ္။

“ကိုေဇာ္ေဇာ္ရဲ႕ အေဖဦးေအးေမာင္ဆိုတာ ငယ္သူငယ္ခ်င္း၊ ဦးေအးေမာင္က လူပံုဆြဲသိပ္ေကာင္းတာ။ အခုေတာ့ ပန္းခ်ီဆြဲျဖစ္ေသးရဲ႕လား မသိပါဘူး။ သူက ဆရာဦးဘရင္ေလးရဲ႕တပည့္ေပါ့”“ဘယ္က ကိုေဇာ္ေဇာ္လဲ ဘဘ”“ဓာတ္ပံု႐ိုက္တဲ့ ကိုေဇာ္ေဇာ္ေပါ့”ဘဘေျပာတဲ့ ဓာတ္ပံု႐ိုက္တဲ့ ကိုေဇာ္ေဇာ္ဆိုတာ ကြ်န္ ေတာ္နဲ႔ ရင္းႏွီးတဲ့ ဦးေဇာ္ေဇာ္(ဘိုအဖြဲ႕)ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျပလိုက္တယ္။ ဦးေဇာ္ေဇာ္ရဲ႕ အေဖ ပန္းခ်ီဦးေအးေမာင္က ယခုအခါ ေရႊမႏၱေလးအပတ္စဥ္ထုတ္ဂ်ာနယ္မွာ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးေနတယ္ေျပာေတာ့ သူငယ္ခ်င္းျဖစ္သူအတြက္ ဂုဏ္ယူေက်နပ္တဲ့အသြင္ ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ မ်က္ႏွာမွာ ေတြ႕ရတယ္။“ဘဘရဲ႕ ဝန္ထမ္းဘဝကို ဘယ္မွာ စခဲ့သလဲ”“အမရပူရက ေဆာင္းဒါးရက္ကန္းမွာ ဒီဇိုင္းနည္းျပအျဖစ္ စလုပ္ခဲ့တာ။ ၁၉၅၄ ခုႏွစ္မွာေပါ့။ အဲဒီကေန ရန္ကုန္႐ံုးခ်ဳပ္ကို ေရာက္တယ္။ ျမန္မာ့ထုတ္ကုန္သြင္းကုန္ေကာ္ပိုေရးရွင္းကို ေရာက္ျပန္ေရာ။ ၁၉၆၇ ခုႏွစ္ ဗီလာႏိုထရိတ္ဖဲမွာ ျပခန္းကိစၥအေၾကာင္းျပဳၿပီး လိုက္ရတယ္။ ၁၉၇၀ ခုႏွစ္မွာလည္း အိုဆာကာ မွာ လုပ္တဲ့ ႏထစသ ၇၀ ပြဲကို ျမန္မာျပခန္း ျမန္မာမႈဒီဇိုင္းအတြက္ လိုက္ရျပန္တယ္။ ဂ်ာမနီမွာ ပညာသင္ အျဖစ္ သြားရတယ္”

ဆရာကသူသြားခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံတကာခရီးစဥ္ေတြအေၾကာင္း ေျပာေနေပမယ့္ သူ႔ေလသံက ေအးေအးသက္သာ ရွိလွတယ္။ ဆရာႏိုင္ငံျခားခရီးစဥ္သြားရတဲ့ ကာလေတြက ျမန္မာ့နည္း၊ ျမန္မာ့ဟန္ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ႀကီး အားေကာင္းေမာင္းသန္ ခုတ္ေမာင္းေနခ်ိန္၊ အဲဒီအခ်ိန္က သာမန္ျပည္သူျပည္သားတစ္ ေယာက္အဖို႔ ႏိုင္ငံရပ္ျခား သြားရဖို႔ဆိုတာ ျဗဟၼာျပည္ကအပ္နဲ႔ လူ႔ျပည္ကအပ္လိုပဲ။ ေဗဒင္ဆရာေတြက ႏိုင္ငံျခားသြားရကိန္း ရွိတယ္ဆိုတဲ့ အေဟာမ်ိဳးနဲ႔ ေဗဒင္လာေမးသူေတြရဲ႕ သည္းေျခႀကိဳက္စကားလံုးေတြနဲ႔ သိမ္းသြင္းေနခ်ိန္မ်ိဳးမွာ ဆရာဦးေအးျမင့္က အေခါက္ေခါက္အခါခါ သြားၿပီးေနၿပီ။

“ဘဘဝါဇီကို ဘယ္အခ်ိန္ေရာက္လာသလဲ”

“၁၉၇၂ ခုႏွစ္ကေန ၁၉၇၇ ခုႏွစ္အထိ ဝါဇီမွာ ငါးႏွစ္ၾကာ တယ္ဗ်ာ”

ဝါဇီက ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလံုးရဲ႕ အေရးႀကီးတဲ့ လံုၿခံဳေရးဆိုင္ ရာ ပံုႏွိပ္စက္ရွိတဲ့ ၿမိဳ႕ျဖစ္တယ္။ ေငြစကၠဴ၊ စာခ်ဳပ္စာတမ္း၊ တံဆိပ္ေခါင္းစတာေတြ ႐ိုက္ႏွိပ္ထုတ္ေဝတယ္။ ေျမပံုထဲမွာ ေနရာတိတိက်က်ေဖာ္ျပမထားတဲ့ ၿမိဳ႕ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေခတ္ကထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ တစ္က်ပ္တန္၊ ငါးက်ပ္တန္၊ တစ္ဆယ္တန္ေငြစကၠဴေတြမွာ  ျမန္မာမႈဒီဇိုင္းေတြကို ဆရာဦးေအးျမင့္ ေရးဆြဲခဲ့တယ္။ဝန္ထမ္းဘဝက အေတြ႕အႀကံဳေတြ ကြ်န္ေတာ္ေမးတယ္။

“ဝန္ထမ္းဘဝမွာ ကြ်န္ေတာ္ ကိုယ့္ဘာသာသီးသန္႔ေန တယ္။ ဟိုဟိုဒီဒီ သြားတာ၊ လာတာ မလုပ္ဘူး။ အဲဒီမွာ ကြ်န္ေတာ့္ ကို သံသယရွိလာပံုရတယ္။ ကြ်န္ေတာ့္ကို စစ္ေၾကာေရးဝင္ၿပီး ဖမ္းခ်ဳပ္လိုက္တယ္။ ကြ်န္ေတာ္ေနတဲ့ အိမ္ခန္းကိုလည္း ဝင္ရွာၾကတယ္။ ဘာမွေထြေထြထူးထူး မေတြ႕ပါဘူး။ ႏိုင္ငံေရးအျပစ္ရွာ ၾကတာေပါ့ဗ်ာ”

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႏိုင္ငံေရးတေစၦႀကီးေျခာက္တာ ႏွစ္ငါးဆယ္ၾကာေပါ့လို႔ ကြ်န္ေတာ္ေတြးမိတယ္။ မေန႔တစ္ေန႔က အထိ အျမင္သေဘာထားခ်င္း မတိုက္ဆိုင္သူေတြကို ေထာင္သြင္း အက်ဥ္းခ်တဲ့ ျဖစ္စဥ္ေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အမွန္တကယ္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတယ္။

“အဲဒီေနာက္ ဘဘ ဘာလုပ္သလဲ”

“၁၉၇၇ ခုႏွစ္မွာ အမရပူရျပန္လာတယ္။ မိသားစုနဲ႔ အတူ ေနတယ္။ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္မွာ ရန္ကုန္ဆင္းၿပီး အလုပ္လုပ္ဖို႔ အေၾကာင္းဖန္လာတယ္”

“ရန္ကုန္မွာ အလုပ္လုပ္ဖို႔ ဆင္းေတာ့ ႐ုပ္ရွင္မင္းသား ေလး ေလးဦးထြန္းေဝရဲ႕ တိုက္ခန္းမွာေနရင္း အလုပ္လုပ္တယ္။ ေလးေလးဦးထြန္းေဝရဲ႕ တိုက္ခန္းက ၃၉ လမ္းနဲ႔ လြစၥလမ္းၾကား မဟာဗႏၶဳလလမ္းေပၚမွာ ရွိတယ္။ သူက စိတ္ခ်ရတဲ့သူ ရွိေစခ်င္ တာ။ ဝိုင္အမ္ဘီေအအသင္းက ထုတ္တဲ့ ရတနာမြန္မဂၢဇင္းမွာ မ်က္ႏွာဖံုးေတြ လုပ္ရတယ္။ အေၾကာင္းသင့္ေတာ့ မဂၢဇင္းက လည္း ေစာင္ေရတိုးလာတယ္။ ေနရာလည္း ခိုင္ခိုင္ၿမဲၿမဲရလာ တယ္။ ျမတ္ဆုမြန္တို႔၊ သစၥာေရာင္ျခည္တို႔မွာလည္း ေရးလာရတယ္”

ဘဘဦးေအးျမင့္က ဝိုင္အမ္ဘီေအအသင္းႀကီးက ထုတ္ေဝတဲ့ ရတနာမြန္မဂၢဇင္းမွာ ၂၅ ႏွစ္တိတိ လစဥ္မပ်က္ မ်က္ႏွာဖံုးေတြ ေရးဆြဲခဲ့သူျဖစ္တယ္။ အဲဒီလို ၂၅ႏွစ္တိတိ လစဥ္မပ်က္ေရးဆြဲခဲ့တာေၾကာင့္ အသင္းႀကီးက ဆရာဦးေအးျမင့္ကို ဂုဏ္ျပဳလႊာ ခ်ီးျမႇင့္ထားတာကို ဧည့္ခန္းထဲက ႐ိႈးေက့စ္ဗီ႐ိုထဲမွာ ေတြ႕ရတယ္။ မဂၢဇင္း မ်က္ႏွာဖံုးေတြကို ၂၅ ႏွစ္တိတိ မပ်က္မကြက္ တာဝန္ယူႏိုင္ဖို႔ဆိုတာ ေတာ္႐ံုဇြဲသတၲိနဲ႔ မရႏိုင္ဘူး။

ဆရာဦးေအးျမင့္လိုပညာရွင္မို႔သာရႏိုင္တာလို႔ ကြ်န္ေတာ္ေကာက္ခ်က္ခ်မိတယ္။

ဆရာဦးေအးျမင့္က သူေရးဆြဲခဲ့တဲ့ ကာဗာဒီဇိုင္းေတြ ယူျပတယ္။ ကာဗာအခ်ိဳ႕ကို ဂ်ပ္စကၠဴေပၚကပ္ထားတယ္။ မဂၢဇင္း အေဟာင္းေတြပါတယ္။ မဂၢဇင္းေတြကို လွန္ေလွာၾကည့္ေတာ့ ကာဗာပံုဆြဲရျခင္းအေၾကာင္းရင္းေတြကို ေရးထားတယ္။ စာရဲ႕ေအာက္ေျခမွာ ျမန္မာမႈဒီဇိုင္းသုေတသီေမာင္ေအးျမင့္လို႔ ေရးထိုးထားတယ္။ ကြ်န္ေတာ္ ကင္မရာနဲ႔ မ်က္ႏွာဖံုးအခ်ိဳ႕ကို မွတ္ တမ္းတင္တယ္။ ကာဗာေတြ ေရးဆြဲျဖစ္တဲ့အေၾကာင္းကိုလည္း ေမးခြန္းထုတ္တယ္။

“လစဥ္ထုတ္မဂၢဇင္းမွာ ပင္တိုင္ယူၿပီး ကာဗာဒီဇိုင္းေတြ ေရးဆြဲခဲ့ရေပမယ့္ လြတ္လပ္တယ္။ ထုတ္ေဝသူကလည္း သေဘာ ေကာင္းတယ္။ ေရးတဲ့အေၾကာင္းအရာကို ကိုယ္တိုင္ရွာတယ္။ ဝိုင္အမ္ဘီေအမွာက ေဆာင္ပုဒ္က ရွိၿပီးသား။ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ၊ ပညာဆိုတဲ့ မူထဲကေန ဆြဲတာပဲ”

ကြ်န္ေတာ္ ဆရာဦးေအးျမင့္ေရးဆြဲခဲ့တဲ့ အႏုပညာလက္ရာေတြကို ၾကည့္တယ္။ ဇာတ္ႀကီးဆယ္ဘြဲ႕ထဲက အေၾကာင္းအရာ ေတြပါတယ္။ ပုဂံေခတ္ ကဟန္ေတြ ပါတယ္။ ဘုရားသြားေက်ာင္းတက္ မိသားစုပံုေတြပါတယ္။ ဆင္ယင္ထံုးဖြဲ႕မႈနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြပါတယ္။ နိပါတ္ေတာ္ ပန္းခ်ီကားေတြပါတယ္။ ျမန္မာမႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းအရာစံု၊ နယ္ပယ္စံု ပါဝင္ေနတာ ေတြ႕ရတယ္။ ဆရာ့ရဲ႕ အႏုပညာေတြက ျမန္မာမႈနယ္ပယ္မွာ လင္းလက္ ေတာက္ပေနတယ္။

“၁၉၉၁ ခုႏွစ္မွာ ေစတီပုထိုး ေက်ာင္းကန္ေတြ လုပ္လာ ၾကတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ျမန္မာမႈပိုင္း တာဝန္ယူေပးရတယ္”

ဘဘစကားဆံုးေတာ့ ကြ်န္ေတာ္က တည္ေဆာက္ျပဳျပင္ ျမန္ျပည္တစ္ခြင္ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္ကို ျမင္ေယာင္လာတယ္။

“ဘယ္ေနရာေတြမွာ ဘဘတာဝန္ယူလုပ္ေပးခဲ့ရသလဲ”

“ေရႊတိဂံုဘုရားေတာင္ဘက္ေစာင္းတန္း၊ တကၠသိုလ္ ဓမၼာ႐ံု၊ တပ္မေတာ္ဓမၼာ႐ံုေတြမွာ ျမန္မာမႈနဲ႔ ပတ္သက္တာေတြ လုပ္ေပးခဲ့ရတယ္။ ကမၻာေအးထဲက ရပ္ေတာ္မူေတြနဲ႔ သစ္ထုတ္ လုပ္ေရးဓမၼာ႐ံုေတြလည္း လုပ္ခဲ့ရတာေပါ့”

ဘဘရဲ႕ စကားသံေတြထဲမွာ လက္မေထာင္တဲ့ ေလသံမပါ ဘူး။ ပညာျပည့္ဝႏွလံုးလွသူေတြမွာသာ ေတြ႕ရေလ့ရွိတဲ့ ေအး ခ်မ္းတဲ့ အမူအရာသာ ေတြ႕ရတယ္။

“ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ အခန္းပိုင္မရွိေတာ့ ေနရာ ၁၁ ေနရာ ေျပာင္းခဲ့ရတယ္။ စေပၚက်ပ္ သံုးေထာင္က စၿပီး ရန္ကုန္မွာေနလာတာ က်ပ္ႏွစ္သိန္းခြဲအထိ ေပးခဲ့ရတယ္”

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ဒိတ္ဒိတ္ႀကဲအေဆာက္အအံုေတြကို ျမန္မာမႈတာဝန္ယူခဲ့တဲ့ ပညာရွင္ႀကီးက ကန္ထ႐ိုက္ တိုက္လက္ညႇိဳးထိုးမလြဲတဲ့ ရန္ကုန္မွာ အခန္းပိုင္မရွိဘူးဆိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ့္မွာ အံ့ဩရတယ္။ အဲဒီေခတ္က ျမန္မာျပည္ရဲ႕ လက္ညႇိဳးညႊန္ရာေရျဖစ္တဲ့သူနဲ႔ အနီးကပ္အၾကာႀကီး အလုပ္ေတြလုပ္ခဲ့ေပမယ့္ ေက်ာတစ္ခင္းစာအတြက္ မ်က္ႏွာခ်ိဳ မေသြးခဲ့ဘူး။ ၿမိဳ႕ကြက္သစ္ေတြ ေဖာေဖာသီသီေဖာ္ေနခ်ိန္မို႔ ဘဘဦးေအးျမင့္သာ အခြင့္အေရးယူခဲ့မယ္ဆိုရင္ ၿမိဳ႕သစ္တိုင္းမွာရဖို႔ အခြင့္အလမ္းရွိတယ္။ ဘတ္စ္ကားႏွစ္ဆင့္၊ သံုးဆင့္စီးၿပီး အင္းစိန္ဘက္က ငွားေနတဲ့ အိမ္ကို ေန႔စဥ္ ျပန္ၿပီး အလုပ္ဆင္းတယ္။

“႐ိုးရာပန္းပညာရွင္မ်ား အစည္းအ႐ံုးဝင္ေတြကို ေျမ ကြက္ေတြ ေပးတယ္။ ကြ်န္ေတာ့္အတြက္လည္း ေပးတယ္။ မယူ ခဲ့ဘူး။ တယ္လီဖုန္းေတာင္ မေတာင္းခဲ့ဘူး။ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ နဲ႔ အႏုပညာကို ေရာေထြးမထားဘူး”

“ဘဘ ပန္းခ်ီဒီဇိုင္းျမန္မာမႈေတြကို ဘယ္လိုေရးဆြဲခဲ့ သလဲ”

“က႐ုဏာ၊ မုဒိတာနဲ႔ ေစတနာကို အေျခခံၿပီး ဆြဲတာပဲ။ ကြ်န္ေတာ္က အႏုပညာနဲ႔ ေျပာတဲ့အခါ ခြာၿပီးေျပာတာ သေဘာ က်တယ္”

“ဘဘက ပေရာဂ်က္ႀကီးေတြလုပ္ခဲ့ေတာ့ ဘဘရဲ႕အႏုပညာနဲ႔ လုပ္ငန္းလမ္းညႊန္သူေတြၾကားမွာ သဟဇာတ မျဖစ္ခဲ့တာေတြရွိလား”

“ရွိတာေပါ့။ စြယ္ေတာ္ျမတ္ေစတီတည္ေဆာက္ေရးမွာ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ၾကရတာေပါ့။ အဲဒီမွာ သံုးမယ့္ ျခေသၤ့႐ုပ္တုမွာ သူတို႔နဲ႔ ကြ်န္ေတာ္ အယူအဆကြဲၾကတယ္”

လိုအပ္သည္မ်ားကို လမ္းညႊန္မွာၾကားဆိုသူေတြက အရာ ရာကို သူတို႔သိ၊ သူတို႔တတ္လို႔ ထင္ၿပီး ေသြးနားထင္ေရာက္ေလ့ ရွိတယ္။ အဲဒီလိုလူေတြနဲ႔ တြဲလုပ္ၾကရတဲ့ အႏုပညာရွင္၊ အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင ဆိုသူေတြဟာ စိတ္ကသိကေအာက္ ျဖစ္ရတာခ်ည္းပဲလို႔ ကြ်န္ေတာ္ေတြးမိတယ္။

“ဆရာေပၚဦးသက္တို႔နဲ႔ေရာ ဘယ္လိုတြဲမိၾကသလဲ ဘဘ”

“ဆရာေပၚ့အေဖက ဦးလွႀကီးတဲ့။ ဆရာေပၚ့မိန္းမက ၿမိဳ႕မ ၿငိမ္းရဲ႕သမီး။ ဆရာေပၚဦးသက္က ကြ်န္ေတာ့္ထက္ ေျခာက္ႏွစ္ ငယ္တယ္။ သူက ကာတြန္းလည္း သိပ္ေကာင္းတာ။ ပန္းခ်ီက် ေတာ့လည္း ရဲရဲတင္းတင္းလုပ္ရဲကိုင္ရဲတယ္။ ကိုယ့္စတိုင္လ္ကို ေဖာ္ထုတ္ရဲတယ္”

မိတ္ေဆြျဖစ္သူအေပၚ တခုတ္တရခ်ီးက်ဴးတယ္။ ေကာင္း ကြက္ကို ေဖာ္ထုတ္တယ္။ ဆရာဦးေအးျမင့္က သူ႔စကားကို ဆက္ ေျပာတယ္။

“ ဆရာဦးခင္ေမာင္(ဘဏ္)ရဲ႕ ေက်းဇူးေတြႀကီးတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ပန္းခ်ီပညာစသင္ၾကေတာ့ ပန္းခ်ီပန္းပု ေက်ာင္းကမဖြင့္ေသးဘူး။ ၁၉၅၂ ခုႏွစ္ေရာက္မွဖြင့္တာ။ သင္႐ိုးညႊန္းတမ္းေတြကို အျပင္ကဝယ္ၿပီး ေလ့လာ ရတာ”

ဆရာက သူ႔လက္ထဲကိုင္ထားတဲ့ စာအုပ္ထူႀကီးထဲက ဒီဇိုင္းေတြ ကြ်န္ေတာ့္ကိုျပတယ္။ ကြ်န္ေတာ္က ဒီဇိုင္း ပညာနဲ႔ ေဝးသူမို႔ ဆရာ ဘာကိုဆိုလိုမွန္းမသိဘူး။

“အိုးျခမ္းပဲ့ေတြမွာ ဒီဇိုင္းေတြ ရွိတယ္ဗ်။ ပ်ဴေခတ္၊ဗိႆႏိုး ေခတ္၊ သေရေခတၲရာေခတ္စတဲ့ ေခတ္ေတြက အိုးျခမ္းပဲ့ေတြမွာ ေခတ္ကာလအေလ်ာက္ ဒီဇိုင္းေတြက ကြဲျပားတယ္”

ဆရာ့လက္ထဲကိုင္ထားတဲ့ သားေရဖံုးနဲ႔ စာအုပ္ႀကီးက ဒီဇိုင္းနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာကိုယ္တိုင္ျပဳစုထားတဲ့ စာအုပ္ႀကီး၊ သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္းက အဂၤလိပ္လို ျပန္ဆိုေရး သားေပးထားတယ္။ အဲဒီစာအုပ္ထဲမွာ ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ သုေတသနေတြကို ပံုနဲ႔တကြ ေဖာ္ျပထားတယ္။ ထိုင္းႏိုင္ငံမွာ ပံုႏွိပ္ခဲ့တဲ့ ျမန္မာမႈအဖိုးတန္ စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ့စာအုပ္ကို ကြ်န္ေတာ္ယူၾကည့္မိတယ္။ ျမန္မာေတြရဲ႕ေခါင္းေပါင္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကို ဆရာသုေတသန ျပဳထားတာ ေတြ႕ရတယ္။ သူဆင္းရဲေခါင္းေပါင္း၊ သူၾကြယ္ေခါင္းေပါင္း၊ ၿမိဳ႕အုပ္ေခါင္းေပါင္း၊ ၿမိဳ႕ဝန္ေခါင္းေပါင္း၊ နယ္ပိုင္ ေခါင္းေပါင္း၊ အေရးပိုင္ေခါင္းေပါင္း၊ ဝန္ေထာက္ေခါင္းေပါင္း၊ မင္းညီမင္းသားေခါင္းေပါင္းစတဲ့ ေခါင္းေပါင္းပံုေတြကို အမ်ိဳးအစားခြဲထားတယ္။

ဆရာဆူးငွက္ရဲ႕ စကားသံေတြ ကြ်န္ေတာ္ၾကားေယာင္ လာတယ္။

“အဲဒီစာအုပ္က ေရႊဗ်။ ဆရာႀကီးေဒါက္တာသန္းထြန္းဆီ မွာ တစ္အုပ္၊ ဆရာေတာ္ဦးပညာဆီမွာ တစ္အုပ္၊ ဆရာဦးေအး ျမင့္ဆီမွာ တစ္အုပ္၊ လူထုတိုက္မွာ တစ္အုပ္၊ စုစုေပါင္း ေလးအုပ္ပဲ ျပည္တြင္းမွာ ရွိတာ”

ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ ပံု ၁၀ဝ၊ စာ ၁၀ဝ ဆိုတဲ့ စာအုပ္ လူထု ႀကီးပြားေရးမွာ ႐ိုက္ႏွိပ္ဖို႔ ျပင္ဆင္ေနတယ္။ ခရစ္ႏွစ္ ၂၀ဝ၀ မွာ ေလာကနတ္ပန္းခ်ီခန္းမမွာ ျပဳလုပ္တဲ့ ျပပြဲမွတ္တမ္းစာအုပ္ ဘဘက ယူလာတယ္။ ေမာင္မိုးသူ၊ ေနမ်ိဳးေဆး၊ ေဒၚခ်ိဳခ်ိဳေအာင္ စတဲ့သူေတြရဲ႕ အမွတ္တရလက္မွတ္ေတြ ပါဝင္တယ္။ မႏၱေလးမွာလည္း ျပပြဲလုပ္ခ်င္ေသးေၾကာင္း သူ႔ဆႏၵကို ေျပာျပတယ္။

“ေလာကနတ္႐ုပ္တုေတြထဲမွာ ဘယ္အ႐ုပ္ကို စံထားသလဲ”

“ေရႊေက်ာင္းႀကီးက ေလာကနတ္ကို စံထားတယ္။ အခ်ိဳးအစားက်လြန္းလို႔ပါ”

“ဆရာေပၚဦးသက္တို႔နဲ႔ အမွတ္ရစရာရွိရင္ ေျပာျပပါဦး”

“၁၉၆၀ ခုႏွစ္ေလာက္မွာ စာပို႔သေဘၤာနဲ႔ ပုဂံကို သြားခဲ့ၾက တာ အမွတ္တရေပါ့။ ပုဂံကို ပထမဆံုး ေရာက္ဖူးတာပဲ။ ဘႀကီး သက္လည္း ပါတယ္။ ဆရာဦးခင္ေမာင္(ဘဏ္)ပါတယ္။ ဆရာ ေပၚဦးသက္လည္း ပါတယ္။ အဲဒီကတည္းက ပုဂံကို စြဲသြားတာပါ။ သီရိပစၥယာလုပ္ေတာ့လည္း နံရံေဆးပန္းခ်ီေတြ အေျချပဳၿပီး ပံု ထုတ္ၾကတာပါပဲ”

ျမန္မာမႈဒီဇိုင္းသုေတသီတစ္ေယာက္ ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီအေပၚ ဘယ္လိုသေဘာထားလဲ ကြ်န္ေတာ္သိခ်င္တယ္။

“ေမာ္ဒန္ပန္းခ်ီကို ဘဘ ဘယ္လိုသေဘာထားလဲ”

“ဦးဝင္းေဖတို႔၊ ဦးခင္ေမာင္ရင္တို႔က ေမာ္ဒန္ဘက္ ႏႊယ္တယ္။ သူတို႔လည္း ေကာင္းၾကပါတယ္”ဆရာဦးေအးျမင့္ရဲ႕ အေျဖကို ကြ်န္ေတာ္ဘယ္လိုမွ မတံု႔ျပန္မိေပမယ့္ စိတ္ထဲမွာေတာ့ ေက်နပ္မိတယ္ ။      ။

Advertise Here

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here