Home ခရီးသြားေဆာင္းပါး အင္းေလးေရျပင္ ေပ်ာက္မသြားေစခ်င္

အင္းေလးေရျပင္ ေပ်ာက္မသြားေစခ်င္

223
0
ဓာတ္ပုံ-ျမတ္စုမြန္/ေမာ္ကြန္းမဂၢဇင္း
Advertise Here

မွတ္မွတ္ရရ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္း၊ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ရွိ အင္း ေလးကန္သို႔ ႏွစ္ႀကိမ္တိတိ ေရာက္ခဲ့ဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ အလည္ သေဘာ အေပ်ာ္ခရီးမ်ဳိးသာျဖစ္သည္။

အင္းေလးကန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ သတင္းမ်ားတြင္ လြန္ခဲ့ သည့္ဆယ္စုႏွစ္အတြင္း အၿမဲတေစ ဖတ္႐ႈခဲ့ရသည္မွာ အင္းေလး ကန္ႀကီး ေရခန္းလာၿပီဆိုသည့္ သတင္းမ်ားသာျဖစ္သည္။

အင္းေလးကန္သည္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးသတင္းႏွင့္ ေဆာင္းပါးမ်ားကို အထူးျပဳေရးသားေလ့ရွိသည့္ သတင္းစာဆရာမ်ားအတြက္ ေရးမကုန္ေသာ အရင္းအျမစ္ႀကီး တစ္ခု ျဖစ္သည္။ ယခင္ကလည္း ေရးခဲ့သည္။ ယခုလည္း ေရး မကုန္ သားမကုန္ အေၾကာင္းအရာမ်ား ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ ေနာင္ လည္း ရွိေနဦးမည္ျဖစ္သည္။

Advertise Here

ယခု ထိုအင္းေလးကန္သို႔သြားရရန္ အေၾကာင္းဖန္လာ သည္။ သည္တစ္ႀကိမ္ခရီးကား အေပ်ာ္ခရီးမဟုတ္။ ရက္သတၱ တစ္ပတ္ၾကာေနထိုင္ကာ ရာသီဥတုေဖာက္ျပန္ျခင္းႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆက္ႏႊယ္ျခင္းမ်ားအေၾကာင္း သတင္းေရးသား တင္ျပျခင္းဆိုင္ရာသင္တန္းတိုတစ္ခု တက္ေရာက္ရန္ျဖစ္သည္။

ထိုသင္တန္းသို႔တက္ေရာက္ရန္ ကြၽန္မအပါအဝင္ ရန္ကုန္ အေျခစိုက္သတင္းသမား ၁ဝ ဦးသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ ညဦးပိုင္းက ကားစင္းလံုးငွားကာ ထြက္ခြာလာခဲ့ရာ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕သို႔ေရာက္ရွိ ခ်ိန္တြင္ အေတာ္ပင္ေနျမင့္ေနေပၿပီ။ တက္ေရာက္မည့္သင္တန္း သားမ်ားအနက္ ရန္ကုန္မွလာသည့္ ကြၽန္မတို႔အဖြဲ႕က အေစာဆံုး ျဖစ္သည္။

ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕အဝင္တြင္ ေတြ႕ျမင္လိုက္ရသည့္ ေရျပင္ က်ယ္ႀကီးသည္ ခရီးပန္းလာသူမ်ားကို အေမာေျပေစသည္။ စိတ္ ကိုၾကည္လင္ ရႊင္ျမဴးေစသည္။ ထိုေရကန္က်ယ္ႀကီးထဲတြင္ ႏုန္း ေျမမ်ား၊ ရႊံ႕ ႏြံမ်ား၊ ဒိုက္ေမွာ္မ်ားကို ရွင္းလင္းမည့္ ယႏၲရားႀကီးမ်ား ကို ေတြ႕ရသည္။ ေရေပၚအေဆာက္အအုံေလးမ်ား၊ ဟိုတယ္၊ မို တယ္ႏွင့္ အင္းမ်ားကို ေတြ႕ရသည္။

ကြၽန္မတို႔ စတည္းခ်ရမည့္ေနရာသည္ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္၊ အင္းေလးကန္အစပ္တြင္ရွိသည့္ ဟူပင္ဟုိတယ္ ျဖစ္သည္။ သင္ တန္းပို႔ခ်မည့္ေနရာလည္း ျဖစ္သည္။ ယခင္က အင္းေလးကန္ အတြင္းႏွင့္ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕နယ္ကို သြားလာသည့္ စက္ေလွမ်ား ဆိုက္ကပ္ရာ ဆိပ္ကမ္းျဖစ္ခဲ့ေသာထိုေနရာသည္ ယခုမူ ေရဆိုး မ်ားအိုင္ေနသည့္ ေျမာင္းႀကီးတစ္ခုျဖစ္ေနသည္။ ေရသန္႔ဘူးခြံ၊ ၾကြပ္ၾကြပ္အိတ္ အစရွိသည့္အမႈိက္သ႐ုိက္မ်ားသည္ ထိုေျမာင္းထဲ တြင္ ဟိုတစ္စ သည္တစ္စ ျပန္႔က်ဲလ်က္ ေနရာယူထား၏။

ထိုေန႔က သင္တန္းမစမီတစ္ရက္အလိုျဖစ္ရာ ဟိုဟုိသည္ သည္ ေလွ်ာက္ၾကည့္ရန္ အခ်ိန္ရသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အထုပ္အပိုး မ်ားကို ေနရာခ်ကာ အနည္းငယ္အနားယူၿပီးသည္ႏွင့္ ညေနပိုင္း တြင္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕သို႔ သြားလည္ၾကသည္။

ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕လမ္းမ်ားသည္ လမ္းမသိသူ ခရီးသြားဧည့္ သည္မ်ားအဖို႔ ဝကၤပါထဲသို႔ ေရာက္ေနသလိုရွိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕မွ ေဒသခံသတင္းေထာက္ ကိုေနလင္းသိုက္အား အကူအညီေတာင္းရသည္။ သူ ဦးေဆာင္ကာ ကားေမာင္းလိုက္ပို႔ သျဖင့္ အခ်ိန္တိုတိုအတြင္း သြားလိုသည့္ေနရာသို႔ေရာက္ခဲ့ သျဖင့္ ေက်းဇူးတင္ရသည္။ ရန္ကုန္မွ ဧည့္သည္မ်ား နယ္သို႔ ေရာက္လွ်င္ ေဒသခံက တာဝန္ေက်သေလာက္ ရန္ကုန္သို႔လာလွ်င္  ျပန္၍ တာဝန္မေက်ႏုိင္၊ မည္သည့္ေနရာမွ် လိုက္လံပို႔ ေဆာင္ႏုိင္စြမ္း မရွိသည္ကိုေတြးကာ အားနာရသည္။

ပထမဆံုး ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ကို အေပၚစီးက လွမ္းျမင္ရသည့္ ေတာင္ေပၚဘုရားသို႔သြားၾကသည္။ ေတာင္ေပၚမွ ျမင္ရသည့္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ ႐ႈခင္းသည္ 3D ျမင္ကြင္းကို ၾကည့္ေနရသည့္ႏွယ္၊ မည္သည့္အခါမွ် မ႐ုိးႏုိင္ေအာင္ လွပဆန္းသစ္သည့္ ျမင္ကြင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ေဖာ္ညႊန္းေနသည့္ ျမင္ကြင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ေနဝင္စအခ်ိန္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ကို အေပၚစီးမွ လွမ္း ၾကည့္ေနစဥ္ လွ်ပ္စစ္မီးမ်ား ဟိုတစ္ပြင့္သည့္တစ္ပြင့္ လင္းလာ ၿပီး စကၠန္႔ပုိင္းအတြင္း တစ္ၿမိဳ႕လံုး ထိန္လင္းသြားသည့္ ျမင္ကြင္း က ျမင္ေနက်မဟုတ္သျဖင့္ ဆန္းေနသည္။

ေတာင္ေပၚဘုရားမွအျပန္တြင္ စူဠာမုနိေစတီႏွင့္ ေတာင္ ႀကီးၿမိဳ႕လယ္ရွိ ညေစ်းတန္းကိုဝင္ၾကသည္။ ထို႔ေနာက္ နယ္ေျမခံ သတင္းေထာက္ ကိုေနလင္းသိုက္ကို ႏႈတ္ဆက္ကာ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕ သို႔ျပန္ခဲ့ၾကသည္။ ေနာက္ရက္မနက္ သင္တန္းစမည္။ ေစာေစာ အနားယူရမည္မဟုတ္လား။

မနက္မိုးလင္းလွ်င္ အတူသြားၾကသည့္ သတင္းေထာက္ ႏွစ္ဦးက ေစ်းသြားရန္ အေဖာ္စပ္သည္။ သင္တန္းစမည့္ အခ်ိန္က လည္း လိုေသးသျဖင့္ ဟိုတယ္ေရွ႕လမ္းမႏွင့္အၿပိဳင္ မ်က္ႏွာခ်င္း ဆိုင္လမ္းေပၚရွိ မဂၤလာေစ်းဟု အမည္ရေသာ ေညာင္ေရႊေစ်းသို႔ သြားၾကသည္။

ထိုေန႔က ကံေကာင္းသည္။ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕ အနီးတစ္ဝိုက္ရွိ ေက်းရြာမ်ားမွ ေစ်းသည္မ်ားစံုစံုလင္လင္ေတြ႕ရသည့္ ငါးရက္ တစ္ႀကိမ္ေစ်းေန႔ျဖစ္ရာ ေညာင္ေရႊေစ်းသည္ အလြန္ပင္စည္ကား လ်က္ရွိသည္။ ရွမ္းအစားအစာဟုဆိုလွ်င္ ပဲပုတ္၊ ေခါပုတ္ႏွင့္ ဂ်ဴး ျမစ္တို႔ေလာက္သာသိသည့္ ကြၽန္မသည္ အမ်ဳိးအမည္မသိေသာ အမည္စံု ရွမ္းအစားအစာမ်ားႏွင့္ လြန္စြာလတ္ဆတ္ေသာ အသီး အႏွံ၊ အရြက္မ်ဳိးစံုကို ျမင္ေတြ႕လိုက္ရသည္။

လတ္ဆတ္ေသာ မုန္လာဥနီမ်ား၊ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမ်ား၊ ေဂၚဖီထုပ္မ်ား၊ ပဲလိပ္ျပာ၊ ပဲပိုးတီ၊ ခရမ္းခ်ဥ္သီး အစရွိေသာ အသီးအႏွံမ်ားအျပင္ အမည္စံုလွေသာ ပန္းေစ်းတန္းတို႔အျပင္ ပအိုဝ္းအမ်ဳိးသားဝတ္စံုကို ဆင္ျမန္းထားေသာ လက္ဖက္ေျခာက္ ေရာင္းသူမ်ားေၾကာင့္ ကြၽန္မသည္  ရွမ္းျပည္နယ္သို႔ ေရာက္ေန သည္ဆိုသည့္အသိကို ပို၍ ေလးေလးနက္နက္ ခံစားရေစသည္။

ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕တြင္ ငါးရက္တာသင္တန္းတက္ေရာက္ရဦးမည္ ျဖစ္ရာ ဝယ္ခ်င္လွေသာ ဟင္းသီးဟင္းရြက္မ်ားကို အိမ္ျပန္ခါနီး လွ်င္ တစ္ထုပ္ႀကီးဝယ္သြားမည္ဟု စိတ္ထဲတြင္ေတးကာ သင္ တန္းက်င္းပမည့္ ဟူပင္ဟိုတယ္သို႔ ျပန္ခဲ့ၾကသည္။

ကြၽန္မတို႔တက္ေရာက္ရမည့္သင္တန္းက ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲျခင္းဆိုင္ရာ သတင္းေရးသားတင္ျပနည္း သင္တန္း ျဖစ္သည္။ ထိုသင္တန္းကို နီေပါႏိုင္ငံအေျခစိုက္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ ရာေတာင္တန္းေဒသမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအဖြဲ႕(ICIMOD) ဟု အမည္ ရသည့္ ႏိုင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုက ဦးေဆာင္စီစဥ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

two inlay

Photo: Myat Su Mon       ခ်င္း(ဂ်င္း) သည္ လက္ေမာင္းေကြးေက်းရြာအုပ္စု၏ စုိက္ပ်ဳိးေရးထြက္ကုန္တစ္မ်ဳိ းျဖစ္သည္။

ICIMOD သည္ ဟိမဝႏာၱေတာင္တန္းေပၚႏွင့္ ထိုေတာင္တန္းကို အမွီျပဳ၍ အသက္ရွင္ေနထိုင္သည့္ လူမ်ားအတြက္ ရာသီဥတုေျပာင္းလဲျခင္းႏွင့္ သက္ေရာက္ျခင္းမ်ားအေၾကာင္းကို အသိပညာေပးေနသည့္ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္သည္။ ၄င္းတို႔သည္ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည့္ ျမန္မာ၊ နီေပါ၊ အိႏၵိယ၊ တ႐ုတ္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ အာဖဂန္နစၥတန္၊ ဘူတန္ႏွင့္ ပါကစၥတန္ဆိုသည့္ ႏုိင္ငံရွစ္ႏုိင္ငံႏွင့္ ပူးေပါင္းကာ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ေနျခင္းျဖစ္သည္။

ထိုသင္တန္းတြင္ ပါဝင္တက္ေရာက္မည့္ သင္တန္းသားဦး ေရမွာ ၂ဝ ဦးျဖစ္ၿပီး ရန္ကုန္၊ မႏၲေလးႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္အေျခစိုက္ ျမန္မာသတင္းသမား ၁၉ ဦး၊ ရွမ္းျပည္နယ္မွ သဘာဝပတ္ ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရးႏွင့္ သစ္ေတာဦးစီးဌာန ဝန္ထမ္းတစ္ဦး တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။

သင္တန္းကာလငါးရက္တာအနက္ သံုးရက္မွာ စာေတြ႕ သင္တန္းျဖစ္ၿပီး ႏွစ္ရက္မွာ လက္ေတြ႕ကြင္းဆင္းေလ့လာျခင္း ျဖစ္သည္။ သင္တန္းတြင္ ရာသီဥတုေျပာင္းလဲျခင္းဆိုင္ရာ ကြၽမ္း က်င္ပညာရွင္ နီေပါႏုိင္ငံသားႏွစ္ဦးက ဦးေဆာင္သင္ၾကားေပးခဲ့ ၿပီး ICIMOD မွ တာဝန္ရွိသူမ်ား၊ ျမန္မာျပည္တြင္း၌ သတင္း သမားအျဖစ္ လုပ္ကိုင္ေနသည့္ ၾသစေၾတးလ်ႏုိင္ငံသူတစ္ဦးတို႔ ပါဝင္ခဲ့သည္။

စာေတြ႕သင္တန္း သံုးရက္တာကာလအတြင္း ယခင္က ကြၽန္မ မစဥ္းစားခဲ့ဖူး၊ မသိကြၽမ္းခဲ့ဖူးသည့္ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္း ႀကီး၏ အက်ဳိးျပဳပံုကို ေလ့လာသင္ယူခြင့္ရခဲ့သည္။ သုေတသန မ်ားအရ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းေပၚတြင္ လူေပါင္း သန္း ၂၁ဝ ဝန္းက်င္ ေနထိုင္ၾကၿပီး ထိုေတာင္တန္းေပၚမွ စီးဆင္းလာသည့္ ျမစ္ေခ်ာင္းမ်ားကို အမွီျပဳသည့္ ေတာင္ေျခတစ္ဝိုက္တိုင္းျပည္ မ်ားတြင္ ေနထိုင္သူလူေပါင္းမွာ ၁ ဒသမ ၃ ဘီလီယံရွိေၾကာင္း သိရသည္။

”ေတာင္တန္းေပၚမွာ ေနထိုင္သူေတြဟာ လ်စ္လ်ဴ႐ႈခံ ထားရတယ္။ အေမ့ေလ်ာ့ခံထားရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတို႔က ပို ဆင္းရဲၾကတယ္”ဟု ICIMOD မွ အသိပညာစီမံခန္႔ခြဲေရးႏွင့္ ျပန္ၾကားေရးအရာရွိ Mr.Gopilal Acharya က ေျပာသည္။

ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းအနီးဝန္းက်င္မွ ႏိုင္ငံမ်ား၏အစိုးရ မ်ားက လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၃ဝ ေက်ာ္ကတည္းက ICIMOD ၏ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားအတြက္ ရန္ပံုေငြမ်ား ထည့္ဝင္လွဴ ဒါန္းထားေၾကာင္းသိရသည္။

ကြၽန္မအပါအဝင္ မတူညီေသာဘာသာစကားေပါင္း ၆ဝဝ ခန္႔ ေျပာဆိုၾကသည့္လူသားမ်ားသည္ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္း ႀကီးကိုအမွီျပဳ၍ အသက္ရွင္ေနထိုင္ၾကေၾကာင္း သိရသည္။ ေျမ ျပန္႔ေဒသတြင္ ေနထိုင္သူမ်ားအတြက္ ေတာင္တန္းမ်ား၏ ေရ၊ အစားအစာႏွင့္ စြမ္းအင္မ်ား ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္စြမ္း မည္မွ် ရွိသည္၊ ေတာင္တန္းမ်ားကို မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဝုိင္းဝန္းထိန္းသိမ္းရန္လိုအပ္သည္ကို တီးမိေခါက္မိ ေလ့လာခြင့္ရခဲ့သည္။

”ကမၻာႀကီးရဲ႕ အပူခ်ိန္ဟာ ၁၉ဝ၆ နဲ႔ ၂ဝဝ၅ ၾကားမွာ ဝ ဒသမ ၇၄ ေလာက္ကြာျခားလာတယ္။ ၿပီးေတာ့ ၂ဝ၁၅ ဟာ ကမၻာေပၚမွာ အပူဆံုးႏွစ္ျဖစ္ခဲ့တယ္။ ေတာင္ေပၚမွာ အပူရွိန္ ေျပာင္းလဲလာတာနဲ႔အမွ် ေျမျပန္႔ေဒသမွာ ေနသူေတြအတြက္ အသက္အႏၲရာယ္အေရးႀကီးလာတယ္။  စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းေတြ က်ဆင္းလာမယ္။ ေရာဂါသစ္ေတြေပၚလာမယ္။ တိရစၧာန္ေတြ ေသမယ္။ ေတာမီးေတြ ေလာင္မယ္။ လွ်ပ္စစ္စြမ္းအင္ ရရွိႏုိင္မႈ ေလ်ာ့နည္းမယ္။ ေရႀကီးတာ၊ ေျမၿပိဳတာ၊ ေရခန္းေျခာက္တာေတြ ျဖစ္လာမယ္”ဟု ရာသီဥတု ေျပာင္းလဲျခင္းဆိုင္ရာ ကြၽမ္းက်င္ ပညာရွင္ Dr.Dhrupad Choudhury က ရွင္းျပသည္။

ညေနပိုင္း သင္တန္းဆင္းခ်ိန္တြင္ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕အတြင္း စက္ဘီးလွည့္လည္စီးရန္ စက္ဘီးအငွားဆုိင္သို႔ သြားၾကသည္။ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕၏ ေနရာအႏွံ႔တြင္ ကမၻာလွည့္ခရီးသြားဧည့္သည္ မ်ားကို ေတြ႕ရသည္။ ႏိုင္ငံျခားသားခရီးသြားမ်ားထံမွ အခြန္ေငြ ေျမာက္ျမားစြာရရွိသည့္ ၿမိဳ႕ျဖစ္ေသာ္လည္း ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕၏ လမ္းမမ်ားသည္ ခ်ဳိင့္ခြက္မ်ား၊ ေက်ာက္စလစ္မ်ား၊ အခ်ဳိ႕ေနရာ မ်ားတြင္ ဖုန္ထူေသာ ေျမလမ္းမ်ားကို ျမင္ေတြ႕ေနရဆဲျဖစ္သည္။ လမ္းေလွ်ာက္ရန္ ပလက္ေဖာင္းမ်ား မရွိသလို စက္ဘီးစီးရန္ ညီညာျပန္႔ျပဴးေသာ လမ္းေကာင္းေကာင္း မေတြ႕ခဲ့ရ။ ေညာင္ေရႊ ၿမိဳ႕လယ္ေကာင္ရွိ အခ်ဳိ႕ေရေျမာင္းမ်ားမွာ အဖံုးမရွိသလို ေျမာင္း ပုပ္နံ႔မ်ားက ေအာ္ဂလီဆန္စရာ ေကာင္းလွသည္။

စာေတြ႕သင္တန္း ဒုတိယေျမာက္ညတြင္ ရန္ကုန္မွ အတူ လာသည့္ သတင္းသမားတခ်ဳိ႕က မနက္ေစာေစာ အင္းေလးကန္ ထဲသို႔သြားရန္ တိုင္ပင္ၾကသည္။ ထိုမနက္သည္ အင္းေလးကန္ အတြင္းရွိ နာမည္ႀကီး ေရေပၚေစ်းေန႔ ျဖစ္သည္။ ေရေပၚေစ်း အေၾကာင္း သတင္းႏွင့္ေဆာင္းပါးမ်ားေရးသားရန္ တက္ၾကြ ေနသည့္မိတ္ေဆြမ်ားက သူတို႔၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အတိုင္း မနက္ အ႐ုဏ္မတက္မီ အင္းထဲသို႔ ဆင္းသြားၾကသည္။

ကြၽန္မသည္ အိပ္ရာမွမႏုိးသည္က တစ္ေၾကာင္း၊ သင္ တန္းခ်ိန္အမီ ျပန္မေရာက္မည္ကိုစိုးရိမ္သည္က တစ္ေၾကာင္း ေၾကာင့္ အင္းေလးေရေပၚေစ်းသို႔ မေရာက္ခဲ့။ အင္းေလးကန္ အတြင္းရွိ ဟဲယာရြာမတြင္ရွိသည့္ ေရေပၚေစ်းမွ ျပန္လာသည့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္သတင္းသမားမ်ားက ေရေပၚေစ်းမဟုတ္ေတာ့ ဘဲ ကုန္းေပၚေစ်းျဖစ္ေနၿပီဟု ေျပာဆိုၾကသည္။three inlay

Photo: Myat Su Mon    ပဲလိပ္ျပာဆြတ္ခူးေနသည့္ ေတာင္ရုိးတုိင္းရင္းသူ သားအမိ

ယခင္က ေလွမ်ားျဖင့္ တိုးေဝွ႔သြားလာကာ ေစ်းေရာင္းသူ၊ ေစ်းဝယ္သူမ်ားသည္ ယခုမူ ကုန္းေျမျပင္ေပၚတြင္ ေရာင္းဝယ္ ေဖာက္ကား ျပဳလုပ္ေနၾကေတာ့သည္ကိုသာ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရေၾကာင္း သူတို႔က ျပန္၍ မွ်ေဝၾကသည္။ ေတာင္တန္းမ်ားဝန္းရံေနသည့္ အင္းေလးကန္၏ ေရမ်က္ႏွာျပင္သည္ တျဖည္းျဖည္း တိမ္ ေကာလာသည္ကို စိတ္မေကာင္းဟန္ျဖင့္ ဆိုၾကသည္။

ယခင္က ကမၻာလွည့္ခရီးသြားမ်ားကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္စြမ္းရွိ သည့္ ေရေပၚေစ်းသည္ ယခု ထိုသို႔ ဆြဲေဆာင္ႏိုင္စြမ္း ရွိေသးရဲ႕ လားဟု ကြၽန္မဘာသာေတြးမိသည္။ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ အင္းေလး သို႔ေရာက္လွ်င္ ေရေပၚေစ်းကို ကိုယ္တိုင္ျမင္ဖူးေအာင္သြားၾကည့္ ဦးမည္ဟုလည္း ေတးမွတ္ထားလိုက္သည္။ သင္တန္းနားခ်ိန္ အခ်ိန္တိုအတြင္းသာ စကားစျမည္ေျပာခြင့္ရျခင္းေၾကာင့္ ေရေပၚ ေစ်းအေၾကာင္း စံုစံုလင္လင္မသိရေတာ့ဘဲ သင္တန္းခန္းမထဲသို႔ ျပန္ဝင္ခဲ့ရသည္။

ကမၻာ့ရာသီဥတုႏွင့္ ဟိမဝႏၲာေတာင္တန္းမ်ား ဆက္စပ္မႈ ကို ပညာရပ္ဆိုင္ရာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ သင္ၾကားပို႔ခ်သည့္ ထို သံုးရက္တာ စာေတြ႕သင္တန္းခ်ိန္မ်ားသည္ ကြၽန္မတို႔သင္တန္း သားမ်ားအဖို႔ အနည္းငယ္ ၿငီးေငြ႕ဖြယ္ေကာင္းေနသည္။ သို႔ ေသာ္ ျမန္မာျပည္ႏွင့္ပတ္သက္ဆက္ႏႊယ္သည့္ အေၾကာင္းအရာ မ်ား ထည့္သြင္းေျပာဆိုျခင္းေၾကာင့္ စိတ္ဝင္စားဖြယ္လည္း ေကာင္းျပန္၏။

ကမၻာ့ရာသီဥတုေျပာင္းလဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ သည့္ ေရႀကီးျခင္း၊ ေျမၿပိဳျခင္း၊ ေရခန္းေျခာက္ျခင္းႏွင့္ ဆိုက္ ကလုန္းမုန္တိုင္းမ်ား ခပ္စိပ္စိပ္ျဖစ္ပြားလာျခင္းစသည့္ ရာသီ ဥတုေဖာက္ျပန္ျခင္း ေဘးဒုကၡမ်ားကို အမ်ားဆံုး ႀကံဳေတြ႕ေနရ ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားအနက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဒုတိယေနရာတြင္ ရွိေနေၾကာင္း သိရျပန္ရာ မယံုၾကည္သည့္ သင္တန္းသားအခ်ဳိ႕ႏွင့္ သင္တန္းဆရာမ်ားအၾကား အျပန္အလွန္ေဆြးေႏြးၾကသည္။

သင္တန္းစတုတၴေျမာက္ေန႔တြင္ ကေလာၿမိဳ႕နယ္ရွိ လက္ေမာင္းေကြးေက်းရြာအုပ္စုသို႔ ကြင္းဆင္းေလ့လာရမည္ ျဖစ္ သည္။ လက္ေမာင္းေကြးေက်းရြာအုပ္စုသည္ အင္းေလးကန္ကို ဝန္းရံထားသည့္ ေတာင္တန္းေဒသတြင္ တည္ရွိၿပီး ေရရွားပါး သည့္ ေက်းရြာမ်ားျဖစ္သည္။ ICIMOD သည္ ထုိေတာင္တန္း ေဒသ ေက်းရြာေျခာက္ခုတြင္ ေရအရင္းအျမစ္ရွာေဖြျခင္း၊ ေျမဆီ လႊာထိန္းသိမ္းျပဳျပင္ေရး သင္တန္းမ်ားေပးျခင္း၊ စိုက္ပ်ဳိးေရး နည္းပညာ ျဖန္႔ေဝျခင္းႏွင့္ မ်ဳိးေစ့ျဖန္႔ေဝေပးျခင္းမ်ားကို ေရွ႕ေျပး စီမံခ်က္မ်ားခ်မွတ္ကာ အေကာင္အထည္ေဖာ္လ်က္ ရွိသည္။

ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕မွ မနက္ေစာေစာ ကားျဖင့္ထြက္ခဲ့ၾကသည္။ လက္ေမာင္းေကြးေက်းရြာအုပ္စုသို႔ သြားရာလမ္းသည္ ေက်ာက္ ေခ်ာခင္းလမ္းျဖစ္၍ လမ္းသာေသာ္လည္း အေကြ႕အေကာက္ မ်ားၿပီး လမ္းက်ဥ္းသျဖင့္ ကားဆရာသည္ အထူးသတိထား၍ ေမာင္းႏွင္ေနရသည္။  အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ ကားေပၚမွလူအားလံုး ဆင္းကာ လမ္းေလွ်ာက္ၾကရသည္။ ရွမ္း႐ုိးမ၏ေတာင္တန္းမ်ား ျဖစ္ေသာ္လည္း ေတာင္မ်ားသည္ သစ္ပင္ဝါးပင္မ်ားျဖင့္ စိမ္းညိဳ႕ မေနဘဲ အျခားျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းမ်ားတြင္ ေတြ႕ရေလ့ရွိသလို ေတာင္ကတံုးမ်ားသာ အမ်ားဆံုး ျဖစ္ေနသည္။

လမ္းေဘးဝဲယာတစ္ေလွ်ာက္ အခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ ႏွမ္းပင္မ်ား စိုက္ပ်ဳိးထားၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ေနရာမ်ားတြင္ ဘာမွ စိုက္ပ်ဳိးမထားဘဲ နီညိဳေရာင္ေျမႀကီးမ်ားကို ထြန္ရက္ထားသျဖင့္ အေဝးမွ လွမ္းျမင္ရသည့္ ေတာင္မ်ားေပၚတြင္ ဟိုတစ္ကြက္၊ သည္တစ္ကြက္ အစိမ္းႏွင့္အညိဳ ေလးေထာင့္ကြက္မ်ားကို ေတြ႕ ရသည္။

ေမာ္ေတာ္ကား ဝင္၍မရေတာ့သည့္ေနရာမွ ကြၽန္မတို႔ သြားလိုသည့္ေက်းရြာသို႔ လမ္းေလွ်ာက္ဝင္ၾကရသည္။ ေရရွားပါး သည့္ ေတာင္တန္းေဒသျဖစ္ေသာ္လည္း ေရႏွင့္ ေျမဆီလႊာကို ပ်က္စီးေစသည္ဟု ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားကဆိုၾကသည့္ ယူကလစ္ပင္မ်ား စိုက္ပ်ိဳးထားသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။ ထင္း႐ူးပင္ႏွင့္ ဝါးပင္မ်ားကို ေနရာအႏွံ႔ ခပ္က်ဲက်ဲေတြ႕ရသည္။

ေတာင္႐ုိးလူမ်ဳိးမ်ားေနထိုင္သည့္ ထိုေက်းရြာအုပ္စုတြင္ စိုက္ပ်ဳိးေရးလုပ္ငန္းကို လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ခ်င္း(ဂ်င္း)၊ ခရမ္းခ်ဥ္ သီး၊ ဂ်ံဳ၊ ပဲမ်ိဳးစံု၊ ႏွမ္း၊ အာလူးႏွင့္ စပါးကို အဓိက စိုက္ပ်ဳိးၾကသည္။  ေရရွားပါးကာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ခက္ခဲၿပီး တစ္သီးစား စိုက္ပ်ဳိးေရးစနစ္မ်ားေၾကာင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ေႏွးေကြးသည့္ ေဒသလည္း ျဖစ္သည္။ လက္မႈပစၥည္းမ်ားစြာကို ထုတ္လုပ္ႏုိင္စြမ္းရွိသည့္ ဝါးပင္မ်ား လြန္စြာေပါမ်ားသည့္ေဒသျဖစ္ေသာ္လည္း နည္းပညာမရွိသျဖင့္ မိ႐ုိးဖလာနည္းျဖင့္သာ အၾကမ္းထည္အျဖစ္ ရက္လုပ္ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဝင္ေငြလည္း သိပ္မေကာင္းလွ။

ထိုေက်းရြာတစ္ေလွ်ာက္ရွိ ေနအိမ္မ်ား၏ ေလွကား အတက္အဆင္းအဝင္ဝတြင္ ပ်ားသလက္အံုမ်ား ခ်ိတ္ဆြဲထား သည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ကံေကာင္းျခင္း၊ မေကာင္းဆိုးဝါးမ်ားေရွာင္ ရွားျခင္းတို႔ကို ဖန္တီးေပးႏုိင္သည့္ အေဆာင္တစ္မ်ဳိးဟု ေဒသခံ တစ္ဦးက ဆိုသည္။

”အေဖ၊ အေမေတြထားခဲ့တဲ့ အေမြေပါ့”ဟု လက္ေမာင္း ေကြးေက်းရြာအုပ္စု၊ ေက်ာင္းေတာင္ေက်းရြာမွ ေတာင္႐ုိးလူမ်ဳိး ဦးေက်ာ္က ဆိုသည္။ သူတို႔၏ စကားသံႏွင့္ေလယူေလသိမ္းသည္ နားမလည္ႏိုင္ေလာက္ေအာင္ ဝဲလြန္းလွသျဖင့္ ႏွစ္ႀကိမ္ျပန္၍ ေမးရသည္။

ကြၽန္မတုိ႔ ခဏအနားယူၾကမည့္ ေက်းရြာစာၾကည့္တိုက္သို႔ အေရာက္တြင္ ထူးျခားသည့္ သတိေပးဆိုင္းဘုတ္တစ္ခုကို ေတြ႕ ရသည္။ ထိုဆိုင္းဘုတ္တြင္ ‘စာသင္ေက်ာင္းမ်ားႏွင့္ ေက်းရြာ အတြင္း ေရခဲေခ်ာင္း လံုးဝ(လံုးဝ) မေရာင္းရ။ စီးပြားရွာၾက ေသာ ေစ်းသည္မ်ား စားစရာ၊ သံတိုသံစႏွင့္ အျခားပစၥည္းတို႔ႏွင့္ လဲလွယ္ျခင္း မျပဳၾကပါရန္ တိုက္တြန္းႏႈိးေဆာ္ တားျမစ္အပ္ပါ သည္’ဟု ေရးသားထားသည္။

စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းသျဖင့္ ရြာသူႀကီး(ေက်းရြာအုပ္ ခ်ဳပ္ေရးမွဴး) ကုိ ေမးျမန္းၾကည့္ရာ သူက ‘ေရခဲေခ်ာင္းက က်န္း မာေရးထိခိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ မိဘေတြမွာ ဝယ္ေကြၽးဖို႔ ပိုက္ဆံ မရွိဘူး။ ကေလးေတြက စားခ်င္ေတာ့ သံတိုသံစေတြနဲ႔ လဲတယ္။ ဓားမ အေကာင္းေတြနဲ႔ လဲတယ္။ အသီးအႏွံေတြနဲ႔ လဲတယ္။ မတန္တဆေစ်းေတြနဲ႔ လဲတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေစ်းသည္ေတြလာရင္ ေမာင္းထုတ္တယ္။ ဝယ္စားမယ့္သူရွိရင္ေတာ့ ေရာင္းေပါ့။ ဒါ ေပမဲ့ ပစၥည္းနဲ႔ မုန္႔ပဲသေရစာေတြနဲ႔ မလဲနဲ႔လို႔ တားျမစ္ထားတယ္” ဟု ရွင္းျပရာ ငိုအားထက္ ရယ္အားသန္မိေလသည္။

ခဏအနားယူသည့္ေနရာသို႔ေရာက္သည္ႏွင့္ သတင္း သမားမ်ားသည္ ဓာတ္ပံု႐ုိက္ရန္၊ အင္တာဗ်ဴးလုပ္ရန္ အသီးသီး ထြက္သြားၾကရာ တစ္ခဏအတြင္း မည္သူ႔ကိုမွ် မျမင္လိုက္ရ ေတာ့ေပ။ ကြၽန္မသည္လည္း ေဒသအေျခအေနအခ်ဳိ႕ကို ေမးျမန္း ျခင္း၊ အလြန္လွေသာ ႐ႈခင္းဓာတ္ပံုမ်ားကို ႐ုိက္ျခင္းျဖင့္ တစ္ ကိုယ္တည္းအလုပ္႐ႈပ္ေနမိသည္။

”ေရက ကြၽန္ေတာ္တို႔ မေမြးခင္ကတည္းက ရွားတာ။ တခ်ဳိ႕က ဒီကေန ေျပာင္းသြားၾကတယ္။ မေျပာင္းဘဲ သံေယာဇဥ္နဲ႔ ေနတဲ့လူေတြက အခုေျပာင္းခ်င္တဲ့ အေတြးအေခၚေတြ ေပၚလာ ေပမယ့္လည္း ေျမကြက္ေစ်းေတြႀကီးေတာ့ ဒီကေန မေျပာင္းႏုိင္ ေတာ့ဘူး”ဟု ရြာသူႀကီးက ဆုိသည္။

ICIMOD က ေရွ႕ေျပးစီမံကိန္းအျဖစ္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနသည့္ စိုက္ပ်ဳိးေရးသင္တန္းမ်ားသည္ ေဒသခံမ်ား အတြက္ အက်ဳိးျပဳေသာ္လည္း နည္းပညာသာမက မ်ဳိးေစ့မ်ား လည္း လံုေလာက္စြာရလိုေၾကာင္း သူက ဆိုသည္။

သူက ”အခု ခ်င္းမ်ဳိးေစ့ေပးတယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္ရြာလံုးမွာ တစ္ဦးစာပဲေပးေတာ့ က်န္တဲ့လူေတြ မရဘူး။ အဆင္မေျပဘူး။ အစည္းအေဝးမွာ ေျပာၾကည့္တယ္။ မထူးဘူး။ လူေတြကေတာ့ သူတို႔မေပးလည္း လုပ္စရာရွိတာ ဆက္လုပ္ၾကတာပါပဲ”ဟု ေျပာသည္။

ICIMOD မွ စီမံကိန္း စည္း႐ုံးေရးအရာရွိ ဦးစုိးခိုင္ေဌးက ”အခုက စမ္းသပ္ကာလဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ေပးမယ့္ မ်ဳိးေစ့နဲ႔ ကိုက္၊ မကိုက္ စမ္းသပ္ေနတုန္းပါ။ တကယ္လို႔ကိုက္တယ္ဆိုရင္ တစ္ရြာလံုးကို ျဖန္႔သြားမွာပါ။ တစ္အိမ္ေထာင္ကို အနည္းဆံုး ပိႆာ     ၁ဝဝ ေလာက္စိုက္ႏုိင္မွ အဆင္ေျပမယ္”ဟု ရွင္းျပသည္။

နာရီပိုင္းမွ်အၾကာတြင္ အင္တာဗ်ဴးလုပ္ေနရာမ်ားမွ အလွ်ဳိလွ်ဳိထြက္လာၾကသည့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ သတင္းသမား မ်ားႏွင့္ဆံုကာ အင္းေလးကန္အား အေပၚစီးမွျမင္ႏုိင္သည့္ ေနရာသို႔သြားကာ ဓာတ္ပုံ႐ုိက္ၾကသည္။ ကြၽန္မတို႔အနားမွ ျဖတ္ သြားသည့္ ေဒသခံတစ္ဦး၏ ႏိႈင္းယွဥ္ေျပာျပခ်က္အရ အင္းေလး ကန္ေရျပင္၏ ယခင္က ရွိခဲ့သည့္ အက်ယ္အဝန္းႏွင့္ ယခုလက္ရွိ ေလ်ာ့နည္းသြားေသာ ေရျပင္အက်ယ္အဝန္းကုိသာ ျမင္ခြင့္ရ ခဲ့သည္။

ထုိအနီးဝန္းက်င္တြင္ ပဲလိပ္ျပာမ်ားကုိ ေက်ာပုိးပလုိင္းႀကီး မ်ားႏွင့္ ဆြတ္ခူးေနသည့္ ေတာင္႐ုိးတုိင္းရင္းသူမ်ားကုိ ေတြ႕ရ သည္။ လတ္ဆတ္ေသာ ေဒသထြက္အသီးအႏွံကုိ ဝယ္ယူအား ေပးလုိသျဖင့္ သူတုိ႔ႏွင့္အတူ ဝုိင္းခူးကာ ဝယ္ယူခဲ့သည္။ ပုိင္ရွင္ အမ်ဳိးသမီးႀကီးက အလကားေပးမည္္ဟု ဆုိသျဖင့္ သူတုိ႔ စိတ္ မဆုိးေအာင္ ျငင္းရေသးသည္။ သူက ခ်င္း(ဂ်င္း)မ်ားကုိ အပုိ ထည့္ေပးလုိက္သည္။

ထိုရြာမ်ားမွ အျပန္တြင္ အလာခရီးတုန္းက လမ္းဆင္း ေလွ်ာက္ခဲ့ရသည့္ ေတာင္ကုန္းအဆင္း တစ္ေနရာသို႔ အေရာက္ တစ္ဖက္ေခ်ာက္သို႔ ကားဘီးေခ်ာ္က်သျဖင့္ ကားေပၚမွ အထိတ္ ထိတ္အလန္႔လန္႔ ဆင္းေျပးခဲ့ရၿပီး ေနာက္ဆံုးတြင္ ခုနစ္မိုင္ခန္႔ ကြာေဝးသည့္ ဟဲဟုိးၿမိဳ႕သို႔ ႏွစ္နာရီနီးပါး ကုန္းေၾကာင္းေလွ်ာက္ ခဲ့ရျခင္းက အမွတ္တရျဖစ္ေလေတာ့သည္။

ေနာက္ေန႔နံနက္တြင္ ကြင္းဆင္းေလ့လာရမည့္ေနရာမွာ အင္းေလးကန္အတြင္းမွ လင္းကင္းရြာပင္ ျဖစ္သည္။ ေညာင္ေရႊ ၿမိဳ႕မွ ေခ်ာင္းရိုးအတိုင္း အင္းေလးကန္အတြင္းသို႔ ခုတ္ေမာင္း သြားစဥ္ လမ္းခုလတ္တစ္ေနရာအေရာက္ ေျခေထာက္ျဖင့္ ေလွ ေလွာ္သည့္ အင္းသားမ်ားက ငါးဖမ္းၿမႇံဳးမ်ားျဖင့္ အလွျပေနၾက သည္။ ခရီးသြားမ်ားကို တင္ေဆာင္လာသည့္ စက္ေလွမ်ားသည္ ယင္းေနရာအနီးသို႔ေရာက္ေသာအခါ အဆိုပါေလွငယ္မ်ားကို ထိခိုက္မိမည္ စိုးသျဖင့္ အရွိန္ကိုေလွ်ာ့ေမာင္းၾကသည္။

ရိုးရာဝတ္စံုကိုဝတ္၍ ေလွကို ေျချဖင့္ ေလွာ္ေနသည့္ ထို ေလွသမားမ်ားသည္ အင္းသားသဘာဝ ငါးဖမ္းထြက္ၾကသည္ ဟု ထင္လိုက္မိေသာ္လည္း တကယ္တမ္းက ထုိသို႔မဟုတ္။ အရွိန္ေလွ်ာ့ေမာင္းႏွင္လာသည့္ ခရီးသြားေလွမ်ားထံ အတင္း တိုးကပ္ကာ ေလွနံရံမ်ားကို လွမ္းဆြဲ၍ မုန္႔ဖိုးေပးခဲ့ရန္ ေတာင္းဆုိ ၾကျခင္းျဖစ္သည္။

ယခင္အႀကိမ္မ်ားက မႀကံဳခဲ့ဖူးသည့္ ထိုအေျခအေနကို ႐ုတ္တရက္ႀကံဳေတြ႕လိုက္ရသျဖင့္ ေရလယ္ေကာင္တြင္ အႏၲရာယ္ တစ္စံုတစ္ရာျဖစ္မည္ကို စိုးရိမ္သြားမိသည္။ ထိုသို႔ေသာ အသက္ အႏၲရာယ္ႏွင့္ နီးစပ္သည့္ ဝင္ေငြရွာေဖြနည္းကို အသံုးျပဳေနရ သည့္ သူတို႔အတြက္ မ်ားစြာစိတ္မေကာင္းျဖစ္မိသည္။

ထို႔ေနာက္ ယင္းေလွငယ္မ်ားႏွင့္ ခပ္လွမ္းလွမ္းေရာက္ သည္ႏွင့္ စက္ေလွမ်ားသည္ အရွိန္တင္၍ ေမာင္းႏွင္သြားၾက သည္။ စက္ေလွတို႔သည္ ဖုန္ထူသည့္လမ္းမေပၚတြင္ ျမင္း႐ိုင္းမ်ား ဒုန္းစိုင္းေျပးေနသကဲ့သို႔ ရွိေနသည္။ စက္ေလွမ်ားေနာက္မွ တဖြားဖြား လြင့္စဥ္ထြက္ေနသည့္ ေရပန္းျဖဴျဖဴမ်ားက ၾကည့္၍ ပင္ ေကာင္းလွေတာ့သည္။ ေရကို ျမင္သျဖင့္ စိတ္ထဲတြင္ ခပ္ျမဴး ျမဴးေလးျဖစ္လာကာ တစ္ပိုင္းတစ္စသာရေသာ ‘အင္းေလးမွာ ရြာတဲ့မိုး’သီခ်င္းကို ခပ္က်ယ္က်ယ္ဆုိလိုက္မိေသးသည္။

four inlay

Photo: Myat Su Mon         အင္းေလးကန္မွ အင္းသားမ်ား၏ ရုိးရာဓေလ့ေလွေလွာ္ဟန္

လင္းကင္းရြာသို႔မသြားမီ သင္တန္းသူတစ္ဦး၏ ေတာင္းဆို မႈေၾကာင့္ အင္းေလးေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရားသို႔ ဦးစြာသြားေရာက္ ဖူးေျမာ္ခြင့္ရခဲ့သည္။ အင္းေလးေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား ပရဝဏ္ အတြင္းတြင္ လာေရာက္လည္ပတ္သူမ်ားကို ေရႊဆိုင္းမ်ား၊ စင္ေရာ္စာမ်ား၊ က်ဴ႐ုိးေကာက္ညႇင္းမ်ားကို စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ရေလာက္ေအာင္ အတင္းလုယက္ ေရာင္းခ်တတ္ေသာေစ်းသည္မ်ားအပါအဝင္ အရာရာတိုင္းသည္ ယခင္ေရာက္ခဲ့သည့္ အႀကိမ္မ်ားကဲ့သို႔ ပံုမွန္အတိုင္းပင္ျဖစ္သည္။

ထို႔ေနာက္ လင္းကင္းရြာအေရာက္တြင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းတစ္ေက်ာင္းတြင္ ကြၽန္မတို႔ အနားယူၾကသည္။ ေညာင္ ေရႊမွ သယ္ေဆာင္လာသည့္ ထမင္းဘူးမ်ားကိုဖြင့္ကာ ေန႔လယ္စာ စားၾကသည္။ ကြၽန္မ ေတြ႕ဖူး၊ ျမင္ဖူးသည့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းမ်ားအနက္ အင္းေလးကန္ႏွင့္ မြန္ျပည္နယ္ရွိ ေက်းရြာ တခ်ဳိ႕မွ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းမ်ားသည္ အႀကီးဆံုးႏွင့္ အက်ယ္ ဝန္းဆံုးေက်ာင္းမ်ားျဖစ္သည္။ အံ့ၾသဖြယ္ေကာင္းေလာက္ ေအာင္ ႀကီးမားက်ယ္ဝန္းလွသည့္ ထိုေက်ာင္းႀကီးကို ေရေပၚတြင္ တည္ေဆာက္ထားသည့္ လက္မႈပညာရွင္မ်ား၏ စြမ္းအားက လည္း ခ်ီးက်ဴးဂုဏ္ယူဖြယ္ပင္ျဖစ္သည္။

မူလေရွးေဟာင္းေက်ာင္းႀကီး၏ေဘးဘက္တြင္ ဆြမ္းစားေဆာင္အသစ္တစ္ခုတည္ေဆာက္ေနရာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္း ၌ လူစည္ကားေနသည္။ သတင္းသမားမ်ားသည္ ေန႔လယ္စာ စားၿပီးသည္ႏွင့္ လက္သမားဆရာမ်ား၊ ေဝယ်ာဝစၥ လုပ္ကိုင္ေန သည့္ အမ်ဳိးသမီးႀကီးမ်ားအား သိလိုသည္မ်ားကို ေမးၾကျမန္း  ၾကသည္။

ေဒသခံမ်ား၏ေျပာျပခ်က္အရ လင္းကင္းရြာသည္ ယခင္ က အင္းထဲမွ ေရကိုေသာက္သံုးၾကသည္။ ေရႏွင့္ ပတ္သက္၍ အခက္အခဲမရွိသလို ေရာဂါဘယလည္း မျဖစ္ခဲ့ၾက။ ယခုမူကား အင္းေလးကန္ေရသည္ ေသာက္ရန္ မဆိုထားႏွင့္၊ သံုးရန္ပင္ မသင့္ေတာ္ေတာ့ေၾကာင္း သိရသည္။

”အခု ေရသန္႔ (၂ဝ လီတာ) ဘူးတစ္ဘူးကို ၇ဝဝ (က်ပ္)နဲ႔ ဝယ္ေသာက္ေနရတယ္ေလ။ ခရမ္းခ်ဥ္စိုက္ၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ ပိုးသတ္ေဆးေတြက ေရထဲကိုေရာက္ေနၾကၿပီ။ ေသာက္လို႔မရ ေတာ့ဘူး။ သံုးေရကေတာ့ ေရဦးရြာက ေရထြက္ကေန ပိုက္နဲ႔ သြယ္ၿပီး ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ ကန္နဲ႔ ေလွာင္တယ္။ ရြာက လူ ေတြက ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာ လာခပ္ရတယ္ေလ”ဟု အသက္ ၆၅  ႏွစ္အရြယ္ အင္းသူတစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေဒၚၫြန္႔ခင္က ေျပာသည္။

၂ဝ၁ဝ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေရခန္းေျခာက္မႈကို ပိုမိုႀကံဳေတြ႕ လာရၿပီး တန္ခူး၊ ကဆုန္ႏွင့္ နယုန္လမ်ားတြင္ ရြာအတြင္း၌ ေရ လံုးဝမရွိေတာ့သျဖင့္ ေလွမစီးႏုိင္ေတာ့ဘဲ လမ္းဆင္းေလွ်ာက္ ရေတာ့ေၾကာင္း သူက ဆက္လက္ေျပာသည္။

အင္းေလးကန္ေရျပင္ ေလ်ာ့နည္းလာသည့္ သတင္းမ်ား ကို စာမ်က္ႏွာမ်ားေပၚတြင္သာ ဖတ္႐ႈခဲ့ရရာမွ ယခု ေဒသခံမ်ား၏ ေျပာဆိုသံကို ကိုယ္တိုင္ ၾကားသိခဲ့ရျခင္းျဖစ္သည္။ အင္းေလး သည္ မည္သည့္အခါမွ် မ႐ုိးႏုိင္သည့္ အရသာကို ေပးစြမ္းႏုိင္သည့္ ေနရာျဖစ္သည္။ အင္းေလးကန္၏ အသက္သည္ ေရျပင္က်ယ္ ျဖစ္သည္။ ထိုေရျပင္က်ယ္မရွိေတာ့လွ်င္ အင္းေလးကန္သည္ အင္းေလးကန္ မည္ေတာ့မည္မဟုတ္။

ထို႔ေၾကာင့္ အင္းေလးကန္၏ ေရအရင္းအျမစ္ျဖစ္သည့္  ရွမ္းေတာင္တန္းႀကီးမ်ားကို ထိန္းသိမ္းရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ၿပီးခဲ့သည့္ သံုးရက္အတြင္းက စာေတြ႕သင္ခန္းစာမ်ားကို ျပန္လည္ သတိရမိသည္။

လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ႏွစ္ခန္႔က အင္းေလးကန္သို႔ အလည္ ေရာက္ခဲ့ခ်ိန္တြင္ ယကၠန္း႐ုံပိုင္ရွင္   အင္းေလးေဒသခံတစ္ဦး  ေျပာသည့္

”NGO ေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးလာ ၾက၊ လုပ္ၾက တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ အင္းေလးကန္ကေတာ့ တကယ္တမ္း ထိထိေရာက္ေရာက္ ပိုေကာင္းလာတာ၊ ေျပာင္းလဲလာတာ မေတြ႕ရဘူး။ ေငြေတြ အမ်ားႀကီး သံုးၿပီး လုပ္ေနတဲ့အလုပ္ေတြ  တကယ္ ထိ ေရာက္ေစခ်င္ပါတယ္”  ဆိုေသာ စကားကို ျပန္သတိရမိသည္။

ကြၽန္မအတြက္ ထိေရာက္ေကာင္းမြန္ေသာ ေလ့လာသင္ ယူေရးခရီးစဥ္ ၿပီးဆံုးခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ထိုသင္တန္း ငါးရက္တာ ကာလအတြင္း ယခင္က ကြၽန္မ မသိခဲ့၊ နားမလည္ခ့ဲ၊ ေခါင္းထဲပင္ ထည့္၍ မစဥ္းစားခဲ့ဖူးသည့္ အသိပညာမ်ား ရရွိခဲ့သည္။ ေတာင္ တန္းမ်ားသည္ ကြၽန္မတို႔လူသားမ်ား၏ အသက္ရွင္သန္ေရး အတြက္ မည္မွ်အေရးႀကီးသည္ကို စာေတြ႕ေရာ၊ လက္ေတြ႕ပါ အနည္းငယ္ သိခြင့္ရခဲ့သည္။

ေညာင္ေရႊမွ အျပန္ မနက္ေစာေစာတြင္ ေညာင္ေရႊၿမိဳ႕၏ အစည္းကားဆံုး ငါးရက္တစ္ေစ်းသို႔ ဝင္ကာ ေရာက္ခါစက ဝယ္ရန္ ေတးမွတ္ထားေသာ အသီးအႏွံမ်ားကို ဆြဲျခင္းႏွင့္ တစ္ လံုးဝယ္သည္။  ေနာက္တစ္ႀကိမ္ အင္းေလးကန္သို႔ ျပန္၍ ေရာက္ရန္ အခြင့္အေရးႀကံဳပါက အင္းေလးေရေပၚေစ်းသို႔ ျဖစ္ ေအာင္သြားမည္ဟု ဆံုးျဖတ္ကာ ရန္ကုန္သို႔ ျပန္ခ့ဲေလသည္။      ။

၂၀၁၆-မတ္လထုတ္၊ ေမာ္ကြန္း မဂၢဇင္း အမွတ္(၃၃) မွ ခရီးသြားေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္။

ျမတ္စုမြန္ ေရးသည္။

Save

Advertise Here

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here