လြတ္လပ္စြာ ေရးသားေျပာဆုိခြင့္ ရွိ၊ မရွိ

မတ္လထုတ္-၂၀၁၅၊ ေမာ္ကြန္း မဂၢဇင္း အမွတ္(၂၁) မွ သုံးသပ္ခ်က္ ေဆာင္းပါးျဖစ္ပါသည္။

ေမာင္ေမာင္ထြန္း ေရးသည္။

(၁)

၂ဝ၁၅ ကို ထိတ္လန္႔စရာ ေသြးထြက္သံယို အၾကမ္းဖက္ တုိက္ခုိက္မႈႏွင့္ ဖြင့္လွစ္လုိက္ေသာ ျပင္သစ္မဂၢဇင္း တုိက္ခုိက္ခံရ မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ သေဘာထားအျမင္မ်ား ကမၻာ့သတင္းစာတုိ႔ တြင္ လွ်ံထြက္လာခဲ့ရာ တစ္ကုိယ္ေရ လြတ္လပ္မႈႏွင့္ လူ႔အခြင့္ အေရးကုိ ေရွ႕တန္းတင္ေသာ အေနာက္မီဒီယာမ်ားက လြတ္လပ္ စြာ ေရးသားေျပာဆုိခြင့္ဘက္က ကာကြယ္ရပ္တည္သလုိ ဘာ သာေရးကုိ ေန႔စဥ္ဘဝ၏ အစိတ္အပုိင္းတစ္ရပ္အျဖစ္ သေဘာ ထားေသာ အာရွႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ အစၥလာမ္ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ေတာ့ ဤ ျဖစ္ရပ္မွာ ဘာသာတရားကုိ သေရာ္ေစာ္ကားမႈ၏ မျဖစ္သင့္ ေသာ အက်ဳိးဆက္ဟု ယူဆၾကပါသည္။

နယူးေယာက္တုိင္း(မ္)၏ နာမည္ေက်ာ္ ပင္တုိင္ေဆာင္းပါး ရွင္ေတာမတ္ဖ႐ုိင္းမင္းက ဤေသြးထြက္သံယုိကိစၥကုိ အာရပ္ မြတ္ဆလင္ကမၻာတြင္ျဖစ္ေနေသာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားႏွင့္ ဆက္ စပ္၍ အစြန္းေရာက္မြတ္ဆလင္တုိ႔၏ အၾကမ္းဖက္မႈကုိ အဓိကခံ ရသည္မွာ မြတ္ဆလင္လူထုသာျဖစ္၍ အၾကမ္းဖက္မႈဆန္႔က်င္ ေရးခ်ီတက္ဆႏၵျပပြဲကုိ ျပင္သစ္တြင္ ျပဳလုပ္သည္ထက္ တကယ္ တမ္းအာရပ္-မြတ္ဆလင္မ်ား ဦးေဆာင္၍ မြတ္ဆလင္ႏုိင္ငံမ်ား တြင္ ပုိ၍ လုပ္သင့္ေၾကာင္း၊ ဘာသာအယူဝါဒမ်ားအနက္ အစၥ လာမ္သည္ ဘာသာေရးအာဏာပုိင္ဟူ၍ မရွိဘဲ ဂုိဏ္းခြဲမ်ားရွိ သည့္အနက္ အၾကမ္းဖက္မႈသုိ႔ ေရာက္သြားႏုိင္ေသာ ဝါဟာဘီ၊ ဆလဖီစသည့္ အစြန္းေရာက္အယူဝါဒမ်ားလည္း ရွိၿပီး ထုိအယူ ဝါဒတုိ႔ကုိ ေထာက္ခံေနသည့္ မြတ္ဆလင္လူထုလည္း ရွိေၾကာင္း၊ အက်ဳိးစီးပြားကုိ အဓိကထားေသာ ႏုိင္ငံတကာဆက္ဆံေရး ေနာက္ကြယ္တြင္ (ေရနံထြက္ရွိရာ ေဆာ္ဒီအာေရဗ်ႏွင့္ အေမရိ ကန္ဆက္ဆံေရး) အစြန္းေရာက္အစၥလာမ္အယူဝါဒခြဲမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႏုိင္ငံႀကီးမ်ားက ႏွာေစးေနၾကျခင္းႏွင့္ အစြန္း ေရာက္အစၥလာမ္ဝါဒႏွင့္ မူလစစ္မွန္ေသာ အစၥလာမ္အယူဝါဒတုိ႔ အၾကား မျပတ္သားသည့္ သေဘာထားမ်ားေၾကာင့္ ပုိ၍ ဆုိးလာ ေနေၾကာင္း၊ တကယ္တမ္း အၾကမ္းဖက္ဂ်ီဟတ္ဝါဒကုိ ႐ႈံ႕ခ်ျပစ္ တင္႐ုံႏွင့္ မၿပီး၊ အာရပ္-မြတ္ဆလင္ကမၻာမွ လူထုေရာ၊ အေနာက္ ကမၻာမွ လူတုိ႔ပါ ၄င္းတုိ႔၏ အသိအျမင္မျပတ္သားမႈတုိ႔ကုိ ခဝါခ် ၿပီး ဟုိဘက္တစ္မ်ဳိး၊ ဒီဘက္တစ္မ်ဳိး ႏွစ္မ်က္ႏွာ ကစားပြဲမ်ား (Double Games) ကုိ ရပ္တန္႔ဖုိ႔ လုိေၾကာင္း သူ၏ သေဘာထား အျမင္ကုိ ေရးပါသည္။

ဥေရာပစီးပြားေရးတကၠသုိလ္ (INSEAD) မွ မြတ္ဆလင္ ပညာရွင္တစ္ဦးကေတာ့ ကမၻာတြင္ မြတ္ဆလင္မ်ားမွာ အျခား လူမ်ားစု ဘာသာဝင္မ်ား၏ စနစ္တက်ခြဲျခားဆက္ဆံမႈကုိ ခံရ သည့္ လူနည္းစုျဖစ္ေၾကာင္း၊ အစၥလာမ္သည္ အၾကမ္းဖက္သူ လူနည္းစုေၾကာင့္ နာမည္ပ်က္ေနေသာ္လည္း တကယ္တမ္း အၾကမ္းဖက္အယူဝါဒကုိ လက္မခံသည့္ မြတ္ဆလင္လူထုမွာ အမ်ားစုျဖစ္ေၾကာင္း အစၥလာမ္ဘာသာဘက္က ကာကြယ္ေရး သားသည္။ ၂ဝ၁၁ ခုႏွစ္က ေနာ္ေဝတြင္ မြတ္ဆလင္ ၇၇ ဦးကုိ ပစ္ ခတ္သတ္ျဖတ္ခဲ့ေသာ တစ္ကုိယ္ေတာ္ေသနတ္သမား ေနာ္ေဝ ႏုိင္ငံသား Anders Breivik ကုိ ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းအတြင္း အၾကမ္းဖက္မႈမွာ ဘာသာတရား၊ လူမ်ဳိးႏွင့္ မဆုိင္၊ ေပၚေပါက္တတ္သည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ Breivik အတြက္ မည္ သည့္ဥေရာပလူမ်ဳိးကုိမွ မြတ္ဆလင္မ်ားအား ေတာင္းပန္ဖုိ႔ မေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ၾကသလုိ အစြန္းေရာက္ဘာသာေရး အယူအဆ ေၾကာင့္ ျဖစ္ပြားခဲ့သည့္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအတြက္ မည္သည့္ မြတ္ဆလင္မွ ဥေရာပလူ႔အဖြဲ႕အစည္းအား ေတာင္းပန္ဖုိ႔လုိသည္ ဟု မယူဆသင့္ေၾကာင္း၊ အေပၚယံၾကည့္လွ်င္ ဤကိစၥမွာ အစၥလာမ္ ဘာသာႏွင့္ လြတ္လပ္စြာေျပာဆုိခြင့္တုိ႔၏ တုိက္ပြဲ၊ ဥေရာပႏွင့္ မြတ္ဆလင္တုိ႔၏ ပဋိပကၡဟု ထင္ရေသာ္လည္း တကယ္တမ္း အက်ဳိးအေၾကာင္းကုိ ဆန္းစစ္ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ ဘာသာေရးႏွင့္ ဘာမွ မဆုိင္၊ လုံၿခံဳေရးေပါ့ေလ်ာ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ မဂၢဇင္းတုိက္ကုိ တုိက္ခုိက္သူမ်ားမွာ အၾကမ္းဖက္အဖြဲ႕အစည္း မ်ားႏွင့္ အဆက္အသြယ္ရွိျခင္းေၾကာင့္ ယခင္ကပင္ အေရးယူ ဖမ္းဆီးခံရဖူးသူမ်ား ျဖစ္ရာ ဤကဲ့သုိ႔ လြတ္ေနေသာ အၾကမ္းဖက္ ဝါဒီမ်ား မည္မွ်ရွိ မည္ကုိ မသိႏုိင္ေၾကာင္း စသျဖင့္ ေရးပါသည္။

ေအာက္ပါအက်ဥ္းခ်ဳပ္ဘာသာျပန္ထားေသာ ေဆာင္းပါး ကေတာ့ အုပ္စုႏွစ္စုအၾကား ဘက္မလုိက္ေသာ သေဘာထား အျမင္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ ေဆာင္းပါးရွင္မွာ ဘာသာမဲ့ဝါဒီတစ္ဦး ျဖစ္ကာ စင္ကာပူအမ်ဳိးသားတကၠသုိလ္ႏွင့္ လက္ဘႏြန္တုိ႔တြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့ဖူူးၿပီး ယခု ေယးတကၠသုိလ္တြင္ ပါရဂူဘြဲ႕ အတြက္ က်မ္းျပဳေနသူ ေက်ာင္းသူတစ္ဦးျဖစ္သည္။

(၂)

ႏွစ္ဦးပုိင္းက ျပင္သစ္တြင္ အစြန္းေရာက္မြတ္ဆလင္တုိ႔ က်ဴးလြန္ခဲ့ၾကေသာ အၾကမ္းဖက္တုိက္ခုိက္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္ ၍ တေလာက ကြၽန္မ၏ (စင္ကာပူႏုိင္ငံသား) သူငယ္ခ်င္း၊ ျပင္ သစ္သူငယ္ခ်င္းတုိ႔ႏွင့္ စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းေသာ ေဆြးေႏြး ပြဲေလးျဖစ္သြားခဲ့ပါသည္။

ျပင္သစ္လူငယ္က ျပင္သစ္စာေျပာင္မဂၢဇင္းတုိက္ခုိက္ခံရ ျခင္းကုိ အေနာက္မီဒီယာမ်ား ပုံေဖာ္ေရးသားၾကသည့္အတုိင္း လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆုိခြင့္ကုိ အတင့္ရဲစြာ တုိက္ခုိက္မႈ ဟု ယူဆသည္။ ျပင္သစ္တုိ႔ တန္ဖုိးထားခ်ီးေျမႇာက္သည့္ လြတ္ လပ္စြာ ေျပာဆုိခြင့္ဟူေသာ အခြင့္အေရးကုိ ကုိင္စြဲ၍ သူ၏ ေဖ့စ္ ဘြတ္ခ္အေကာင့္တြင္ သူ႔ကုိယ္သူ ခ်ာလီဟတ္ဒုိဟု အမွတ္ အသားျပဳသည္။ သိၾကသည့္အတုိင္း ျပင္သစ္မွ စာေရးဆရာ၊ ဒႆနပညာရွင္ ေဗာ္(လ)တဲယား၏ ဇာတိေျမျဖစ္သည္။ ”သင္ ေျပာတာကုိ ကြၽႏု္ပ္သေဘာမတူ၊ သုိ႔ေသာ္ သင္၏ ေျပာဆုိခြင့္ကုိ ကြၽႏု္ပ္အသက္ႏွင့္လဲ၍ ကာကြယ္ပါသည္”ဟူေသာ သူ၏  ကမၻာ ေက်ာ္စကားႏွင့္ တြဲ၍ မွတ္မိၾကပါသည္။ ျပင္သစ္လူထုကလည္း ‘ငါဟာ ခ်ာလီ’ဟူေသာ မဂၢဇင္းတုိက္အမည္ ဆုိင္းဘုတ္မ်ားျဖင့္ အသက္ဆုံး႐ႈံးခဲ့ေသာ သတင္းစာဆရာမ်ားႏွင့္အတူ ရပ္တည္ ေၾကာင္း လူထုခ်ီတက္ပြဲႀကီးျဖင့္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ၾကသည္။ ကြၽန္မ ၏ သူငယ္ခ်င္းက ဘာသာမဲ့တစ္ဦးျဖစ္ပါသည္။ သူကေတာ့ အၾကမ္းဖက္သူမ်ားကုိ တားဆီးရာတြင္ အသက္ဆုံး႐ႈံးသြားေသာ ရဲဝန္ထမ္းအာမက္ကုိ ေရြးခ်ယ္ပါသည္။ လက္ဘႏြန္ႏုိင္ငံမွ ဘယ္လ္ဂ်ီယံလူမ်ဳိး လႈပ္ရွားတက္ၾကြသူတစ္ဦးကလည္း ‘ငါ ခ်ာ လီမဟုတ္၊ ငါဟာ အၾကမ္းဖက္သူေတြကုိ ခုခံကာကြယ္ရင္း ေသ ဆုံးသြားတဲ့ အာမက္ျဖစ္တယ္။ ခ်ာလီက ငါ့ရဲ႕ အယူဝါဒကုိ ေစာ္ ကားတယ္။ အာမက္က (ခ်ာလီရဲ႕) ေျပာဆုိပုိင္ခြင့္ကုိ ကာကြယ္ ရင္း အသက္ဆုံး႐ႈံးရတာ ျဖစ္တယ္”ဟု တြီတာတြင္ ေရးပါသည္။ (အာမက္မီရာဘက္မွာ အၾကမ္းဖက္သမားတုိ႔၏ လက္ခ်က္ျဖင့္ အသက္ဆုံး႐ႈံးခဲ့ေသာ အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ရဲတစ္ဦးျဖစ္သည္။)

ကြၽန္မ၏ ျပင္သစ္သူငယ္ခ်င္းက အာမက္က သူရဲေကာင္း ဟု သေဘာတူေသာ္လည္း သူ၏ ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္ကေတာ့ ‘ငါဟာ ခ်ာလီ’ဟုပင္။ သူက မုိဟာမက္ကုိ ေလွာင္ေျပာင္ထားသည့္ ကာ တြန္းကုိ သေရာ္ေစာ္ကားမႈဟု မျမင္။ သူက ‘ဒါ ဘာသာတရားကုိ  တုိက္ခုိက္တာ မဟုတ္ဘူးေလ။ ဘာသာေရးအစြန္းေရာက္ေတြကုိ ေဝဖန္တာပဲ’ဟု ျငင္းသည္။ သူက ေရွးေခတ္ကာလက အေရွ႕ အလယ္ပုိင္းတြင္ ေတြ႕ရေသာ ပေရာဖက္မုိဟာမက္၏ ႐ုပ္ပုံ၊ သေကၤတမ်ားကုိ ရည္ညႊန္း၍ မုိဟာမက္ပုံ မဆြဲရဘူးလို႔ တားျမစ္ မထားပါဘူးဟု ဆုိလာပါသည္။ (အစၥလာမ္ဘာသာတြင္ မုိဟာ မက္၏ ႐ုပ္ပုံေရးဆြဲခြင့္ႏွင့္ မုိဟာမက္အျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ခြင့္တုိ႔ ကုိ တားျမစ္ထားသည္။) ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးအျဖစ္ ရည္ညႊန္းေသာ အမွတ္အသား႐ုပ္ပုံႏွင့္ ႐ုပ္ေျပာင္ကာတြန္းပုံတုိ႔ ၾကား ႀကီးမားေသာ ျခားနားခ်က္ရွိသည္ဆုိသည္ကုိ သတိထားမိ ပုံမရပါ။

ဤျဖစ္ရပ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အျငင္းပြားစရာမွာ လြတ္ လပ္စြာ ေျပာဆုိခြင့္ ျဖစ္ပါလိ္မ့္မည္။ ျပင္သစ္တြင္ လုံးဝလြတ္လပ္ ေသာ ေရးသားေျပာဆုိခြင့္ ရွိပါသလား။ ထုိအခြင့္အေရးသည္ အကန္႔အသတ္ႏွင့္လား။

ဒုတိယကမၻာစစ္၏ ငရဲခန္းမ်ားကုိ ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည့္ ဥေရာပသမုိင္းေၾကာင့္ စစ္အတြင္းက ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ လူမ်ဳိးျဖဳတ္ သတ္ျဖတ္မႈမ်ား မရွိခဲ့ပါဟု ျငင္းဆုိမႈကုိ ျပစ္မႈေျမာက္သည္ဟု ျပင္သစ္တြင္ ဥပေဒျပဳသတ္မွတ္ထားပါသည္။ (ဥေရာပ ဒုတိယ ကမၻာစစ္သမုိင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ တရားဝင္ေျပာဆုိ ေရးသားထား ေသာ မူ (Version) အတုိင္းမဟုတ္ဘဲ စစ္အတြင္းက သတ္ျဖတ္ မႈမ်ားမျဖစ္ခဲ့ပါဟု ျငင္းဆုိခဲ့လွ်င္ ထုိလုပ္ရပ္သည္ ျပင္သစ္ဥပေဒ အား ခ်ဳိးေဖာက္ျခင္းပင္။) ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံႀကီးျဖစ္ေသာ ျပင္သစ္ တြင္ အမုန္းတရား ေဟာေျပာျဖန္႔ခ်ိမႈကုိလည္း တားျမစ္ထား သည္။ မည္သည့္ ဘာသာ၊ လူမ်ဳိး၊ လိင္ကြဲျပားမႈ၊ ကုိယ္အဂၤါခ်ဳိ႕တဲ့မႈ တုိ႔ကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍ လူတစ္ေယာက္ သုိ႔မဟုတ္ လူအုပ္စုတစ္စု ကုိ အသေရဖ်က္ေစာ္ကားမႈ ခြင့္မျပဳပါ။ သုိ႔ေသာ္ ပထမကမၻာစစ္ အတြင္းႏွင့္ စစ္အၿပီးကာလ အာေမးနီးယန္းမ်ားအေပၚ တူရကီ (ထုိစဥ္က ေအာ္တုိမန္အင္ပါယာ) က်ဴးလြန္ခဲ့ေသာ စနစ္တက် လူမ်ဳိးျဖဳတ္သတ္ျဖတ္ခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါဟု ျငင္းဆုိမႈကေတာ့ ျပင္ သစ္ႏုိင္ငံတြင္ ဥပေဒခ်ဳိးေဖာက္ျခင္းဟု သတ္မွတ္ထားျခင္းမရွိ ေပ။ ထုိသတ္ျဖတ္မႈႀကီးတြင္ အာေမးနီးယန္းလူမ်ဳိးေပါင္း တစ္ သန္းေက်ာ္ေသဆုံးခဲ့ၾကသည္။ ထုိကိစၥႀကီး မျဖစ္ပြားခဲ့ပါဟု ျငင္း ဆုိျခင္းသည္ ရာဇဝတ္မႈေျမာက္သည္ဟု တင္သြင္းေသာ ဥပေဒ ၾကမ္းကုိ ၂ဝ၁၂ ျပင္သစ္ပါလီမန္က ပယ္ခ်ခဲ့သည္။ သန္းေထာင္ ခ်ီတန္ဖုိးရွိေသာ တူရကီႏွင့္ ျပင္သစ္တုိ႔အၾကား ကုန္သြယ္မႈက ထုိဥပေဒအတည္မျဖစ္ေရးအတြက္ တားဆီးလုိက္ျခင္းလား။ (တူရကီက လူမ်ဳိးျဖဳတ္သတ္ျဖတ္မႈ (Genocide) ဟူေသာ အသုံး အႏႈန္းကို ျငင္းဆုိထားသည္။) ကုန္သြယ္မႈတန္ဖုိးမ်ားေအာက္ တြင္ အမွန္တရားေျပာဆုိခြင့္မွာ ဆိတ္သုဥ္းသြားၿပီလား။ မည္သုိ႔ ပင္ေနာက္ကြယ္က အေၾကာင္းရင္းရွိပါေစ၊ ျပင္သစ္တြင္ လြတ္ လပ္စြာ ေျပာဆုိခြင့္မွာ အကန္႔အသတ္ႏွင့္သာ ျဖစ္သည္ကေတာ့ ေသခ်ာပါသည္။ ႏုိင္ငံတုိ႔အၾကား ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအက်ဳိး အျမတ္ကိစၥမ်ားေၾကာင့္ ထုိအကန္႔အသတ္မ်ားမွာ တစ္ေျပးညီ မဟုတ္။

ယခုဆုိလွ်င္ တစ္ကမၻာလုံးလုိလုိ ကူးစက္လာေနေသာ အစၥလာမ္မုန္းတီးေရးလႈပ္ရွားမႈမ်ားအလယ္တြင္ ဥေရာပမြတ္ ဆလင္အသုိင္းအဝုိင္းကုိ ခါတုိင္းထက္ပုိ၍ ဂ႐ုတစုိက္ဆက္ဆံရန္ လုိအပ္ေနပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ မြတ္ဆလင္အသုိင္းအဝုိင္းမ်ားတြင္ အေနာက္မုန္းတီးေရးကုိ မီးထုိးေပးေနသလုိ ျဖစ္ေနသည့္ ျပင္ပ အေၾကာင္းအရာမ်ားကလည္း ရွိေသးသည္။ အီရတ္ႏွင့္ အာဖဂန္ နစၥတန္တြင္ အေမရိကန္တုိ႔၏ ရမ္းကားေသာ လုပ္ရပ္မ်ဳိး၊ ကုလ သမဂၢဆုံးျဖတ္ခ်က္ကုိ မလုိက္နာဘဲ ပါလက္စတုိင္းနယ္ေျမမ်ား ကုိ သိမ္းယူထားေသာ အစၥေရး၏ လုပ္ရပ္မ်ဳိး။ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္ထဲတြင္ ပင္ တစ္ကမၻာလုံးက ဝုိင္းဝန္းကန္႔ကြက္ေနသည့္ၾကားမွ ဂါဇာကို ထုိးစစ္ဆင္ခဲ့ျခင္း၊ ထုိလုပ္ရပ္မ်ားေၾကာင့္ ထိခုိက္နာက်င္ရသည့္ မြတ္ဆလင္လူထုအေပၚ စာနာသည့္ ေရးသားတင္ျပမႈမ်ား အေနာက္မီဒီယာမ်ားတြင္ ေတြ႕ရေလ့မရွိလွပါ။

ျပင္သစ္တြင္ ျဖစ္ပ်က္သြားေသာ အၾကမ္းဖက္မႈမွာ ထိတ္ လန္႔ေၾကာက္ရြံ႕စရာေကာင္းပါသည္။ ႐ႈံ႕ခ်ျပစ္တင္ထုိက္သည့္ ကိစၥလည္း ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဤကိစၥမွာ လြတ္လပ္စြာ ေျပာ  ဆုိေရးသားခြင့္ကုိ တုိက္ခုိက္ျခင္းဟု ပုံေဖာ္မႈမ်ဳိးကုိေတာ့ လက္ မခံႏုိင္ပါ။ ျပင္သစ္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေနႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိ ခြင့္၏ အတုိင္းအတာႏွင့္ သတင္းစာပညာအားျဖင့္ ျပန္လွန္ဆန္း စစ္ရန္လုိပါသည္။ ပေရာဖတ္မုိဟာမက္အေပၚ ေလွာင္ေျပာင္ ေစာ္ကားသည့္ ကာတြန္းႏွင့္ပတ္သက္၍ မြတ္ဆလင္တုိ႔ ခံစားရ ေသာ ေဒါသတုိ႔ကုိလည္း စာနာနားလည္ေပးဖုိ႔ လုိပါလိ္မ့္မည္။ ထုိအမ်က္ေဒါသတုိ႔ကုိ အစြန္းေရာက္အၾကမ္းဖက္သမားတုိ႔ ဝင္ေရာက္အျမတ္ထုတ္ကာ ေနာက္ထပ္အ႐ုပ္ဆုိးေသာ ျဖစ္ရပ္ မ်ား ထပ္မံမျဖစ္ပြားေစဖုိ႔ အေရးႀကီးဆုံးပင္။ တကယ္ေတာ့ ျပင္ သစ္တြင္ အသက္ဆုံး႐ႈံးသြားသူမ်ားအေပၚ ပူေဆြးေသာကျဖစ္ရ သလုိ ႏုိင္ဂ်ီးရီးယား၊ ယီမင္၊ ဆီးရီးယား၊ အီရတ္အစရွိသည့္ ေန ရာတုိ႔တြင္ အသက္အုိးအိမ္ ပ်က္စီးဆုံး႐ႈံးခဲ့သူမ်ားစြာအတြက္ လည္း ပူေဆြးေသာကေရာက္သင့္သည္သာ ျဖစ္ပါသည္။

ရည္ညႊန္း။  ။

(1) Charlie Hebdo horror is not an attack on free speech by Koh Choon Hwee (Today, 13 January 2015)

(2) A Call to revolution against jihadist zeal (New York Times, 15 January,2015 )

(3) Paris Attack: Debate should be on security failure, not religion (Project Syndicate, 19 January 2015)

အမျိုးအစား - သုံးသပ်ချက်

"Myanmar Observer Media Group [MOMG] was founded in 2011 with aims to deeply observe challenging issues of Myanmar, to strongly encourage policy change through in-depth and investigative stories, and to vastly improve journalism skills among local journalists through trainings and workshops. The first edition of Mawkun came out in August 2012 after the censorship board was abolished. The magazine is published in Myanmar Language and its normal size is around 120 pages."