Home သတင္းေဆာင္းပါး ပုဂံမွာ အေျဖရွာျခင္း အပုိင္း(၁)

ပုဂံမွာ အေျဖရွာျခင္း အပုိင္း(၁)

242
0
Advertise Here

မတ္လထုတ္-၂၀၁၅၊ေမာ္ကြန္း မဂၢဇင္းအမွတ္(၂၁)မွ သတင္းေဆာင္းပါး ျဖစ္ပါသည္။

သန္းထုိက္ ေရးသည္။

ပုဂံ

Advertise Here

အခ်ိန္ကား လင္းၾကက္ပင္မတြန္ေသး။ ေကာင္းကင္တစ္ ခြင္လုံးက နက္ေမွာင္ေနေသးသည္။ မည္းေမွာင္ေနေသာေကာင္း ကင္ေနာက္ခံတြင္ ေရႊခ်ထားသည့္ ဘုရားမ်ားကို မီးေရာင္တထိန္ ထိန္ႏွင့္ေတြ႕ရသည္မွာ အနက္ေရာင္ကတၱီပါေပၚတြင္ ေရႊတုံးေလး မ်ား ခ်ထားသည့္ႏွယ္။

            အေနာ္ရထာမင္းတည္ထားခဲ့ေသာ ေရႊဆံေတာ္ဘုရား အထက္ပစၥယံအေရွ႕ဘက္တြင္ေတာ့ လူမ်ားက အျပည့္ အေမာက္။ တီးတုိးစကားေျပာသံမ်ား၊ ဆုေတာင္းသံလိုလို ေရ ရြတ္သံမ်ား၊ ကင္မရာေနရာျပင္ဆင္မႈမ်ား၊ ေနာက္ထပ္ေရာက္ လာ၍ ေနရာယူၾကသူမ်ားျဖင့္ လႈပ္လႈပ္ရြရြ ျဖစ္ေနၾကသည္။ ထို အခ်ိန္တြင္ ပတၱျမားေသြးမ်ား ပန္းထြက္လာသလား ထင္မွတ္မွား ရေလာက္ေအာင္ နီေစြးေစြးေရာင္စဥ္တန္းမ်ား တုရင္ေတာင္ထိပ္ တြင္ ေတြ႕လိုက္ရသည္။

            နက္ေမွာင္ေနေသာေျမျပင္၊ ပုစြန္ဆီေရာင္၊ မဲနယ္ေရာင္ တို႔ျဖင့္ လိမ္းက်ံထားသည့္ တိမ္စိုင္၊ တိမ္မွ်င္တို႔ကို ေနာက္ခံထား၍ ေစတီပုထိုးမ်ားသည္ ဖေယာင္းတိုင္မီးေၾကာင့္ နံရံေပၚတြင္ ထင္ ေသာ အရိပ္မ်ားကဲ့သို႔ ထြက္ေပၚလာၾကသည္။

            ခ်မ္းျမျမအ႐ုဏ္ဦးကို မလြတ္တမ္းစ်ာန္ဝင္စားေနသည့့္္လူ အုပ္ႀကီးဆီမွ ‘အံ့ၾသဖို႔ေကာင္းလိုက္တာ’၊ ‘သိပ္ကိုႀကီးက်ယ္တာ ပဲ’၊ ‘သိပ္ကိုလွတာပဲ’ဟု အဂၤလိပ္ဘာသာစကားႏွင့္ ေရရြတ္ေန ၾကသံမ်ား ေပၚထြက္လာသည္။

            ေနမင္းသည္ တစ္ေန႔တာအတြက္ ပုဂံေျမကို ဦးခိုက္ေလၿပီ။ သူ၏ ေရာင္ျခည္လက္တံမ်ားက သဲေပၚတြင္ လက္ေခ်ာင္းမ်ား ျဖင့္ဆြဲျခစ္ထားသလို အေရးအေၾကာင္းမ်ားေပၚေနသည့္ထြန္ေရး ျပင္ထားေသာ ယာကြက္မ်ား၊ ျမဴမႈန္မ်ားအုံ႔ဆိုင္းေနေသာ ကႏၱာရပင္မ်ားႏွင့္ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ ေက်ာင္းကန္ပုထိုး မ်ားအၾကား အဆီးအတားမရွိ ထိုးေဖာက္ထြန္းလင္းေနသည္။

            ကမၻာေပၚတြင္ ထင္ရွားေသာခရီးသြားလမ္းညႊန္မီဒီယာ ကုမၸဏီျဖစ္သည့္ Lonely Planet က ပုဂံေဒသကို ၂ဝ၁၅ ခုႏွစ္ အတြက္ သြားေရာက္လည္ပတ္ရန္ အေကာင္းဆုံးေဒသအျဖစ္ ေဖာ္ျပထားသည္။ ဆြတ္ပ်ံ႕ဖြယ္ ေနထြက္ခ်ိန္ႏွင့္ အိမ္မက္ဆန္ ဆန္ အလွတရားမ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနသည့္ ယင္းေရွးေဟာင္းၿမိဳ႕ ေတာ္တြင္ မိမိခ်စ္ေနရသူထံမွ ဘဝလက္တြဲေဖာ္အျဖစ္ အေျဖ ေတာင္းရန္ အေကာင္းဆုံးေနရာအျဖစ္ တင္စားထားသည္။

            ေရႊဆံေတာ္ဘုရားေပၚကေန၍ ပုဂံၿမိဳ႕၏ ယင္းျမင္ကြင္းကို ကြၽန္ေတာ္ၾကည့္႐ႈရင္း တစ္စုံတစ္ခုကို ေတြးမိလိုက္သည္။ ပုဂံႏွင့္ ေခတ္ၿပိဳင္နီးပါးျဖစ္သည့္ ကေမၻာဒီးယားမွ အန္ေကာဝပ္ဘုရား ေက်ာင္းႏွင့္ ပုဂံထက္ ရာစုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာေနာက္က်သည့္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ အယုဒၶယၿမိဳ႕ေဟာင္းစသည္တို႔သည္ ယူနက္စကို (UNESCO)ဟု အတိုေကာက္ေခၚေသာ ကုလသမဂၢပညာေရး၊ သိပၸံႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအဖြဲ႕ (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization-UNESCO)၏ ကမၻာ့ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္(World Heritage) အျဖစ္ သတ္မွတ္ျခင္းခံရပါလ်က္ ပုဂံသည္ မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ အဆိုပါစာရင္းမဝင္ရသနည္း။

            ယခုေရာက္ေနေသာ ေရႊဆံေတာ္ဘုရားေပၚတြင္ နံနက္ ဆည္းဆာကို ႐ႈစားရင္း ထိုအေျဖကိုရွာရမည္ဟု ကြၽန္ေတာ္ဆုံး ျဖတ္လိုက္သည္။ ထိုေမးခြန္းအတြက္ လက္လွမ္းမီသည့္ စာရြက္ စာတမ္း၊ သတင္း၊ ေဆာင္းပါးတို႔ကို သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ သာမက အြန္လိုင္းစာမ်က္ႏွာမ်ားတြင္ပါ ကြၽန္ေတာ္ရွာေဖြခဲ့ေသာ္ လည္း စိတ္ေက်နပ္ေလာက္ေစသည့္ အေထာက္အထား မေတြ႕ ခဲ့ရ။ ေနာက္ဆုံးတြင္ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ထုတ္ေသာ ေမးခြန္း အတြက္ ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ပင္ ျပန္ေျဖရဖို႔ျဖစ္လာသည္။

            ယူနက္စကိုသို႔ သြားေရာက္ေမးျမန္းသည့္အခါမွာေတာ့ အဆိုပါစာရင္းသို႔ထည့္သြင္းရန္ လိုအပ္သည့္ အခ်က္မ်ားထဲမွ တစ္ခ်က္မွာ အစစ္အမွန္ျဖစ္မႈ (Authenticity) ျဖစ္ရမည္ဟုဆိုသည္။

            ယူနက္စကို၏ အမ်ဳိးသားစီမံကိန္းအရာရွိ  ေဒၚဥမၼာမ်ဳိးက ”ပုဂံမွာရွိတဲ့ ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား ဘုရားေတြဟာ Authenticity ကအျပည့္မရွိေတာ့ဘူး”ဟု ေျပာသည္။

            ေစတီပုထိုးမ်ားသည္ ပုဂံေခတ္တြင္တည္ခဲ့သည္မွာ အမွန္ ပင္ျဖစ္ေသာ္လည္း မည္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဤသို႔အျပည့္အဝ စစ္မွန္မႈမရွိေတာ့သနည္း။

ေစတနာအမွားမ်ား

            ျမန္မာလူမ်ဳိးတို႔သည္ အလွဴအတန္းျပဳရာေနရာတြင္ အလြန္ရက္ေရာသူမ်ားျဖစ္ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ေက်ာင္းကန္ ဘုရားမ်ား တည္ေဆာက္ျပဳျပင္ပါက မ်ားစြာကုသိုလ္ရသည္ဟု ယုံၾကည္ၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ေဗဒင္ယၾတာႏွင့္ အဓိဌာန္မ်ား အရ ဘုရားပုထိုးမ်ားကို ေရႊခ်တတ္ၾကသည္။

            တူးေဖာ္ေနဆဲ ပုဂံနန္းေတာ္ရာ၏ ေတာင္ဘက္တြင္ရွိေသာ အေလာင္းစည္သူမင္း တည္ခဲ့သည့္ ေရႊဂူႀကီးဘုရားအတြင္းရွိ ဆင္းတုမွာ ေရႊေရာင္တဝင္းဝင္းႏွင့္ ျဖစ္ေနသည္။ က်န္စစ္သား မင္း တည္ထားခဲ့ေသာ အာနႏၵာဘုရားအတြင္းကုိ ၾကည့္မည္ဆို လွ်င္လည္း ေရႊခ်ထားသည္မ်ားကို ေတြ႕ရေပလိမ့္မည္။

            အာနႏၵာဘုရားသည္ ‘အႏုမွာ အာနႏၵာ’ ဟုဆိုရေလာက္ ေအာင္ ၾကက္ေျခခတ္ပုံပႏၷက္ေပၚတြင္ အခ်ဳိးက်ေအာင္ တည္ ထားၿပီး အနီးအေဝးသေဘာမ်ား၊ အလင္းေရာင္က်ေရာက္ပုံ မ်ားျဖင့္ စနစ္တက်တည္ေဆာက္ထားမႈမ်ားေၾကာင့္ နာမည္ႀကီး သည့္ ဘုရားျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျပင္တြင္း၊ ျပည္ပ ဧည့္သည္မ်ား အၿမဲစည္ကားေနသည့္ ဘုရားတစ္ဆူျဖစ္သည္။

            ဘုရားလိုဏ္အတြင္းတြင္ေတာ့ ေရႊေရာင္တဝင္းဝင္းႏွင့္ ရပ္ေတာ္္မူ႐ုပ္ပြားေတာ္ႀကီးက ခရီးသည္မ်ားကို အေပၚ စီးက မိုးၾကည့္ေနသည္။ ယင္းရပ္ေတာ္မူ႐ုပ္ပြားေတာ္၏ ေျခရင္း တြင္ေတာ့ ဆင္းတုေတာ္အေသးႏွစ္ဆူရွိ၍ ယင္းတုိ႔ကို ေရႊခ်ရန္ အနီးအနားတြင္ ေရႊဆိုင္းမ်ား ေရာင္းခ်ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အဆိုပါဆင္းတုေတာ္အေသးႏွစ္ဆူသည္ ႀကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ေရႊခ် ထားမႈေၾကာင့္ နဂိုလက္ရာေပ်ာက္ကာ အထြတ္အထြတ္မ်ားပင္ ျဖစ္ေနသည္။

            ဘုရားအတြင္းရွိ ငါးရာ့ငါးဆယ္ ဇာတ္နိပါတ္႐ုပ္ၾကြတို႔မွာ လည္း ေရႊခ်ခံထားရသည္။ နံရံမ်ားတြင္လည္း ထုံးမ်ားသုတ္ထား ေသာေၾကာင့္ နံရံေဆးပန္းခ်ီမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္ခဲ့ရသည္။ နံရံမ်ား ထံုးအသုတ္ခံထားရသည့္ ဇာတ္ေၾကာင္းက ယခုလိုျဖစ္သည္။

            အာနႏၵာဘုရားအတြင္းသို႔ ဒုတိယကမၻာစစ္အတြင္းက စစ္ ေဘးဒုကၡသည္မ်ား ဝင္ေရာက္ခုိလႈံခဲ့ၾကၿပီး ခ်က္ျပဳတ္စား ေသာက္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကေသာေၾကာင့္ နံရံေဆးပန္းခ်ီမ်ား ေပ်ာက္သြားရျခင္းျဖစ္သည္ဟု ပန္းခ်ီဆရာတစ္ဦးျဖစ္သည့္ အျပင္ ေရွးေဟာင္းသုေတသလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည့္ ပုဂံေဒသခံ ဦးခင္ေမာင္ေအးက ေျပာျပသည္။

            ”(စစ္ႀကီးၿပီးသြားတဲ့အခါ) တစ္ခါတည္း ထုံးေတြသုတ္ လိုက္တာ အာနႏၵာႀကီး ေဖြးသြားတာပဲ”ဟု ဦးခင္ေမာင္ေအးက ရွင္းျပသည္။

            ထုံးသုတ္လိုက္သျဖင့္ အဆိုပါထုံး၏ ဓာတ္ျပဳမူေၾကာင့္ နံရံ ေဆးပန္းခ်ီမ်ား ပ်က္စီးျခင္းမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚခဲ့ေၾကာင္း ဦးခင္ ေမာင္ေအးက ေထာက္ျပသည္။ ဦးခင္ေမာင္ေအးသည္ နံရံေဆး ပန္းခ်ီမ်ား ေခ်းခြၽတ္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ဖူး သူတစ္ဦးလည္းျဖစ္သည္။

            သမုိင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာသန္းထြန္းပင္လွ်င္ အာနႏၵာ ဘုရား၌ နံရံေဆးေရးမရွိဟု ယူဆခဲ့ၿပီး ေနာက္ပုိင္းမွသာ ေရွး ေဟာင္းသုေတသနဦးစီးဌာနမွ ဦးဘတင့္ျပန္လည္တူးေဖာ္သျဖင့္ သာ ဘုရားအတြင္း နံရံေဆးပန္းခ်ီမ်ားရွိေၾကာင္း သိခဲ့ရသည္ဟု အသစ္ျမင္ ျမန္မာ့သမုိင္းစာအုပ္နိဂုံးတြင္ ေရးသားထားသည္။

            ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းေဘး ကုန္းျမင့္ထက္တြင္ အေနာ္ရထာ မင္းတည္ခဲ့ေသာ ေလာကနႏၵာဘုရားဆိုလွ်င္လည္း ေရႊေရာင္ တဝင္းဝင္းျဖစ္ေနသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္မွဴးႀကီးသန္းေရႊကို အမွဴးထား ၍ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ ဦးကိုေလးဇနီးေမာင္ႏွံႏွင့္ ဝန္ထမ္းမိသားစု မ်ားက ေရႊသကၤန္းကပ္လွဴထားျခင္းျဖစ္သည္ဟု ေမာ္ကြန္းတင္ ေက်ာက္စာ ေရးထိုးထားေလသည္။

            ပုဂံရွိ ေစတီပုထုိးမ်ားကုိ ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ထီးတင္ျခင္းစသည့္ ကိစၥရပ္မ်ားကုိ ေခတ္အဆက္ဆက္က ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ အထူး သျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ ၿငိမ္ဝပ္ပိျပားမႈတည္ေဆာက္ေရးအဖြဲ႕ႏွင့္ ႏိုင္ငံ ေတာ္ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးေကာင္စီေခတ္တြင္ အမ်ားဆံုးျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။

            ယူနက္စကိုမွ ေဒၚဥမၼာမ်ဳိးကေတာ့ ပုဂံေခတ္တြင္ ဘုရား အမ်ားစုသည္ ေရႊခ်ထားျခင္းမရွိဟု ေအာက္ပါ အခ်က္မ်ားကို မူတည္ၿပီး အႏုမာနျပဳ မွန္းဆသည္။

            ”ဘာနဲ႔ အလွအပကို ဦးစားေပးလဲဆိုေတာ့ အဂၤေတပန္း ေတြနဲ႔။ ေရႊခ်လိုက္ရင္ အဂၤေတပန္းေတြက မေပၚေတာ့ဘူး။ ေရႊခ် လိုက္ရင္ အဲဒါေတြက ပိန္းပိန္းႀကီးျဖစ္သြားၿပီးေတာ့ မျမင္ရေတာ့ ဘူး” ဟုဆိုသည္။

            ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္မ်ား၏တန္ဖိုးသည္ ေရႊခ်လိုက္ လွ်င္ ပ်က္သြားမည္ျဖစ္သျဖင့္ ယင္းသုိ႔မျဖစ္ေစရန္ ပညာေပးရ မည္ဟု ၄င္းက ယခုလို ဆက္ေျပာသည္။

            ”ပုဂံေခတ္ကလည္း ေရႊမခ်ခဲ့ဘူးေလ။ အဲဒီေတာ့ ေရႊမခ် ဘဲ ဒီအတိုင္းပဲထားတာသည္ ပုိမေကာင္းဘူးလား”

            ေဒၚဥမၼာမ်ဳိးေျပာသကဲ့သို႔ ပုဂံေခတ္ ေစတီပုထိုးအမ်ားစု သည္ ေရႊခ်ထားျခင္းမရွိေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕ေသာေစတီပုထိုးမ်ား တြင္ေတာ့ အထြတ္ (ေက်ာက္ထီးဟုလည္း ေခၚၾကသည္)ကို ေရႊ ခ်သည့္ အေထာက္အထားမ်ားလည္းရွိေနသည္။

            ေစာမင္းလတ္ေက်ာက္စာတြင္ ‘ေရႊအတိေသာအထြတ္ ကိုတင္၏’ဟုေရးထိုးထားၿပီး မင္းနန္သူေက်ာက္စာတြင္ေတာ့      ‘အထြတ္ကို ေရႊခ် ေရႊထီးေဆာက္ ေရႊရည္ေရးေသာဘုရား’ဟု ေရးထိုးထားေၾကာင္း မင္းဘူးေအာင္ႀကိဳင္ ကေလာင္ျဖင့္ ေရး သားေသာ ဦးေအာင္ႀကိဳင္၏ ပုဂံေခတ္ ဗိသုကာလက္ရာမ်ား စာအုပ္တြင္ ေဖာ္ျပထားေလသည္။

Photo : Than Htike      ဓမၼရံႀကီးအတြင္းမွ လင္းႏုိ႕ေခ်းမ်ား ေပက်ံလ်က္ရွိသည့္ ဘူမိဖႆ       ရုပ္ပြားေတာ္

အသစ္ျဖင့္ အစားထိုးျခင္း

            ေရႊခ်ျခင္းႏွင့္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္မႈမျပဳတတ္ေသာ ေၾကာင့္ ေရွးေဟာင္းလက္ရာမ်ားပ်က္ၾကရသကဲ့သို႔ ၿပိဳက်ပ်က္ စီးသြားေသာ ပုထိုးမ်ားကို အသစ္ျပန္လည္တည္ေဆာက္ျခင္း၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ အသစ္ျဖင့္ အစားထိုးျခင္းေၾကာင့္လည္း ေရွး မူလက္ရာမ်ား ေပ်ာက္ကြယ္သြားၾက သည္။

            ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တြင္ လႈပ္ခတ္သြားေသာ အင္အားျပင္းထန္ သည့္ငလ်င္ေၾကာင့္ ဘုရားပုထိုးအမ်ားအျပား ၿပိဳက်ပ်က္စီးၿပီး ေနာက္ပိုင္း အသစ္ျပန္တည္ေသာ ဘုရားမ်ားစြာရွိပါသည္။ ပ်ဴ ေစာထီးသည္ ဘူး႐ိုင္းပင္မ်ားကုိ ဖ်က္ဆီးႏုိင္ခဲ့သည့္ အထိမ္း အမွတ္ျဖင့္ တည္ထားသည္ဟုဆုိေသာ ပုဂံေခတ္ဦးပိုင္းကာလလက္ရာျဖစ္သည့္  ဧရာဝတီျမစ္ကမ္းနဖူးေပၚမွ ဗူးဘုရားဆိုလွ်င္ လည္း ၁၉၇၅ ငလ်င္တြင္ ျမစ္တြင္းသို႔ အဆူလိုက္ ၿပိဳက်သြားခဲ့သည္။

            ၿပိဳက်ၿပီး သုံးႏွစ္အၾကာ အသစ္ျပန္တည္လိုက္ခ်ိန္တြင္ ေတာ့ ေစတီသည္ ေနေရာင္ျခည္က်ေနေသာ ဧရာဝတီျမစ္ေရႏွင့္ အၿပိဳင္ ေရႊေရာင္တလက္လက္ေတာက္ပေနေတာ့သည္။

            ငလ်င္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးမႈမ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရာ၌ အက္ေၾကာင္းမ်ားကို ျပန္လည္ဖာေထးခဲ့ရၿပီး ထိုသို႔ဖာေထးမႈ မ်ား ပေပ်ာက္ေစရန္ ထုံးသုတ္ျခင္းမ်ဳိးလည္း ျပဳလုပ္ခဲ့ရသည္ဟု ယင္းသို႔ျပင္ဆင္ဖာေထးရာတြင္ ေန႔စားအလုပ္သမားအျဖစ္ ပါ ဝင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည့္ အသက္ ၆၃ ႏွစ္အရြယ္ ျမင္းကပါရြာသား ဦးသန္းေဆြက ရွင္းျပသည္။

            ေညာင္ဦးၿမိဳ႕နယ္ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္ သည့္ ဦးေအာင္ႀကိဳင္က ”နားလည္မႈလြဲသြားလို႔ အရင္တုန္းက ထုံးသုတ္တာတို႔၊ ေရႊခ်တာတို႔ ဒါမ်ိဳးေတြလုပ္တယ္”ဟု ရွင္းျပသည္။

             ပုဂံေဒသကို ယူနက္စကိုက ျငင္းပယ္ခဲ့သည့္ အခ်က္ တစ္ခ်က္မွာ ‘ဘုရားမ်ားခြၽန္ေနတာေတြ(ထီးတင္ျခင္း)ကို’အေၾကာင္းျပသည္ဟု ဦးေအာင္ႀကိဳင္က ဆိုသည္။ ဦးေအာင္ ႀကိဳင္သည္ ေရွးေဟာင္းသုေတသနဌာန၊ ဒုတိယညႊန္ၾကားေရး    မွဴးခ်ဳပ္အၿငိမ္းစားတစ္ဦးလည္းျဖစ္သည္။

            ဘုရားတစ္ဆူတြင္ ထိပ္မွ အထြတ္ျပဳတ္က်သြားပါက ျပဳတ္ က်သြားသည့္အတိုင္းပင္ ထားရမည္ျဖစ္ၿပီး ေရမဝင္ေအာင္ ထပ္ မၿပိဳေအာင္သာ ထိန္းသိမ္းရမည္ဟု ဘုရားမ်ား ျပန္လည္ထိန္း သိမ္းရာတြင္ ပါဝင္ခဲ့ေသာ ဦးခင္ေမာင္ေအးက ဆိုသည္။

            ”ၾကည့္လိုက္ရင္ ဘုရားငုတ္တိုေလးက ငုတ္တိုေလးပဲျဖစ္ ရမယ္။ ထိပ္မွာအခြၽန္သြားမေပါက္နဲ႔”ဟု ေရွးေဟာင္းပညာတြင္ မြမ္းမံျပင္ဆင္ခြင့္မရွိေၾကာင္းကို သူက ေထာက္ျပသည္။

            ပုဂံေခတ္တြင္ ေစတီပုထိုးမ်ားကို ထီးတင္ျခင္းမရိွဘဲ အုတ္ ျဖင့္သာ အရစ္အရစ္မ်ား ျပဳလုပ္ထားေသာ အထြတ္ျဖင့္ ဘုရား မ်ားကို အဆုံးသတ္ေၾကာင္း ဦးေအာင္ႀကိဳင္က ဆိုသည္။ ”ထီး သက္သက္ေပၚတာ အင္းဝေခတ္က်မွ”ဟု သူက ဆိုသည္။

            ေခတ္အဆက္ဆက္က ျပင္ဆင္ခဲ့သည့္ဘုရားမ်ားကို မြမ္း မံျပင္ဆင္သင့္ေသာ္လည္း ပုဂံေခတ္လက္ရာ ေစတီပုထိုးမ်ားကို ေတာ့ နဂိုအတိုင္းပင္ ထားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ဦးခင္ေမာင္ေအးက ေထာက္ျပသည္။

            ”ဓမၼရံႀကီးကိုေတာ့ သြားၿပီး အခြၽန္မေပါက္နဲ႔ေပါ့။ အခု စူဠာမဏိေပါ့။ ထီးလိုမင္းလိုေပါ့။ အခြၽန္ေတြေပါက္ပစ္တာ ဘယ္ ေလာက္ဆိုးလဲ”ဟု ေဝဖန္ေထာက္ျပသည္။ ”ဘုရားျပင္တယ္ဆို တာ နတ္လူသာဓုေခၚတာ။ လုပ္ပါ စြယ္ေတာ္လို ဘုရားမ်ဳိးေတြ။ ၿမိဳ႕တိုင္းမွာ တစ္ဆူစီတည္ေပါ့။ ဒီေရွးေဟာင္းအေဆာက္အအုံ ကိုေတာ့ လာမထိနဲ႔ေပါ့”

            ေရႊဂူႀကီးတြင္ေစ်းေရာင္းခ်ေနေသာ ကိုတင္လင္းေအာင္ ကလည္း စူဠာမဏိကိုၾကည့္ၿပီး ယခုလိုေဝဖန္သည္။ ”စူဠာမဏိ ဆို တကယ့္ကို Antique (ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္)ေလ။ အခုဆို ျပန္ျပင္လိုက္ေတာ့ အေဟာင္းက တစ္ဖက္၊ အသစ္ကတစ္ဖက္ ဆက္သြားတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ၾကည့္လို႔မေကာင္းဘူးေပါ့။ ဒီ အသစ္က အေဟာင္းရဲ႕အရသာကို အကုန္လုံးထိခိုက္သြားတာေပါ့”

တန္ဖိုးဘာေၾကာင့္ ေလ်ာ့

            ေရွးေဟာင္းနယ္ေျမဇုံအတြင္း ‘ေဒသႏွင့္ လိုက္ေလ်ာညီ ေထြမႈမရွိသည့္ အေဆာက္အအုံမ်ားေဆာက္လုပ္ျခင္းသည္ လည္း ယင္းေဒသ၏ ေရွးေဟာင္းတန္ဖိုးကုိ ေလ်ာ့က်ေစသည္ဟု ပညာရွင္မ်ားက ဆိုၾကသည္။

            ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကို ပုဂံအေၾကာင္း ေဟာေျပာပို႔ခ်ေပးေန ေသာ ဦးခင္ေမာင္ေအးကေတာ့ အေဆာက္အအုံအသစ္မ်ား ေရွးေဟာင္းနယ္ေျမအတြင္း ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ပတ္သက္၍ ဤသို႔ ေျပာသည္။

            ”ျပတိုက္ႀကီးေဆာက္တယ္။ Very Ugly Architecture (အရမ္းအက်ည္းတန္တဲ့ ဗိသုကာလက္ရာ) လို႔ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ဧည့္သည္ေတြ ေမးရင္ အဲဒီအတိုင္းေျဖလိုက္တယ္”

            ေရွးေဟာင္းနယ္ေျမတြင္ ေဆးနီသုတ္ ေခါင္ေစာက္ႀကီး အသုံးျပဳ၍ ျပတိုက္ေဆာက္လိုက္သျဖင့္ အနီးတြင္ရွိေသာ ေဂါေတာ့ပလႅင္ဘုရား၏ ျမင္ကြင္းကိုပ်က္စီးသြားေစေၾကာင္း ၄င္းက ဆက္၍ေျပာသည္။

            ပုဂံေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်းမႈဇုန္ဧရိယာသည္ ၁၇,၉၇ဝ ဧက က်ယ္ဝန္းၿပီး သမုိင္းဝင္ေစတီပုထိုးႀကီးမ်ားရွိသည့္ေနရာကို ေရွး ေဟာင္းအထိမ္းအမွတ္အေဆာက္အအံုတည္ရွိရာဇုန္ (Archaeological Zone – AZ)ႏွင့္ အျခားေနရာမ်ားကုိ ေရွး ေဟာင္းေနရာတည္ရွိရာဇုန္ (Monument Zone – MZ)၊ ကာ ကြယ္ထိန္းသိမ္းထားေသာ ဇုန္ (Protected Zone – PZ) ဟူ၍ ဖဲြ႕စည္းထားသည္။

Photo: Than Htike     အာနႏၵာ ဘုရားအတြင္းမွ ရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူကုိ ေရႊဆုိင္းကပ္ေနသူတစ္ဦး

            ”ဒီဇုန္(သုံးဇုန္) ထဲမွာေတာင္ ဘာမွမလုပ္ပါနဲ႔ဆိုတာကို ၿမိဳ႕႐ိုးတံတိုင္းအတြင္းထဲမွာကို ျပတိုက္ႀကီးေဆာက္ပစ္လိုက္ တယ္”ဟု ဦးခင္ေမာင္ေအးက အျပစ္တင္သည္။

            ”ဒီနယ္ေျမထဲဝင္လိုက္တာနဲ႔ အဲဒါျပတိုက္ႀကီးျဖစ္ေနၿပီ။ ပံုအစစ္ၾကည့္ခ်င္ရင္ ဘုရားထဲသြားၾကည့္ေလ။ အစစ္ျမင္ရဲ႕သား နဲ႔ ဘာလုိ႔အတုသြားၾကည့္မလဲ”

            ဦးေအာင္ႀကိဳင္ကေတာ့ ပုဂံေဒသတြင္ ႏွစ္လမ္းသြားလမ္း ႀကီး ေဖာက္လုပ္ထားျခင္းႏွင့္ ေဂါက္ကြင္းတည္ေဆာက္ထားမႈ တို႔ေၾကာင့္လည္း ယူနက္စကိုက ပယ္ခ်ခဲ့သည္ဟုဆိုသည္။

            ထို႔ျပင္ပုဂံေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ဇုန္ထဲတြင္ ေဆာက္ လက္စ ဟိုတယ္လုပ္ငန္းမ်ားလည္းရွိေနသည္။ ယင္းဟိုတယ္မ်ား ကို ယခုအခ်ိန္တြင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈအစီအစဥ္ဆြဲေနေသာေၾကာင့္ ရပ္ ဆိုင္းထားသည္ဟု ၄င္းက ေျပာသည္။

ဖ်က္ဆီးမႈမ်ား

            ပုဂံရွိေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္မ်ားသည္ ေခတ္အဆက္ ဆက္ ဖ်က္ဆီးခံရျခင္းမ်ားရွိသလို ခိုးယူခံရျခင္းမ်ားလည္း ရွိခဲ့ သည္။ ၁၃ ရာစုအတြင္း တ႐ုတ္စစ္သည္(နန္ေက်ာင္)မ်ား ဝင္ ေရာက္လာမႈကို ခုခံရန္ နရသီဟပေတ့မင္းသည္ ဘုရား၊ ပုထိုး၊ ေစတီ ၃,ဝဝဝ ေက်ာ္ကို ၿဖိဳဖ်က္၍ ၿမိဳ႕႐ုိးကို ခိုင္ခံ့ေအာင္ ျပဳလုပ္ခဲ့ သည္ဟု ေဒါက္တာခင္ေမာင္ၫြန္႔၏ စာတမ္းမ်ားကို ကိုးကားၿပီး ၿမိဳ႕႐ုိးတူးေဖာ္ရာတြင္ ကိုယ္တိုင္ ပါဝင္ခဲ့သူတစ္ဦးျဖစ္သည့္ တကၠသိုလ္မ်ားသမိုင္းသုေတသနဦးစီးဌာနမွ ဒုတိယညႊန္ၾကား ေရးမွဴး ေဒၚေအးလွက ‘ပုဂံၿမိဳ႕ေဟာင္းသမိုင္း’စာတမ္းတြင္ ေရး သားထားသည္။

            (ျမန္မာ့သႀကၤန္ကိုစတင္ခဲ့သူလည္းျဖစ္၊ မဂၤလာေစတီကိုတည္ခဲ့သူလည္းျဖစ္သည့္ နရသီဟပေတ့မင္းသည္ ၄င္း၏သား ေတာ္ျဖစ္သည့္ ျပည္စားသီဟသူက အဆိပ္ေကြၽးသတ္၍ ဇာတ္ သိမ္းခဲ့ရသည္။)

            ျမကန္အနီးတြင္ က်န္စစ္သားတည္ေဆာက္သည္ဟု ေဒါက္တာ သန္းထြန္းက ယူဆသည့္ ေက်ာက္ပိဋကတ္တိုက္ လည္း ပ်က္စီးသြားေလသည္။ ၁၉၇ဝ ခုႏွစ္က ထုတ္ေဝခဲ့သည့္ သမိုင္းပညာရွင္ ေဒါက္တာလုစ့္ (Gordon H.Luce) ၏ OLD BURMA-EARLY PAGAN စာအုပ္ အတြဲ-၃ တြင္ အျမင့္ေပ ၂ဝ နီးပါးရွိ ေသာ ယင္းအေဆာက္အအုံ၏ ပုံကို ေဖာ္ျပထားသည္။

            ယခုအခ်ိန္တြင္ေတာ့ ေျခာက္ေပအျမင့္ခန္႔ရွိသည့္ အေဆာက္ အအုံအၾကြင္းအက်န္သာရွိေတာ့ေၾကာင္း ဦးေအာင္ႀကိဳင္က ေျပာသည္။

            ယင္းသို႔ျဖစ္ရျခင္းမွာ ၁၉၉၅ ဝန္းက်င္က ျမကန္ကို ဆည္ အျဖစ္ တည္ေဆာက္ခဲ့စဥ္က ေရလွ်ံေပါက္လုပ္ရန္ အဆိုပါ အေဆာက္အအုံရွိ ေက်ာက္မ်ားကို ၿဖိဳဖ်က္ကာသုံးစြဲလိုက္ျခင္း ႏွင့္ အနီးအနားရွိ ရြာမ်ားကလည္း ေရတြင္းျပဳလုပ္ရာတြင္ ယူငင္ သုံးစြဲျခင္းတို႔ေၾကာင့္ျဖစ္ေၾကာင္း ၄င္းက ေထာက္ျပသည္။

            ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္မ်ားသည္ ပုဂံပ်က္စီး၍ အေမွာင္ ေခတ္သို႔အေရာက္တြင္လည္း အဖ်က္အဆီးခံခဲ့ရေၾကာင္း ဦးခင္ေမာင္ေအးက ဆိုသည္။ (ဦးခင္ေမာင္ေအး၏ ဖခင္သည္ အဂၤလိပ္အစိုးရလက္ထက္တြင္ သုေတသန႐ုံး ထိန္းသိမ္းေရးမွဴး အျဖစ္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ဖူးသည္။)

            ”ေဟာဒီနယ္ေျမမွာ ႐ုပ္ပြားေတာ္တုိင္းဖ်က္ဆီးခံရတယ္။ ဘယ္သူက ဖ်က္လဲဆိုေတာ့ Buddhist (ဗုဒၶဘာသာဝင္)ေတြပဲ ေဆာ္တာပဲ။ ၁၃ ရာစုမွာ ပုဂံပ်က္သြားတယ္။ ၁၄၊ ၁၅၊ ၁၆  အဲဒီ (ရာစု)ႏွစ္ေတြက အေမွာင္ကာလ။ အဲဒီမွာ ဘုရားေတြ အေဖာက္ ခံရတယ္။ ပ်က္သြားတယ္”

            အဂၤလိပ္အစိုးရလက္ထက္တြင္လည္း ထင္ရွားေသာ ေရွး ေဟာင္း အေမြအႏွစ္ခိုးယူမူတစ္ခုရွိခဲ့သည္။ ၁၈၉၉ ခုႏွစ္တြင္ ဘီအိုစီ ကုမၸဏီမွ ဂ်ာမန္ လူမ်ဳိးတစ္ဦးျဖစ္သည့္ ေဒါက္တာထိုမန္ (Dr.Thomanm) ဦးေဆာင္လ်က္ ဘုရားမ်ားကို ခိုးယူခဲ့သည့္ ျဖစ္ရပ္ျဖစ္သည္။

            ”ဟို(ေခ်ာက္ၿမိဳ႕) ကေန (သူက)စေန၊ တနဂၤေႏြဆိုရင္ ႀကိဳက္တာ လာျဖဳတ္တယ္”ဟု ဦးခင္ေမာင္ေအးက ေျပာသည္။

            ထိုလူသည္ နံရံေဆးပန္းခ်ီလက္ရာေကာင္းမြန္လွေသာ ဂူေျပာက္ႀကီး(ဝက္ႀကီးအင္း) ဘုရားအတြင္းရွိ နံရံေဆးပန္းခ်ီ မ်ားကိုလည္း လႊႏွင့္ ထိုးကာ အခ်ပ္လုိက္ခိုးယူခဲ့ေလသည္။  လႊ ေၾကာင္းရာမ်ားၾကားတြင္ေတြ႕ရသည့္ တစ္ပိုင္းတစ္စျဖစ္ေန ေသာ ငါးရာ့ငါးဆယ္ဇာတ္နိပါတ္သ႐ုပ္ေဖာ္ နံရံေဆးပန္းခ်ီမ်ား သည္ မၾကာေသးခင္ကမွ ေရးဆြဲထားေသာေၾကာင့္ မင္မေျခာက္ ေသးသည့္အလား သက္ဝင္ၾကြရြေနသည္။

            ၁၉၆၅ တစ္ဝိုက္တြင္ေတာ့ ဘုရားခိုးဂိုဏ္းမ်ားဖြဲ႕၍ ခိုးယူခဲ့ ေၾကာင္းႏွင့္ ၄င္းတို႔ကို အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံမ်ားက တစ္ဆင့္ ခိုင္းေစ ျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဦးခင္ေမာင္ေအးက ေျပာသည္။

            ”ဒါေပမယ့္ သူတို႔ခိုးတဲ့ကာလကို ျပန္ၾကည့္ေတာ့ ပစၥည္း ေကာင္းေတာ့ မရရွာပါဘူး။ အၾကြင္းအက်န္ပဲ။ ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ဟိုဘက္ေခတ္က အကုန္ႏွံ(အကုန္ခိုး) သြားၿပီးသားေလ”ဟု ဦးခင္ေမာင္ေအးက ေျပာျပေသးသည္။

            ယေန႔ေခတ္အခ်ိန္တြင္ေတာ့ ယင္းသို႔ခိုးယူဖ်က္ဆီးျခင္း မ်ား မရွိေတာ့ေသာ္လည္း မရည္ရြယ္ဘဲႏွင့္ ဖ်က္ဆီးမႈမ်ားလည္း ျဖစ္ေပၚေနေသးသည္။ ယင္းတို႔မွာ ဘုရားနံရံမ်ားရွိ ေဆးပန္းခ်ီ မ်ားေပၚတြင္ ဘုရားဖူးလာေရာက္ၾကသူ တခ်ဳိ႕က Correction Pen ေဘာလ္ပင္မ်ားျဖင့္ အမွတ္တရစာမ်ား ေရးသားၾက ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ ဘုရားသို႔ လာေရာက္သည့္ ႏိုင္ငံျခားသားဧည့္ သည္မ်ားအေနျဖင့္ ထိုသို႔စာေရးထားျခင္းမ်ားကို မႏွစ္ၿမိဳ႕ၾကဘဲ ေဝဖန္ေျပာၾကားေလ့ရွိေၾကာင္း ေရႊဂူႀကီးတြင္ ေစ်းေရာင္းေသာ ကိုတင္လင္းေအာင္က ေျပာသည္။

            ”ဘာမွလည္းမဟုတ္ဘူး။ ကိုယ့္အတြက္လည္း ဘာမွ ျဖစ္ မလာဘူး”ဟု ၄င္းက ေျပာသည္။

            နံရံေပၚတြင္မေရးျခစ္ၾကရန္ အေစာင့္မ်ားကလည္း ေျပာ ဆိုလ်က္ရွိၿပီး စာေရး၍လည္း သတိေပးထားေသာေၾကာင့္ ယခု ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေရးသားမႈသိပ္မရွိေတာ့ဟု ဦးေအာင္ႀကိဳင္က ေျပာသည္။       အပုိင္း( ၂ )သုိ႔

Advertise Here

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here