Home အက္ေဆး စစ္အစုိးရလက္ထက္ စာေပစိစစ္ေရးမွ ခြင့္မျပဳ ခဲ့ေသာ လူထုဦးစိန္ဝင္း၏ အင္တာဗ်ဴ းတစ္ခု

စစ္အစုိးရလက္ထက္ စာေပစိစစ္ေရးမွ ခြင့္မျပဳ ခဲ့ေသာ လူထုဦးစိန္ဝင္း၏ အင္တာဗ်ဴ းတစ္ခု

241
0
U_S_W
Photo - Min Htet Maung
Advertise Here

၁၉၉၇ ခုႏွစ္၊ မတ္လထုတ္ ရနံ႔သစ္မဂၢဇင္းတြင္ ‘ဂ်ာနယ္ ေရႊေခတ္’ ဟူသည့္ မ်က္ႏွာဖုံးေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကုိ  ကြၽန္ေတာ္ ေရးသားခဲ့သည္။ မ်က္ႏွာဖုံးေဆာင္းပါးဟု ဆုိေသာ္လည္း ေတြ႕ဆုံေမးျမန္း ထားခ်က္ (အင္တာဗ်ဴး)မ်ားျဖင့္တည္ေဆာက္ထားေသာ ေဆာင္းပါးတြဲျဖစ္ သည္။ အဓိကဦးတည္ေသာအေၾကာင္းအရာက  ထုိ အခ်ိန္အခါကထြက္ေပၚေနေသာ ဂ်ာနယ္မ်ားႏွင့္ ပတ္ သက္၍ စာဖတ္သူမ်ား၊ စာနယ္ဇင္းေလာကသားမ်ား ႏွင့္ပညာရွင္မ်ား၏အျမင္ကုိ တင္ျပထားျခင္း ျဖစ္သည္။

ထုိေခတ္ကာလက ျမန္မာစာနယ္ဇင္းေလာကတြင္ လစဥ္ထုတ္မဂၢဇင္းမ်ားသာ ထြန္းကားၿပီး အပတ္စဥ္ ထုတ္ဂ်ာနယ္ဟူ၍ အားကစားဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္၊ ႏွစ္ေစာင္မွ်ေလာက္သာ ရွိေနခဲ့သည္။ ယင္းသုိ႔ေသာ အေျခ အေနမွ ႐ုန္းထေျပာင္းလဲကာ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္ ႏွစ္ဦးပုိင္း ေလာက္မွစ၍ အပတ္စဥ္ထုတ္ဂ်ာနယ္မ်ား ထြက္ေပၚ လာသည္။ တစ္ႏွစ္ေလာက္အခ်ိန္အတြင္းမွာပင္ ဂ်ာနယ္ေပါင္းအေစာင္ ၂ဝ နီးပါးခန္႔ အမ်ဳိးအစားစုံလင္ စြာျဖင့္ အၿပိဳင္းအ႐ုိင္းထြက္ေပၚလာခဲ့သလုိ သတင္းငတ္ေန ေသာ စာဖတ္ပရိသတ္မ်ားကလည္း အလုအယက္ ဝယ္ ယူအားေပးကာ ဖတ္႐ႈခဲ့ၾကသည္။ ထုိကာလသည္ ၁၉၈၈ အလြန္သည္ဘက္ပုိင္းေခတ္၏ ဂ်ာနယ္ေခတ္ဦး ကာလျဖစ္ၿပီး ‘ဂ်ာနယ္ေရႊေခတ္’ဟုပင္ တင္စားေခၚေဝၚ သုံးႏႈန္းခဲ့ၾကရေသာ ကာလျဖစ္သည္။ ကြၽန္ေတာ့္၏ မ်က္ႏွာဖုံးေဆာင္းပါးက ယင္းဂ်ာနယ္ ေရႊေခတ္ တစ္ႏွစ္ တာကာလအေပၚ စာဖတ္သူမ်ားဘက္မွ ျပန္လည္သုံး သပ္ထားသည့္ သေဘာလည္း ျဖစ္သည္။

ထုိမ်က္ႏွာဖုံးေဆာင္းပါးတြင္ ေတြ႕ဆုံေမးျမန္း ထားခ်က္မ်ားကုိ အတြဲလုိက္၊ အပုိင္းလုိက္တင္ျပထား ရာ ဆရာလူထုဦးစိန္ဝင္းႏွင့္ ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းထားသည့္ အပုိင္းတစ္ပုိင္းလည္း သီးသန္႔ပါဝင္ပါသည္။ ယခု ဤ ေနရာတြင္ ယင္းကိစၥႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ကြၽန္ေတာ္ အနည္းငယ္ေျပာၾကားလုိပါသည္။ ထုိအခ်ိန္က ဆရာ သည္ ဘယ္သူႏွင့္မွ်အင္တာဗ်ဴးမလုပ္လုိဘဲ ျငင္းပယ္ ထားေၾကာင္းကုိလည္း ကြၽန္ေတာ့္အား ေျပာပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ကြၽန္ေတာ္က အျခားအျငင္းပြားစရာ စာေပေရး ရာကိစၥေတြ မဟုတ္ဘဲ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ လူငယ္ေတြအေန ျဖင့္ မသိမီလုိက္ေသာ ဆရာတုိ႔ေခတ္က စာနယ္ဇင္း ေလာကအေၾကာင္း ဆရာ့ထံမွ သိရွိလုိေၾကာင္း ေျပာ ေတာ့ ဆရာ လက္ခံလုိက္ပါသည္။ ”အင္တာဗ်ဴး အေမးအေျဖရယ္လုိ႔ မဟုတ္ဘဲ တူဝရီးႏွစ္ေယာက္ ေအး ေအးလူလူ စကားေျပာသလုိမ်ဳိး ေျပာၾကတာေပါ့” ဟု ဆရာက ဆုိသည္။ သည္လုိႏွင့္ ဆရာ့အိမ္တြင္ ဆရာႏွင့္ ကြၽန္ေတာ္ ေတြ႕ဆုံကာ ကြၽန္ေတာ္သိလုိသည္မ်ားကုိ ဆရာက ေျဖၾကားေပးခဲ့ပါသည္။ ကက္ဆက္ရီေကာ္ဒါ ျဖင့္ ကြၽန္ ေတာ္ အသံဖမ္းထားသည္မ်ားကုိ အသုံးျပဳရန္ ဆရာသေဘာတူခဲ့သလုိ ဓာတ္ပုံလည္း အ႐ုိက္ခံခဲ့ပါ သည္။ ေျပာရလွ်င္ ထုိအခ်ိန္က ရွားရွားပါးပါးရလုိက္ ေသာ ဆရာ့အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုပင္။

Advertise Here

ဆရာႏွင့္ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းထားခ်က္ကုိ ကြၽန္ေတာ့္ ၏ မ်က္ႏွာဖုံးေဆာင္းပါးတြင္ အပုိင္းတစ္ပုိင္းအျဖစ္ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပရန္ရရွိခဲ့သျဖင့္ ကံေကာင္းသည္ဟု ဆုိရမည္။ သုိ႔ေသာ္ ကံကျပန္ဆုိးခ်င္ေတာ့ ရနံ႔သစ္ မဂၢဇင္း ထြက္ရွိလာေသာအခါ၌ ထုိအပုိင္းကုိ ေဖာ္ျပရန္ စာေပစိစစ္ေရးက လုံးဝခြင့္မျပဳပါ။ ထုိအခ်ိန္က မဂၢဇင္း မ်ားသည္ ပုံႏွိပ္ၿပီးမွ စာေပစိစစ္ေရးသုိ႔ တင္ျပရသည့္ ‘ထုတ္-တင္’ ေခတ္ျဖစ္ရာ ဆရာ့အင္တာဗ်ဴးပါဝင္ေသာ စာမ်က္ႏွာေျခာက္မ်က္ႏွာစလုံးကုိ တာဝန္ခံအယ္ဒီတာ လည္းျဖစ္၊ ထုတ္ေဝသူလည္း ျဖစ္သူ ကုိခ်စ္ဝင္းေမာင္ ခမ်ာ မဂၢဇင္းစာအုပ္တုိင္း တြင္ လုိက္ၿဖဲရေလေတာ့သည္။ တခ်ဳိ႕မဂၢဇင္းမ်ားမွာ ႀကိဳျဖန္႔ထားၿပီးျဖစ္သျဖင့္ ဆုိင္တြင္ လုိက္ၿဖဲရသည္ဟု ၾကားသိခဲ့ရသည္။ ေၾသာ္…စစ္ အာဏာရွင္လက္ေအာက္မွာတုန္းက စာနယ္ဇင္းအလုပ္ ကုိ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ လုပ္ကုိင္ခဲ့ၾကရပုံမ်ားေပေပါ့။

သည္အျဖစ္အပ်က္က ယခုဆုိလွ်င္ ႏွစ္ေပါင္း ၂ဝ မွ် ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီျဖစ္သလုိ ဆရာလူထုဦးစိန္ဝင္းသည္ လည္း လူ႔ေလာကတြင္ သက္ရွိထင္ရွားမရွိေတာ့ၿပီ။ ယေန႔အခ်ိန္အခါတြင္ မရွိေတာ့ေသာ ဆရာ့ကုိ သတိရ မိသလုိ ရာႏႈန္းျပည့္ စာနယ္ဇင္းလြတ္လပ္ခြင့္ မရွိေသး ေသာ္လည္း ဟုိေခတ္တုန္းကႏွင့္စာလွ်င္ မ်ားစြာ လြတ္လပ္ခြင့္ရွိလာၿပီျဖစ္ေသာ၊ ပုိ၍ ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္ လာ ၿပီျဖစ္ေသာ မ်ဳိးဆက္သစ္တုိ႔၏ ျမန္မာစာနယ္ဇင္း ေလာကကုိ ဆရာျမင္ေစခ်င္မိပါသည္။ ဆရာသာ ရွိေန ေသးလွ်င္ သည္ေခတ္ စာနယ္ဇင္းေလာကကုိ ဆရာ ဘယ္လုိထင္ျမင္ခ်က္ေပးလိမ့္မည္လဲ ကြၽန္ေတာ္ သိခ်င္ ေနပါေသးသည္။

ထုိစဥ္က စာေပစိစစ္ေရးမွ ခြင့္မျပဳဘဲ ျဖဳတ္ပယ္ ျခင္းခံခဲ့ရေသာ ‘စာနယ္ဇင္းမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ လူထုဦးစိန္ ဝင္း၏ သေဘာ ထားအျမင္’ဟု ေခါင္းစဥ္တပ္ထားသည့္ ဆရာ့အင္တာဗ်ဴးကုိ ျပန္လည္ေဖာ္ျပလုိက္ပါသည္။ စာဖတ္သူမ်ားဖတ္႐ႈၿပီး တစ္စုံတစ္ရာ ေက်နပ္ႏုိင္ၾက ပါေစ။

ခ်စ္ခင္ေလးစားလ်က္

မင္းထက္ေမာင္

၁.၈.၂ဝ၁၆

စာနယ္ဇင္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ လူထုဦးစိန္ဝင္း၏ သေဘာထားအျမင္

ဒီကေန႔ေခတ္ ေရးသားထုတ္ေဝေနၾကတဲ့ စာနယ္ဇင္းမ်ားနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး သိရွိလုိတာေတြကုိ ေမးျမန္းဖို႔အတြက္ ဝါရင့္သတင္းစာဆရာႀကီး တစ္ဦးျဖစ္သူ ဆရာလူထုဦးစိန္ဝင္းထံ ၁၇.၁. ၁၉၉၇ ရက္က သြားေရာက္ေတြ႕ဆုံခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီလုိသြားေရာက္ေတြ႕ဆုံခဲ့တုန္းမွာ ဆရာလူထု ဦးစိန္ဝင္းကုိ ေမးျမန္းျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေမးခြန္းေတြက ေတာ့ ေအာက္ပါေမးခြန္းေတြပါပဲ။

၁ ။ ဒီကေန႔ေခတ္ ေရးသားထုတ္ေဝေနၾကတဲ့ စာနယ္ဇင္းေတြကုိ ဆရာ ေတာ္ေတာ္ဖတ္ျဖစ္ပါသလား။ ဖတ္ျဖစ္တယ္ဆုိရင္ အဲဒီစာနယ္ဇင္းေတြအေပၚ ဆရာ့သေဘာထားအျမင္ကုိ သိ ပါရေစ။

၂ ။ ဆရာတုိ႔ ဟုိအရင္ေခတ္က ထုတ္ေဝခဲ့တဲ့ စာနယ္ဇင္းေတြနဲ႔ ဒီကေန႔ ထုတ္ေဝေနတဲ့ စာနယ္ဇင္းေတြ ဘယ္လုိ ကြာျခား တယ္လုိ႔ ဆရာထင္ပါသလဲ။

၃ ။ ဒီကေန႔ထုတ္ေဝေနၾကတဲ့ စာနယ္ဇင္းေတြမွာ ေရးသားေဖာ္ ျပေနၾကတာေတြဟာ စာနယ္ဇင္းက်င့္ဝတ္နဲ႔အညီ ေရးသား ေဖာ္ျပေနၾကတာေတြ ဟုတ္၊ မဟုတ္ ဆရာ့ထင္ျမင္ယူဆခ်က္ ကုိ သိခ်င္ပါတယ္။

၄ ။ စာနယ္ဇင္းက်င့္ဝတ္ေတြနဲ႔ ညီၫြတ္တဲ့ စာနယ္ဇင္းေတြ၊ စာ နယ္ဇင္းသမားေတြ ျဖစ္ဖုိ႔အတြက္ ဘယ္လုိအခ်က္ေတြနဲ႔ ျပည့္စုံရမယ္ဆုိတာကုိ ဆရာ့အေနနဲ႔ အၾကမ္းဖ်င္းေျပာျပေပးပါ။

၅ ။ စာနယ္ဇင္းေတြအပါအဝင္ မီဒီယာေတြရဲ႕ အနာဂတ္ကုိေရာ ဆရာ ဘယ္လုိျမင္ပါသလဲ။

အဲဒီေမးခြန္းေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆရာက သူ႔သေဘာထား အျမင္ေတြကုိ စိတ္ရွည္လက္ရွည္နဲ႔ ရွင္းလင္းေျပာျပခဲ့ပါတယ္။ ဆရာ့ရဲ႕ ရွင္းလင္းေျပာျပခ်က္ေတြကုိ သေဘာတူညီၾကသည္ ျဖစ္ ေစ၊ သေဘာမတူညီၾကသည္ျဖစ္ေစ စာနယ္ဇင္းေလာကသားမ်ား အေနႏွင့္ေရာ စာဖတ္ပရိသတ္ျပည္သူမ်ားပါ ေလ့လာသိရွိေစလုိ တဲ့ ဆႏၵနဲ႔ အရင္းအတုိင္း ေဖာ္ျပေပးလုိက္ပါတယ္။ ‘ယူတတ္လွ်င္ ရ၏’ ဆုိတဲ့ စကားအတုိင္း စာဖတ္သူမ်ား တစ္စုံတစ္ရာ အက်ဳိး ပြားမ်ားလိမ့္မယ္လုိ႔လည္း ယုံၾကည္ေမွ်ာ္လင့္မိေၾကာင္းပါ။

ဒီကေန႔ ထြက္သမွ် စာေစာင္တုိင္း၊ ဂ်ာနယ္တုိင္း၊ မဂၢဇင္း တုိင္းကုိ ဆရာ အကုန္ဖတ္ပါတယ္။ မဂၢဇင္းေတြဆုိ ဂမၻီရတုိ႔၊ နကၡတၱတုိ႔၊ ဖက္ရွင္တုိ႔ပါမက်န္ ဖတ္ပါတယ္။ ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ ဒီကေန႔ စာနယ္ဇင္းလုပ္ေနၾကတဲ့ သူေတြကုိ ေတာ္ေတာ္ခ်ီးက်ဴး မိတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ အခက္အခဲအမ်ဳိးမ်ဳိးရွိတဲ့ၾကားက လုပ္ေနၾကရတာ မဟုတ္လား။ ၿပီးေတာ့ အဲဒီလူေတြကုိပဲ ဆရာ သနားလည္း သနားမိတယ္။ သူတုိ႔ အင္မတန္ႀကိဳးစားၾကတယ္၊ အင္မတန္ အပင္ပန္းခံလုပ္ၾကတယ္။ သုိ႔ေသာ္လည္း သူတုိ႔ထုတ္ ေနတဲ့ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြကုိ လူေတြက ဝုိင္းၿပီးေတာ့ ကဲ့ရဲ႕ၾက တယ္၊ အျပစ္တင္ၾကတယ္။ ဘယ္ေလာက္ေတာင္ ျပင္းျပင္းထန္ ထန္ ကဲ့ရဲ႕ျပစ္တင္ ႐ႈံ႕ခ်ၾကသလဲဆုိေတာ့ အခုေခတ္ ျမန္မာျပည္ မွာ Journalist ဆုိတာ မရွိဘူးလုိ႔ ဆုိတဲ့အထိ ေျပာတဲ့လူက ေျပာ တယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔လုိ႔ ဒီလူေတြကုိ ဆရာ သနားတယ္လုိ႔ ေျပာတာ။

အဲဒီမဂၢဇင္းေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြ လုပ္ေနတဲ့သူေတြကုိယ္တုိင္ ကလည္း ဆရာနဲ႔ ေတြ႕တဲ့အခါ သူတုိ႔ကုိယ္သူတုိ႔ Journalist လုိ႔ ေျပာရမွာ ရွက္ေနၾကတယ္၊ ရြံ႕ေနၾကတယ္။ တစ္ေန႔ကပဲ ဆရာ ဒီ စကားကုိ ေျပာျဖစ္ပါေသးတယ္။ အယ္ဒီတာေတြ၊ စာေရးဆရာ ေတြ ဒီကုိ လာၾကလုိ႔ေပါ့ေလ။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ကုိယ္ခင္ဗ်ားတုိ႔ Journalist လုိ႔ ရဲရဲေျပာပါ။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ဟာ ဒီကေန႔ မဂၢဇင္းေတြ၊ ဂ်ာ နယ္ေတြမွာ သတင္းေတြ စုေဆာင္းေရးသားေနၾကတယ္။ ေဆာင္းပါးေတြ ေရးသားေနၾကတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဒီမဂၢဇင္းေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြကုိ စီစဥ္ႀကီးၾကပ္ၿပီးေတာ့ ထုတ္ေဝေနၾကတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒါေတြကုိ လုပ္ေနတဲ့သူဟာ Journalist ေပါ့။ ဘာျဖစ္ လုိ႔ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္  Journalist လုိ႔ ေခၚရမွာ လိပ္ျပာမလုံျဖစ္ေန ၾကတာလဲ။ မျဖစ္ပါနဲ႔၊ မသိမ္ငယ္ၾကပါနဲ႔။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ဟာ Journalist ေတြပဲ။ ဆရာ အဲသလုိ ေျပာျဖစ္ခဲ့ေသးတယ္။

ဆရာျမင္သလုိ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဒီကေန႔ေခတ္ အယ္ဒီတာေတြ၊  Journalist ေတြဟာ အရမ္းကုိ ေတာ္ၾကတယ္။ ဆရာတုိ႔ေခတ္ကထက္ ေတာ္ၾကတယ္။ ဆရာတုိ႔ေခတ္က သတင္းစာတစ္ေစာင္မွာ၊ သတင္းစာတုိက္တစ္ခုခုမွာ ဘြဲ႕ရတဲ့သူ တစ္ေယာက္ဆုိတာ တုိက္တုိင္းမွာ မရွိဘူး။ သတင္းေထာက္ေတြ ဆုိတာလည္း မ်ားေသာအားျဖင့္ ျမန္မာစာေရးတတ္၊ ဖတ္တတ္ ႐ုံေလာက္ပဲ ရွိတယ္။ တခ်ဳိ႕ဆုိရင္ အဂၤလိပ္စာတစ္လုံးမွ မတတ္ ဘူး။ အဂၤလိပ္စာတစ္လုံးမွ မတတ္ဘဲနဲ႔ Nation တုိ႔၊ Guardian တုိ႔မွာေတာင္ သတင္းေထာက္လုပ္ၾကတယ္။ သတင္းစာတုိက္ ေတြမွာ ေခတ္ပညာတတ္ အလြန္နည္းၾကတယ္။ တခ်ဳိ႕သတင္းစာ တုိက္ေတြမွာဆုိရင္ ေခတ္ပညာတတ္ဘြဲ႕ရ တစ္ေယာက္မွ မရွိဘူး။ ဒီကေန႔ေခတ္ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြက အယ္ဒီတာေတြကုိပဲ ၾကည့္ လုိက္ၾကည့္လုိက္၊ စာေရးဆရာေတြကုိပဲ ၾကည့္လုိက္ၾကည့္လုိက္ အဲဒီလူေတြဟာ တကၠသုိလ္က ဘြဲ႕ရပညာတတ္ေတြပဲ အမ်ားဆုံး ျဖစ္တယ္။ ပညာအရည္အခ်င္းက ဆရာတုိ႔ေခတ္ကထက္ သာ တယ္။ ဒီလူေတြရဲ႕ ႀကိဳးပမ္းမႈစြမ္းအားကလည္း ဆရာတို႔ေခတ္က ထက္ သာတယ္။

ဆရာတုိ႔ေခတ္တုန္းက ဒီေလာက္ႀကီး ပင္ပင္ပန္းပန္းႀကိဳး စားအားထုတ္မေနရဘူး။ အကုန္လုံးက လြယ္လြယ္ကူကူနဲ႔ ဘာ မဆုိရတယ္။ သတင္းတစ္ပုဒ္ လုိခ်င္သလား။ အဲဒီသတင္းကုိ လုိ ခ်င္လုိ႔၊ Confirm လုပ္ခ်င္လုိ႔ဆုိၿပီး ဝန္ႀကီးဆီကုိ ဆရာ ဖုန္းဆက္ ၿပီးေတာ့ တန္းသြားလုိ႔ရတယ္။ ဝန္ႀကီးမ်ား႐ုံးမွာ ဆရာ့သတင္း ေထာက္ကတ္ျပားေလး ျပၿပီးေတာ့ ဝန္ႀကီးအခန္းမွာ ဆရာသြား ထုိင္ေနလုိ႔ရတယ္။ အေပါက္ဝကေန ဆရာ့ကုိ တားတာ၊ ဆီးတာ မရွိဘူး။ ဝန္ႀကီးမရွိလုိ႔ရွိရင္ ဝန္ႀကီးအခန္းမွာ ဝင္ထုိင္ၿပီး ဝန္ႀကီး စားပြဲေပၚက မွတ္စုေတြ ဟုိဟာလွန္၊ ဒီဟာလွန္ၾကည့္တယ္။ သတင္းေတြ ကူးတယ္၊ ခုိးတယ္။ ဆရာတုိ႔ေခတ္တုန္းက အဲဒီလုိ ဘက္ေပါင္းစုံက လြယ္ကူတယ္၊ လြတ္လပ္တယ္။ အဲဒီလုိေခတ္မွာ ဆရာတုိ႔ ဒီေလာက္ မပင္ပန္းဘူး။

U_S_W_2
Photo – Min Htet Maung

ဒီကေန႔ေခတ္မွာေတာ့ လူငယ္ေတြဟာ ေတာ္လည္း ေတာ္ တယ္။ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈမွာလည္း ဆရာတုိ႔ထက္ သုံး၊ ေလးဆ ေလာက္ ပင္ပန္းတယ္။ အဲဒီလုိျဖစ္ရဲ႕သားနဲ႔ ဒီကေန႔ေခတ္မွာ သူ တုိ႔ဂ်ာနယ္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြဟာ ဘာေၾကာင့္ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ ေအာင္ျမင္တဲ့ ဂ်ာနယ္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြ ျဖစ္မလာရသလဲ။ ဒီ အေျခအေနကုိ ဆရာ ဘယ္လုိသုံးသပ္မိသလဲဆုိေတာ့ ဒီကေန႔ စာနယ္ဇင္းေတြမွာ လုပ္ေနၾကတဲ့ အယ္ဒီတာေတြ၊ စာေရးဆရာ ေတြမွာ ခုိင္မာတဲ့ခံယူခ်က္နဲ႔ ဦးတည္ခ်က္ဆုိတာ မရွိဘူး။ မဂၢဇင္း ရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္၊ ဂ်ာနယ္ရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္က ဘာဆုိတာ မရွိဘူး။ ကုိယ့္မွာ ဦးတည္ခ်က္ခုိင္ခုိင္မာမာတစ္ခု မရွိတဲ့အခါက်ေတာ့ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းအတုိင္း ေမွ်ာလုိက္သြားၾကတယ္။ ေခတ္ေရ စီးေၾကာင္းက အေရွ႕ဘက္ကုိ ေလတုိက္ရင္ အေရွ႕ဘက္ကုိ ေမွ်ာ လုိက္သြားမယ္။ အေနာက္ဘက္ကုိ ေလတုိက္ရင္ အေနာက္ဘက္ ကုိ ေမွ်ာလုိက္သြားမယ္။ ကုိယ့္ရဲ႕ ဦးတည္ခ်က္အတုိင္း အခုိင္ အမာပဲ့ကုိင္ၿပီးေတာ့ တည့္တည့္မတ္မတ္ မသြားၾကဘူး။ ကုိယ့္ ဦးတည္ခ်က္အတုိင္းသြားမယ္ဆုိတဲ့ မဂၢဇင္းက မရွိသေလာက္ ရွားတယ္။ ဒီလုိ ဦးတည္ခ်က္မ်ဳိးနဲ႔ မမွိတ္မသုန္ သြားေနတဲ့ မဂၢဇင္းက ေလး၊ ငါးအုပ္ေလာက္ပဲ ရွိမယ္။ က်န္တဲ့ အမ်ားစုက ေတာ့ ေခတ္ေရစီးေၾကာင္းအတုိင္း အသာေလး ေမွ်ာလုိက္ေနၾက တာပဲ။

ဒါေၾကာင့္မုိ႔လုိ႔ ဒီကေန႔ေခတ္ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြဟာ အကဲ့ရဲ႕ခံ၊ အ႐ႈံ႕ခ်ခံၾကရ႐ုံတင္ မကဘူး၊ လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ ေအာင္ျမင္တဲ့ မဂၢဇင္းေတြ၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ျဖစ္မလာသလုိ တုိင္း ျပည္အေပၚမွာေရာ၊ လူမ်ဳိးအေပၚမွာေရာ၊ အာဏာပုိင္အဖြဲ႕အစည္း ေတြေပၚမွာေရာ ၾသဇာႀကီးမားေသာ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ျဖစ္ မလာၾကဘူး။ ဆရာတုိ႔ေခတ္တုန္းက ဒီေလာက္လည္း မႀကိဳးစား ရဘူး။ လူေတြကလည္း အရည္အခ်င္း မျပည့္ဝၾကဘူး။ သုိ႔ေသာ္ လည္း ဆရာတုိ႔ေခတ္တုန္းက သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္ေတြရဲ႕ ၾသဇာ ဟာ အစုိးရအေပၚ မွာေတာင္ လႊမ္းမုိးတယ္။ အခုနက ဆရာေျပာ သလုိပဲ သတင္းစာတုိက္က ဆရာ့ကတ္ျပားေလးကုိ ထုတ္ျပလုိက္ ရင္ ဘယ္ေနရာမဆုိ အခ်ိန္မေရြး ဝင္လုိ႔ရတယ္။ ႏုိင္ငံျခားက သမၼတေတြ၊ ဧည့္သည္ေတာ္ေတြ လာတယ္ဆုိလည္း သတင္းစာ တုိက္က ကတ္ျပားေလးကုိ ျပၿပီး ဝင္လုိ႔ရတယ္။ ဘယ္သူမွ မတား ဘူး။ ယုတ္စြအဆုံး အေသးအဖြဲက အစ ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ေအာင္ ဆန္းကြင္းလုိေနရာမွာ Press Box ဆုိၿပီးေတာ့ ဆရာတုိ႔ကုိ သီး သန္႔ေနရာေပးထားတယ္။ VIP ေတြ ေနရာေဘးမွာ ဆရာတုိ႔ အတြက္ သီးျခား Press Box ေပးထားတာ။ အင္မတန္ႀကီးမား တဲ့ ႏုိင္ငံျခားေဘာလုံးပြဲႀကီးေတြ လာတဲ့အခါမ်ဳိးပဲျဖစ္ေစ၊ ျပည္ တြင္းေဘာလုံးပြဲေတြ က်င္းပတဲ့အခါမ်ဳိးပဲျဖစ္ေစ အကုန္ၾကည့္လုိ႔ ရတယ္။ လက္ေရြးစင္ေဘာလုံးသမားေတြေတာင္မွ သူတုိ႔ရဲ႕ Pass က ျပည္တြင္းပြဲေတြေလာက္ပဲ ၾကည့္လုိ႔ရတယ္။ ဆရာတုိ႔ Press Pass က ဘာပြဲမဆုိ ၾကည့္လုိ႔ရတယ္။ အထူး Pass လုပ္ေနစရာ မလုိေတာ့ဘူး။ ဆရာတုိ႔ သတင္းေထာက္ေတြကုိ ေပးထားတဲ့ Pass က ဘယ္ေလာက္ပဲ အေရးႀကီးတဲ့ ပြဲႀကီးေတြမဆုိ တက္လုိ႔၊ ၾကည့္လုိ႔ရတယ္။ ေအာင္ဆန္းကြင္းမွာ လုပ္တဲ့ ေဘာလုံးပြဲကေလး ေတြက အစ အင္မတန္ႀကီးမားတဲ့ ႏုိင္ငံေတာ္ ပြဲလမ္းသဘင္ႀကီး ေတြ၊ အခမ္းအနားႀကီးေတြ၊ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲႀကီးေတြအထိ ေပါ့။ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္ေတြကုိ သက္ဆုိင္ရာအဖြဲ႕အစည္းေတြ ကုိယ္ႏႈိက္က ေလးစားတယ္။ ဆရာတုိ႔ရဲ႕ ၾသဇာဟာ သူတုိ႔အေပၚ အထိ သက္ေရာက္တယ္။

ဒီကေန႔ေခတ္က်ေတာ့ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြ ကုိ သက္ဆုိင္ရာ အာဏာပုိင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြက မေျပာနဲ႔၊ ဘာ မဟုတ္တဲ့ ေတာ္႐ုံတန္႐ုံ ကေလးေတြကေတာင္ မေလးစားေတာ့ ဘူး။ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြရဲ႕ ၾသဇာမသက္ေရာက္ ေတာ့ဘူး။ သာမန္ ႐ုံးကေလးတစ္ခု၊ ဌာနကေလးတစ္ခုက မန္ ေနဂ်ာကေလးတစ္ေယာက္နဲ႔ ေတြ႕ခ်င္ရင္ေတာင္ မလြယ္ဘူး။ အဆင့္ဆင့္ ခြင့္ေတာင္းေနရတာေတြ ရွိတယ္။ ဘယ္ေလာက္အထိ ဆုိးသလဲဆုိရင္ စာနယ္ဇင္းေတြကုိ ႐ုပ္ရွင္မင္းသား၊ မင္းသမီး၊ အဆုိေတာ္ေတြကေတာင္ မေလးစားေတာ့ဘူး။ သူတုိ႔ ေၾကာ္ျငာ ဖုိ႔အတြက္ လုိအပ္ရင္ စာနယ္ဇင္းသမားေတြကုိ သူက လွမ္းဖုန္း ဆက္ၿပီးေခၚလုိက္တယ္။ ဟုိအရင္ေခတ္တုန္း ကဆုိရင္ ႐ုပ္ရွင္ မင္းသား၊ မင္းသမီးေတြေတာင္ မကဘူး၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီအဖြဲ႕ အစည္းေတြက ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ဝန္ႀကီးဆုိတဲ့သူေတြ ကအစ သတင္းစာ တစ္ခုခုမွာ သူတုိ႔ Publicity လုပ္ခ်င္လုိ႔ရွိရင္ သတင္း ေထာက္အသင္းကုိ လာၿပီးေတာ့ ေျပာရတယ္။ သူတုိ႔ဆီ ဖုန္းဆက္ေခၚတာ မဟုတ္ဘူး။ ၿမိဳ႕ေတာ္ခန္းမေအာက္ထပ္မွာ သတင္းေထာက္ အသင္းဆုိၿပီး သီးသန္႔ေနရာ ေပးထားတာ ရွိတယ္။ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲလုပ္ခ်င္တဲ့လူေတြ၊  Publicity လုိခ်င္တဲ့ လူေတြက အဲဒီသတင္းေထာက္ အသင္းမွာလာၿပီးေတာ့ ေျပာရတယ္။ ဖုန္းဆက္ေခၚတာ မဟုတ္ဘူး။

ဒီကေန႔ သတင္းစာ၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြဟာ ျပည္သူလူထု အေပၚမွာလည္း ၾသဇာမရွိဘူး။ အာဏာပုိင္ အဖြဲ႕အစည္းေတြ ေပၚမွာလည္း ၾသဇာမရွိဘူး။ ၿပီးေတာ့ ပုဂၢလိက စီးပြားေရးသမား ေတြ၊ Publicity လုိခ်င္တဲ့၊ မီဒီယာကုိ အသုံးခ်ခ်င္တဲ့ ႐ုပ္ရွင္မင္း သား၊ မင္းသမီး၊ အဆုိေတာ္ေတြက အစ သူတုိ႔အေပၚမွာ ၾသဇာ မရွိ႐ုံတင္ မကဘူး၊ စာနယ္ဇင္းသမား၊ သတင္းေထာက္ေတြကုိပါ အထင္ေသးလာတယ္။ သတင္းေထာက္က တုိ႔ဖုန္းဆက္ေခၚလုိက္ ရင္ ရတာပဲ၊ ဒီလူေတြကုိ One Table ေလာက္ ေကြၽးလုိက္ရင္ ရ တာပဲဆုိတဲ့ အျမင္ေတြ လႊမ္းမုိးလာတယ္။ အဲဒါဘာျဖစ္လုိ႔လဲ ဆုိေတာ့ ခုနကဆရာေျပာတဲ့ ခံယူခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္ မရွိလုိ႔ပဲ။ ကုိယ့္မွာ ခံယူခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္ရွိရင္ သူဟာ ကုိယ့္ဦးတည္ခ်က္ ကုိ ေရာက္ဖုိ႔အတြက္ က်န္တဲ့အရာေတြ ကုိ လ်စ္လ်ဴ႐ႈလုိက္တယ္။ သူ႔ဦးတည္ခ်က္ကုိ အပ်က္မခံဘူး။ သူ႔ဦးတည္ခ်က္ေရာက္ဖုိ႔ကုိပဲ အဓိကထားတယ္။ သူ႔ကုိ လာဘ္ ထုိးၿပီး ဆြယ္လုိ႔လည္း မရဘူး။ သူ႔ကုိ ၿခိမ္းေျခာက္လုိ႔လည္း သူက မေၾကာက္ဘူး။ ဘယ္ေတာ့မွ သူဟာ သူ႔ဦးတည္ခ်က္၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ကုိ အပ်က္ခံတာ မဟုတ္ ဘူး။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔လုိ႔ ဆရာေျပာခဲ့တာ၊ ဟုိတုန္းက ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြ ၾသဇာႀကီးမားတယ္ဆုိတာ ဦးတည္ခ်က္ခုိင္ခုိင္မာမာနဲ႔ ေလွ်ာက္ ၾကလုိ႔ပဲျဖစ္တယ္။

ဟုိတုန္းက ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြဟာ သူတုိ႔ Policy တစ္ခု ကုိ ခုိင္ခုိင္မာမာကုိင္စြဲၿပီးေတာ့ ထုတ္ေဝခဲ့ၾကတယ္။ Policy မရွိ ဘဲနဲ႔ ခဏပန္းေလး ေပၚျပဴလာျဖစ္ဖုိ႔ လုပ္တယ္ဆုိတဲ့ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြလည္း မရွိဘူး မဟုတ္ဘူး၊ ရွိခဲ့၊ ေပၚခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ သူတုိ႔က ၾကာၾကာမခံဘူး။ ၿပီးေတာ့ ၾသဇာလႊမ္းမုိးမႈလည္း မရွိခဲ့ ဘူး။ ဦးတည္ခ်က္ခုိင္ခုိင္မာမာနဲ႔ ထုတ္ေဝတဲ့ စာနယ္ဇင္းေတြ သာလွ်င္ ေရရွည္တည္တံ့ခုိင္ၿမဲတယ္။ ၾသဇာလည္း ႀကီးမား ၾကတယ္။

ဒါေၾကာင့္မုိ႔လုိ႔ ျပန္ခ်ဳပ္ၿပီးေျပာရမယ္ဆုိရင္ ဒီကေန႔ စာနယ္ဇင္းမွာ လုပ္ေနၾကတဲ့လူငယ္ေတြ၊ Journalist ေတြဟာ အင္မတန္ေတာ္တယ္၊ အင္ မတန္ႀကိဳးစားၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ခံယူ ခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္မရွိတဲ့အတြက္ ဘာလုပ္ရမွန္း မသိဘူး။ ဘာေပးရမွန္း မသိဘူး။ သတင္းစာဆရာတုိ႔၊ စာနယ္ဇင္းဆရာ တုိ႔ဆုိတာ တုိင္းျပည္မွာ အေရးႀကီးတဲ့ မ႑ိဳင္ႀကီးတစ္ခုပဲျဖစ္ တယ္။ ျပည္သူ၏ နား၊ ျပည္သူ၏ မ်က္စိ၊ ျပည္သူ႔အတြက္ ဓားလွံ ပဲျဖစ္တယ္။ ျပည္သူကုိ သူက မ်က္စိဖြင့္ေပးရမယ္၊ နားဖြင့္ေပးရ မယ္။ ျပည္သူ႔ကုိယ္စား ဓားလွံကုိင္စြဲၿပီးေတာ့ တုိက္ပြဲဝင္တဲ့သူ ျဖစ္ရမယ္။ အဲဒီလုိ ျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္ သတင္းစာဆရာ ၊ Journalist ေတြေရာ၊ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ေရာဟာ ၾသဇာႀကီးမားၾကတယ္။ ဒီကေန႔ေခတ္က်ေတာ့ ဂ်ာနယ္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြ အမ်ားစုထဲက ေလး၊ ငါး၊ ေျခာက္ေစာင္က လြဲရင္ အားလုံးဟာ ပရိသတ္ရဲ႕ ေနာက္ၿမီးဆြဲျဖစ္ေနတယ္။ ပရိသတ္ ဘာႀကိဳက္လဲ၊ ႀကိဳက္တဲ့ ေနာက္ကုိ လုိက္ၾကတယ္။ ပရိသတ္က Pop ႀကိဳက္ရင္ Pop ေတြ ေနာက္ကုိ လုိက္ၾကတယ္။ Pop ေတြ နည္းနည္းအီသြားတဲ့အခါ မွာ ဂမၻီရေတြနဲ႔ လွည့္ေပးတယ္။ အခုတစ္ခါ ဂမၻီရေတြ နည္း နည္းအီလာတဲ့အခါမွာ မႈခင္းေတြနဲ႔ လုပ္လာၾကျပန္တယ္။ အကုန္လုံးဟာ ဒီလုိပုံစံေတြနဲ႔ ပရိသတ္ရဲ႕ ေနာက္ၿမီးဆြဲျဖစ္တဲ့ အတြက္ ဒီဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြကုိလည္း ပရိသတ္က ဝုိင္းလက္ ညႇိဳးထုိးၾက၊ ကဲ့ရဲ႕ၾက၊ ႐ႈတ္ခ်ၾကတာျဖစ္တယ္။ ဒါေတြဟာ အရွည္ သျဖင့္ တည္တံ့ခုိင္ၿမဲတဲ့ အရာေတြလည္း မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ တုိင္း ျပည္အတြက္လည္း အက်ဳိးမရွိဘူး။ ဆရာေတာ့ အဲဒီလုိပဲ ေျပာ ခ်င္တယ္။

အရင္ေခတ္တုန္းက ထုတ္ခဲ့တဲ့ ဂ်ာနယ္ေတြနဲ႔ ဒီကေန႔ ေခတ္ထုတ္တဲ့ဂ်ာနယ္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြ ေရာအားလုံးေပါ့ေလ။ ဘယ္လုိကြာ သလဲဆုိေတာ့ အဲဒါပဲ။ အရင္ေခတ္တုန္းက ထုတ္ ခဲ့တဲ့ ဂ်ာနယ္တုိင္း၊ မဂၢဇင္းတုိင္းဟာ ခံယူခ်က္တစ္ခု၊ ဦးတည္ ခ်က္တစ္ခုနဲ႔ထုတ္ေဝခဲ့ၾကတာ အမ်ားစုျဖစ္တယ္။ ခံယူခ်က္ ဆုိတာကလည္း ဘာခံ ယူခ်က္လဲဆုိေတာ့ လက္ယာအယူဝါဒ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီကုိ ယုံၾကည္တဲ့ ဂ်ာနယ္ကလည္း သူ႔ပါလီမန္ ဒီမုိကေရစီအေၾကာင္းပဲေရးမွာပဲ။ တစ္ခါ သန္႔ရွင္း/တည္ၿမဲ မွာလည္း သန္႔ရွင္းကုိ ေထာက္ခံတဲ့ ဗမာ့ေခတ္က သန္႔ရွင္းကုိ ေရးလိမ့္မယ္။ တည္ၿမဲကုိ ေထာက္ခံတဲ့ မ႑ိဳင္ကလည္း တည္ ၿမဲဘက္ကပဲ ေရး လိမ့္မယ္။ အဲဒီလုိကုိယ္ခံယူတဲ့ ခံယူခ်က္တစ္ခု၊ အယူဝါဒတစ္ခုကုိ ကုိင္စြဲၿပီးေတာ့ ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့ၾကတဲ့ အတြက္ သူတုိ႔ဟာ သူ႔သက္ဆုိင္ရာ သက္ဆုိင္ရာနယ္ပယ္အသီး သီးမွာ ၾသဇာရွိတယ္။ မ႑ိဳင္သတင္းစာဟာ ျပည္သူလူထု တစ္ ရပ္လုံးအေပၚမွာ ၾသဇာမရွိေသာ္လည္း တည္ၿမဲေတြၾကားထဲမွာ ေတာ့ ၾသဇာႀကီးမားတယ္။ အဲဒီလုိပဲ ဗမာ့ေခတ္ဟာလည္း သန္႔ ရွင္းဖဆပလေတြ ၾကားထဲမွာ ၾသဇာႀကီးမားတယ္။ ဟုိေခတ္က သတင္းစာတုိင္း၊ ဂ်ာနယ္တုိင္း၊ မဂၢဇင္းတုိင္းဟာ ခံယူခ်က္တစ္ခု၊ ဦးတည္ခ်က္တစ္ခုကုိ အေျချပဳၿပီးေတာ့ ထုတ္ေဝၾကတာေတြ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလုိ ခံယူခ်က္မရွိ၊ ဝါဒမရွိဘဲနဲ႔ ထုတ္တယ္ဆုိတာ က မရွိသေလာက္ ရွားတယ္။ ရွိခဲ့ရင္လည္း သူတုိ႔က ၾကာၾကာ မခံဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ သူ႔မွာ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ပရိသတ္ မရွိလုိ႔ပဲ။

မ႑ိဳင္ဆုိတဲ့ သတင္းစာဟာ ဗမာ့ ေခတ္နဲ႔စာလုိ႔ရွိရင္ ေစာင္ေရအမ်ားႀကီး နည္းတာေပါ့။ ဗမာ့ေခတ္က ေစာင္ေရမ်ား တယ္။ မ႑ိဳင္က ေစာင္ေရနည္းနည္းပဲရွိ တယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း သူ႔မွာ တည္ၿမဲဆုိတဲ့ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံရွိတဲ့အတြက္ သူ႔ရွိတဲ့ ေစာင္ေရကေလးဟာ ဘယ္ေတာ့မွ က် မသြားဘူး။ ပုံမွန္ေစာင္ေရအတုိင္းမွာပဲ ရွိ ေနတယ္။ အဲဒါ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ သူ႔မွာ ခံယူခ်က္ရွိလုိ႔ပဲ။ ခံယူခ်က္ရွိေတာ့ ပရိသတ္ ရွိတာေပါ့။ အခုေခတ္ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ကေတာ့ ဆရာေျပာတဲ့ ေလး၊ ငါး၊ ေျခာက္ခု က လြဲလုိ႔ ဘယ္သူမွခံယူခ်က္၊ ဦးတည္ခ်က္ မရွိဘူး။ ပရိသတ္ရဲ႕ေနာက္ၿမီးဆြဲေတြ၊ ေခတ္ ေရစီးေၾကာင္းကုိ ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေရစုန္ေမွ်ာ လုိက္ေနၾကတာေတြပဲ ျဖစ္တယ္။ ေရဆန္ကုိ ေလွာ္ၿပီးေတာ့၊ ကူးခတ္ၿပီးေတာ့ တက္မယ္ ဆုိတဲ့မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္မ်ဳိးကမရွိသေလာက္ ရွားတယ္။

သူတုိ႔က အေၾကာင္းျပၾကတယ္။ ဘယ္လုိလဲဆုိေတာ့ ရပ္ တည္မႈအတြက္ Pop ေတြ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ ေပးေနရတယ္၊ ကြၽန္ ေတာ္တုိ႔ေပးခ်င္တဲ့ဟာေတြကုိ ေပးႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ တစ္ဖက္က ပရိသတ္အႀကိဳက္ျဖစ္တဲ့ Pop ေတြ၊ ဂမၻီရေတြ လွည့္ေပးေနရ တယ္။ ဒီလုိ အေၾကာင္းျပၾကတယ္။ ဒါဟာ မွန္ကန္တဲ့ အေၾကာင္း ျပခ်က္လုိ႔ ဆရာ မယူဆဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ ဥပမာတစ္ခု အေနနဲ႔ေျပာရရင္ Quality မဂၢဇင္းတစ္ခုလုိ Layout ေတြ၊ Design ေတြနဲ႔ အလွအပဆင္ထားတာ ဘာတစ္ခုမွ မပါတဲ့ ‘အေတြး အျမင္’ဆုိရင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တည္တံ့ေနတယ္။ ‘အေတြး အျမင္’ဟာ ဒီထက္လည္းပဲ ေစာင္ေရေတြ ေသာင္းခ်ီၿပီးေတာ့ လည္း တက္မသြားႏုိင္ဘူး၊ အဲဒီလုိပဲ ျပဳတ္သြားေလာက္ေအာင္ လည္း သူဟာ က်ဆင္းမသြားႏုိင္ဘူး။ သူ႔ခံယူခ်က္တစ္ခုနဲ႔ ထုတ္ေဝေနတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူ႔ခံယူခ်က္ကုိ လက္ခံတဲ့ ပရိသတ္က ဖတ္ေနတယ္။ သူ႔မွာ ပရိသတ္ရွိေနတယ္။ ဒီပရိသတ္က အၿမဲ တမ္းအမာခံရွိေနတဲ့အတြက္  ‘အေတြးအျမင္’ဟာ ဒီေန႔ထက္ထိ  တည္တံ့ ခုိင္ၿမဲေနတာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔လုိ႔ ဒီကေန႔ အေၾကာင္းျပၾကတဲ့ မဂၢဇင္းရပ္တည္မႈအတြက္ ပရိသတ္အႀကိဳက္ ျဖစ္ဖုိ႔၊ ပရိသတ္ကုိ ဆြယ္ဖုိ႔ Pop ေတြ၊ ဂမၻီရေတြ လွည့္ေပးေနရ တယ္ဆုိတာကုိ မွန္ကန္တဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္လုိ႔ ဆရာေတာ့ မထင္ဘူး။

အဲဒီေတာ့ ဟုိတုန္းက စာနယ္ ဇင္းေတြနဲ႔ ဒီကေန႔ေခတ္ စာနယ္ဇင္း ေတြရဲ႕ အဓိကကြာျခားခ်က္ကေတာ့ ခံယူခ်က္ရွိတာနဲ႔မရွိတာ၊ ဦးတည္ခ်က္ ရွိတာနဲ႔ မရွိတာပဲ။ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြ မွာ ခုိင္မာတဲ့ Policy ရွိရင္ ၾသဇာအရွိန္ အဝါႀကီးမားမယ္။ အထင္ႀကီးေလးစားၾကမယ္။ ဒီလုိပဲမဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြ ကုိ အထင္ႀကီးေလးစားရင္ Journalist ေတြလည္း အထင္ႀကီးေလးစားခံရ မယ္။ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြနဲ႔ Journalist က ခြဲလုိ႔ ရတာ မဟုတ္ဘူး။

ေနာက္တစ္ခုက ဒီကေန႔ ထုတ္ ေဝေနၾကတဲ့ ဂ်ာနယ္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြ မွာ ေရးသားေဖာ္ျပေနၾကတဲ့ သတင္း ေတြ၊ ေဆာင္းပါးေတြဟာ Journalism က်င့္ဝတ္နဲ႔အညီ ေရးသားေဖာ္ျပေနၾက တာေတြ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ေျပာေနၾကတဲ့ ကိစၥ။ ဒါလည္း ေယဘုယ် ေျပာရင္ေတာ့ မွန္တာေပါ့ေလ။ အမ်ားစုက Yellow Journalism ေတြ ျဖစ္ေနၾကတယ္။ ခုနက ေျပာတဲ့ ေလး၊ ငါး၊ ေျခာက္ခုကလြဲလုိ႔ေပါ့။ ပရိသတ္အႀကိဳက္လုိက္ၿပီးေတာ့ ပရိသတ္ ေနာက္ၿမီးဆြဲမလုပ္ဘူး။ သည္းေျခႀကိဳက္ေတြ လုပ္ၿပီးေတာ့ ပရိသတ္ကုိ ေသြးမေဆာင္ဘူး၊ မျဖားေယာင္းဘူးဆုိၿပီးေတာ့ ကုိယ့္ယုံၾကည္ခ်က္နဲ႔ ကုိယ္ရပ္တည္ေနတဲ့ မဂၢဇင္း ေလး၊ ငါး၊ ေျခာက္ေစာင္ ေလာက္ ရွိပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အကုန္လုံးဟာ Journalism က်င့္ ဝတ္နဲ႔ မကုိက္ညီဘူးလုိ႔ေတာ့ မေျပာသင့္ဘူး။ ဥပမာဆုိပါေတာ့။ ေစာေစာက ေျပာခဲ့တဲ့ ‘အေတြးအျမင္’ကုိပဲ ဆရာထပ္ေျပာမယ္။ ‘အေတြးအျမင္’ကုိေတာ့ Journalism က်င့္ဝတ္နဲ႔အညီ ေရး သားထုတ္ေဝေနတယ္လုိ႔ပဲ ဆရာထင္တယ္။ ဒီလုိပဲ တျခားမဂၢဇင္း ေလး၊ ငါး၊ ေျခာက္ေစာင္လည္း ရွိပါေသး တယ္။ ဒီလုိ Journalism က်င့္ဝတ္နဲ႔အညီ ေရးသားထုတ္ေဝ ေနတဲ့ မဂၢဇင္းေကာင္း၊ ဂ်ာ နယ္ေကာင္းေတြကေတာ့ အနည္းစု ေပါ့ေလ။ အမ်ားစုကေတာ့ Journalism ေတြပဲ။

အဲဒီလုိ Yellow Journalism ေတြ လႊမ္းမုိးေနတာနဲ႔ ပတ္ သက္ၿပီး ဆရာျမင္တာ၊ ဆရာအႀကံေပးခ်င္တာကေတာ့ သတင္း စာဆရာလုပ္ေတာ့မယ္၊ Journalist တစ္ေယာက္ လုပ္ေတာ့မယ္ ဆုိရင္ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ အရင္ဆုံး ေမးသင့္တဲ့ ေမးခြန္းက ‘ငါ ဘာ ျဖစ္လုိ႔ Journalism လုပ္ခ်င္တာလဲ’ ဒါကုိ အရင္ေမးရမယ္။ ငါ Journalist ျဖစ္ခ်င္တယ္ဆုိတာ နာမည္ႀကီးခ်င္လုိ႔လား၊ ပုိက္ဆံ ရခ်င္လုိ႔လား၊ ဒါမွမဟုတ္ တုိင္းျပည္မွာ အမွန္တရားထြန္းကား ေအာင္ ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔လားဆုိတာ ကုိယ့္ကုိယ္ကုိယ္ ျပန္ေမးရမယ္။ အဲဒီလုိ ျပန္ေမးၾကည့္ၿပီးေတာ့ နာမည္ႀကီးခ်င္လုိ႔၊ ပုိက္ဆံရခ်င္ လုိ႔၊ ဒါမွမဟုတ္ သာမန္အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းမႈ အလုပ္အကုိင္ တစ္ခုလုိမ်ဳိး သေဘာထားၿပီးေတာ့ လုပ္ခ်င္လုိ႔ဆုိရင္ေတာ့ ဒီလူ ေတြကုိ ဆရာတုိ႔ စကားထဲ ထည့္ေျပာေနစရာ မလုိဘူး။ အဲဒီလူ ေတြဟာ တုိင္းျပည္ရဲ႕ မ႑ိဳင္တစ္ခုအျဖစ္ ျပည္သူကုိ မ်က္စိပြင့္ေစ ဖုိ႔၊ နားပြင့္ေစဖုိ႔၊ အမွန္တရားကုိ ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔ဆုိတာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ နဲ႔ ပုိက္ဆံရဖုိ႔အတြက္ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းမႈ အလုပ္အကုိင္ တစ္ခုလုိ၊ ဥပမာ-စာေရးလုပ္တယ္၊ မန္ေနဂ်ာလုပ္တယ္၊ အင္ဂ်င္ နီယာလုပ္တယ္ဆုိတာမ်ဳိး လုပ္တာဆုိရင္ေတာ့ အဲဒီလူကုိ Journalist လုိ႔ ဆရာတုိ႔ သတ္မွတ္လုိ႔မရဘူး။ အဲဒီလူေတြဟာ ဘာလဲ ဆုိေတာ့ Careerist ေတြပဲ ျဖစ္တယ္။

Journalist ဆုိတာက ျပည္သူရဲ႕ နားျဖစ္တယ္၊ မ်က္စိျဖစ္ တယ္၊ ျပည္သူ႔အတြက္ ဓားလွံျဖစ္တယ္၊ တုိင္းျပည္ရဲ႕ မ႑ိဳင္တစ္ ခုလည္း ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ Journalist ေတြကုိ တုိင္းျပည္ရဲ႕ စတုတၴမ႑ိဳင္လုိ႔ ေခၚခဲ့ၾကတယ္။ ခ်ဳပ္လုိက္လုိ႔ရွိရင္ေတာ့ တစ္ ခြန္းတည္းပဲ ။ Journalist ဆုိတာ တုိင္းျပည္အတြက္၊ ျပည္သူ အတြက္ အမွန္တရားကုိ ေဖာ္ထုတ္တဲ့သူ၊ ေရးသားတဲ့သူပဲ။ ဒါ ဟာလည္း Journalist တစ္ေယာက္ရဲ႕ အေျခခံအက်ဆုံးနဲ႔ အေရးႀကီးဆုံးက်င့္ဝတ္ပဲျဖစ္တယ္။ Journalist တစ္ေယာက္ အတြက္ ေစာင့္ထိန္းရမယ့္ က်င့္ဝတ္သိကၡာေတြ၊ စည္းကမ္းခ်က္ ေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ ဆရာတုိ႔ B. J. A က ခ်မွတ္ ထားတဲ့ သတင္းေထာက္က်င့္ဝတ္စည္းကမ္းေတြလည္း အမ်ား ႀကီးရွိပါတယ္။ ဒီျပင္စည္းကမ္းေတြကုိ ဆရာ အမ်ားႀကီးမေျပာ ခ်င္ပါဘူး။ Journalist လုပ္ေတာ့မယ့္ လူကုိ အဓိက ေျပာခ်င္ တာ၊ အႀကံေပးခ်င္တာကေတာ့ အမွန္တရားကုိ ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔၊ အမွန္တရားကုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖုိ႔ဆုိတဲ့ က်င့္ဝတ္သီလ ကေလးကုိသာ ခါးဝတ္ပုဆုိးလုိ ၿမဲၿမံေအာင္ ထိန္းသိမ္းပါ။ အဲဒီ အခါက်ရင္ က်န္တဲ့စည္းကမ္းေတြလည္း အလုိလုိေစာင့္ထိန္းၿပီး သားျဖစ္ၿပီးေတာ့ တကယ္ေလးစားေလာက္တဲ့၊ သိကၡာသမာဓိရွိ တဲ့ Journalist ေကာင္းတစ္ေယာက္ ျဖစ္လာလိမ့္မယ္လုိ႔ ဆရာ ေျပာခ်င္တယ္။

ေနာက္ဆုံးတစ္ခုျဖစ္တဲ့ စာနယ္ဇင္းေတြအပါအဝင္ မီဒီ ယာေတြရဲ႕ အနာဂတ္ကုိ ဆရာ့အျမင္အတုိင္း ေျပာရမယ္ဆုိရင္ ေတာ့ ဆရာတုိ႔ကမၻာမွာ Nuclear Age တုိ႔၊  Computer Age တုိ႔ ေခၚတဲ့ အေခၚေတြနဲ႔ ေခတ္ေတြကုိ ေခၚခဲ့ၾကတယ္။ အခု Information Age လုိ႔ ေခၚေနၾကၿပီ။ ဒီကေန႔ ကမၻာတစ္ဝန္းလုံးမွာ နံပါတ္တစ္ အေရးႀကီးဆုံးျဖစ္ေနတာက Information ပဲ။ အဲဒါ ကုိ လႊမ္းမုိးထားတဲ့ အင္အားက မီဒီယာအင္အားပဲ။ မီဒီယာအင္ အားကသာ အဓိကအက်ဆုံး၊ အေရးႀကီးဆုံးျဖစ္ေနၿပီ။ တုိင္းျပည္ တစ္ျပည္ ထူေထာင္တယ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တုိင္းျပည္ေကာင္းေအာင္ တည္ေဆာက္တယ္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္လုိပဲျဖစ္ေနပါေစ၊ အမွန္ တရားကုိ ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔၊ အမွန္တရားကုိ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖုိ႔ ဆုိတဲ့ မ႑ိဳင္တစ္ခုဟာ အေရးႀကီးဆုံးေနရာမွာ ရွိေနတာပဲ။ တုိင္းျပည္ဟာ ေရွ႕ဆက္ၿပီးေတာ့ တုိးတက္သည္ပဲျဖစ္ေစ၊ က် ဆင္းသြားသည္ပဲျဖစ္ေစ မီဒီယာဟာ အေရးႀကီးဆုံးေနရာက အၿမဲတမ္းရွိေနမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္မုိ႔ အနာဂတ္ဟာ မီဒီယာေတြ အတြက္ပဲ ျဖစ္တယ္။ ျမန္မာျပည္အေနနဲ႔ ေရွ႕လာမယ့္ အနာဂတ္ ေတြဟာလည္း ဂ်ာနယ္ေတြ၊ မဂၢဇင္းေတြ အားလုံးအတြက္ ေတာက္ေျပာင္လာမယ့္ ေခတ္ပဲျဖစ္တယ္ ။       ။

(ကြၽန္ေတာ့္ေမးခြန္းေတြကုိ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ရွင္းလင္း ေျဖၾကားေပးခဲ့တဲ့ ဆရာ လူထုဦးစိန္ဝင္းကုိ ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိ ပါေၾကာင္း ေျပာပါရေစ။)

၂၀၁၆-စက္တင္ဘာလထုတ္၊ ေမာ္ကြန္း မဂၢဇင္း အမွတ္(၃၈) မွ ဒုိင္ယာရီ ျဖစ္ပါသည္။

မင္းထက္ေမာင္ ေရးသည္။

Advertise Here

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here